hull och hov.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pollykex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 776
Sv: hull och hov.

Nu har jag inte läst alla svar, men jag tycker du ska analysera ditt grovfoder för det första!
har man en häst med kassa hovar som dessutom har svårt att hålla hullet så behöver man en rätt uträknad foderstat!
Att ge tillskott för hovarnas skull är att elda för kråkorna, det som behövs är en bra foderstat där hästen får i sig allt den behöver.

Sen kan jag tipsa om att ge MYCKET lucern- ge 1-2 murarhinkar blötat lucernhack, foderjäst och soja, man bara i lagom mängd.
upp till det kan du ge ett kraftfoder som passar in i foderstaten, doddson and horrel har många olika, bra foder- där kan du säkert hitta något som passar er!

Fortsätt ge MYCKET hö/höilage också, så pass mycket att det blir som fri tillgång.

/Ia

Ger min svårfödda fullblodsgrabb hippo alfa, det är det enda som gett resultat på honom. han får även havre och olja.

Någon som vet något bra foder som är bra för hästar som har svårt att hålla hullet?

.

Jag har ett varmblodssto på 7 år som är i slankaste laget. Hon blev veterinärbesiktigad för ett par veckor sedan och då tyckte vet. att jag skulle börja med havre och betfor till lusern och hö. Dittills hade jag gjort som alla sa och öst i henne lusern men vet. menade att det kan kosta mer än det smakar:crazy:. Hon behövde mer lättillgänglig energi av det slag som finns i betfor sa han. Lucernen är svårare att smälta än saftfoder och det tar energi av hästen.

Innan har hon fått fritt med hö, 2 kg groov och en hink lusern hackad strå. Nu kör vi med 1,5 - 2 kg havre (siktar mot 3 kg så småningom) 1 kg lucern och 2 skopor (vad är det torrt?) uppblött betfor om dagen jämte massor med hö. Redan efter en vecka tycker jag det verkar funka! :bump::bump::bump:Men om så krävs byter jag något kilo havre mot korn har jag tänkt. Eller serverar kross.

Jag fattar att jag framstår som hopplöst gammalmodig och rätt okunnig om hästutfodring, men de flesta fokuserar på dyra färdigblandade foder tycker jag. Back to basic för min del! Det är dessutom billigare!

Lycka till och med denna takt är det snart betessläpp:D i alla falli Småland där jag bor!

Koka kornet en halvtimme på svag värme.
Kli, luzern, olja, pellets tex krafft, samt havre o betfor. Gör en god blandning av detta till kvällen med vatten i så får den garanterat inte foderstrupsförstoppning i alla fall....Och hull också.

Förslagsvis 2 kg havre (helst mer, snarare 3 kg på sikt) samt 1 kg krafft, en halvliter kli och 1 liter kokt korn, samt ngt kilo luzern och lite betfor o 1-2 dl olja per dag. Du kan ge uppdelat två givor, där det "blöta" ges på kvällen som en gröt. Garanterat uppskattat. Det bör vara lagom för en ridhäst i normalt arbete.

Dra ner på stråfodret en aning och ge mer kraftfoder så hästen får en chans att bygga upp muskler och få mer hull.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 717
Senast: super
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 943
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 659
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 481
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna