Bukefalos 28 år!

FeatherCloud

Trådstartare
funderar på om det är det som min häst har...
vissa partier i hennes päls är helt knottriga pga en massa hudflagor i skinnet på henne...
vet inte vad det beror på, hon hade på rumpan i somras men det har försvunnit, nu har hon fått det under där sadelkåpan ligger. jag vet inte om det kliar på henne, eller om hon störs av det men jag vill ju veta vad det är och hur man behandlar det?
någon som vet om det är hudskorv, och vad man gör åt det isåfall?
 
Har en ponny som har detta problem. Han har haft detta i ett år ca. Det har varit knölar stora som en 10-krona tidigare.
Är behandlad med Cortison i en månad då knölar och finnar försvann. Nu är "finnarna" tillbaka plus massa mjäll. Klippte honom igår och han ser inte rolig ut nu. Massa vita prickar och mjällflagor. Vi har tagit biopsier på knölarna och det visar på ngt som heter Eosinofilt Granulom - en form av överkänslighet. Vet dock inte mot vad. Han är väldigt tät i pälsen och jag ska bada honom i morgon får vi se om det blir bättre.
Har provat allt.... Bytt foder, strömedel, avmaskat extra , pencillin,Cortison(har effekt för stunden),Aloe Vera( blev jättebra en kort period sen återkom det)testat homeopatmedel för att driva ut slaggprodukter(utan effekt).
Har badat i Hexocil, tvättat med jodopax mm mm
Veterinärerna har inte mycket att komma med. Det är tydligen lättare med benskador ??? Sista rekommendationen var att byta stall. Detta började nämligen efter att vi bytte till nuvarande stall.Tidigare var han jättefin i pälsen. Blank och tunn päls som på ett fullblod.
Kommer du på något får du gärna skriva !

Lycka till ! //Peven
 
tack för svaren!
idag har jag pratat med en veterinär (som inte såg hästen dock) och hon trodde det kunde vara nån typ av regnskållor eller liknande.. minns inte vad hon sa för latinskt namn :)
hon trodde iaf att det skulle försvinna av sig självt och sa att jag skulle tvätta med jodopax...
så nu vet jag det :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 106
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
795
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp