hull och hov.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pollykex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 776
P

Pollykex

Det är så här att min häst har väldigt svårt att hålla hullet,
Han är ett fullblod på 9år , nu har det väll blivit lite bättre. Förut gav jag honom fibermusli, det funkade ett tag men nu tappar han hullet igen , Nu har jag börjat ge korn istället , men tyvärr har han fått foderstrups förstoppning av det förut , och jag vågar inte ge honom så mycket som han behöver för att ska hålla hullet.

Nu får han 14kg hösilage om dagen.
1.5 kg lusern
och 1kg korn ..

Någon som vet något bra foder som är bra för hästar som har svårt att hålla hullet?

Han har även mycket hovsprickor, så hovslagaren kanske vill bläcka honom till sommaren , Någon som har något bra förslag på vad ja ska göra för att få hans hovar starkare och bättre? Har testat kiselgur, biotin och enzion. Men inget funkar. Oljar även in dom 1gång i veckan.

Sv: hull och hov.

Ungefär som att häfta, För han har så stora sprickor, och om det inte är bättre till sommaren så måste det göras för att det inte ska bli sämre

Hur länge provade du med Enzion:et?

Min fullblodsdam fick inte bättre (läs:hårdare) hovar förrän efter 8 månader...

Kan du inte öka lucerngivan?
Olja?

Man kan ju blöta kornet för att förebygga foderstrupsförstoppning...

Korn säjs ju vara bra för hästar med dåligt hull..

Jag blötlägger alltid kornet till min ena häst!

Hej biotin gav ja i 14månader och efter det började jag med enzion eftersom det inte gav någon efter med biotin. enzion körde jag med i nästan 1 år och det hände inget alls :(

Jo det kan jag testa , Ger honom 1,5 dl olja om dagen nu ..

tAck så mycket för tipset..

Jag blöter upp kornet nu också, det gjorde jag när han fick det sist också tyvärr . Alla som jag pratat med säger testa korn eller fibermusli, och nu har jag testat bägge 2 ..

Jag ger min svårfödde travare 2 kg lusern, 2 kg korn , 300g betfor och 1 dl vetekli.

Detta har gjort att han hållt hullet men dessvärre inte gått upp något. Jag tror också på olja, och kanske öka luserngivan?

Han gick upp ett tag, när jag fick honom var han mager och dan . Men nu har han blivit lite bättre, men vill gärna att han ska komma upp mera. Jag hade en equiteraput ute eller hur det stavas, hon kollade igenom honom och allt, det var inget fel överhuvudtaget. Det enda han behövde var att få lite mer hull och muskler, men det går ju inte att bygga så mycket muskler när det inte finns så mycket att bygga på :( Det ska jag testa, Jag ger ej pelletrerad lusern, då han ej åt det, så ger lusern hackad står med olja och melass i . Men kan öka den 0.5-1kg och se om det hjälper.

Min häst hade början till hovsprickor när jag köpte henne. Jag var uppenbarligen den enda som såg dem för alla jag frågade tyckte bara jag var tramsig. Jag är inte så bra på detta med hovar men efter att tidigare ha haft en häst med problem med hovsprickor så har jag lärt mig att det är jätteviktigt med en bra hovslagare som tar sig an problemet och lägger ner tid på att få dessa att försvinna. Jag oljade in hovarna varje dag med vanlig matolja. Det viktigaste är nog att ta precis vid kronranden. Sedan har jag också förstått det som att det är viktigt, som alltid, med en bra foderstat så lite mer lusern (som innehåller mkt proteiner) är nog inte fel.
Min häst hade tunna, ytliga sprickor nästan ända uppifrån kronranden och ner. Dessa är nu helt borta och det tackar jag min hovslagare för. Jag har nu nästan slutat att olja in dem, gör det bara ngn gång när de är extra torra.
Jag hoppas att du får ordning på det. Hovsprickor är inte kul!

Det är ju lite svårt att bedöma andras hästar men jag kan bara säja att lusern är det enda som verkligen har funkat för mitt fullblod. Han får en full krubba om dagen o fri tillgång till bra hösilage bl.a
Provade att ta bort lusernen för ett tag sen men då började han tappa direkt.
Prova öka på den givan lite o se om det hjälper.:smirk:

Han sprickor har blivit lite bättre sen han kom till mig, förut gick dom från tå till kronranden, det gör dom fortfaranade på bägge bakhovarna, dom har säkert mellan 5-10 små sprickor på vardera hov, sprickan på h-fram är värst, när jag fick hem honom så hade den växt över och lagt sej som en lapp över , men hovslagaren gröpte ur det och fixade, sen på v.fram är det ännu värre dom är 1-2mm tjocka o går från tå till kronrand . Tyvärr så är det sprickor i det nya som kommer ut med på v-fram, har testat lite med aloevera hovcreme, och det verkar funka på h.fram, där har en helt ny fin hovväxt ut , så får hoppas att den gamla sprickan inte spricker uppåt igen så det nya blir förstört.. . Men får hoppas på det bästa..

Det ska ja defenitivt göra , Men kan man inte utfodra för mycket av det, så det blir farligt och hästen får för mycket av något?

Finns det ingen i ditt stall eller någon som är nära som har lusern i pellets form som du kan testa? Det är billigare och tar mycket mindre plats ;) plus att det blir.. less is more? Du behöver inte ge lika mycket iaf. Ska du ge det så blötlägg! Gör även det om du vill ge han korn.

Det är så här att min häst har väldigt svårt att hålla hullet,
Han är ett fullblod på 9år , nu har det väll blivit lite bättre. Förut gav jag honom fibermusli, det funkade ett tag men nu tappar han hullet igen , Nu har jag börjat ge korn istället , men tyvärr har han fått foderstrups förstoppning av det förut , och jag vågar inte ge honom så mycket som han behöver för att ska hålla hullet.

Nu får han 14kg hösilage om dagen.
1.5 kg lusern
och 1kg korn ..

Någon som vet något bra foder som är bra för hästar som har svårt att hålla hullet?

Han har även mycket hovsprickor, så hovslagaren kanske vill bläcka honom till sommaren , Någon som har något bra förslag på vad ja ska göra för att få hans hovar starkare och bättre? Har testat kiselgur, biotin och enzion. Men inget funkar. Oljar även in dom 1gång i veckan.

dodson & Horell Build-Up, funkar toppen, men kostar skjortan.. men värt det tycker jag :)

Det är inget för ett fullblod- som regel.
Den behöver mer kraftfoder. antingen havre/ kornblandning, kli o soja. 3-4 kg.

eller varför inte ngt färdigfoder.

Hestekrafts müsli går den garanterat upp av OCH får muskler.

låter som om du måste se dig om efter en annan hovis:devil:

Vet inte hur insatt du är i foder, men det verkar inte som att du har en analys på ensilaget? Börja där! :)
Fullblod kräver ibland mycket (!!) mat och höga kvoter för att hålla hullet. Min syster hade en fullblodsvalack som i vila krävde 15 kg hö, 2 kg havre samt soja. Det var ca 110-115 MJ och en kvot på 8 mellan protein och energi. En vanlig vuxen häst brukar ha 6, han kunde inte ligga under 8. Lusern är jättebra foder för hästar som är svåra att hålla hull. Men innan du köper dyra färdigfoder, ta en analys på ensilaget! När du har analysen så kan du räkna ut en bra foderstat till din häst, som inte kostar skjortan. Det finns mycket kunnigt folk att ta hjälp av om man inte kan räkna själv! :)

//Happy

Det är ingen ide att häfta ihop hovsprickor om man inte tar bort orsaken till att de uppstår från början.

Hovsprickor är jag inte bra på, men jag har också en häst som var väldigt tunn när jag fick hem honom. Han verkar kräva ganska mycket trotts att jag mest bara "hobbyrider"...
Jag började med lusern och hestekraft för ca 1,5 månad sedan och börjar redan se skillnad.
Min häst får 4,5 liter kornkross, 5 liter havrekross, 1 liter hestekraft, 4 nävar betfor(mest för blötnäggningens skull) olja och en hink lusern varje dag, uppdelat på 3 mål, och fri tillgång på bra hö både ute och inne. (han får nog i sig ca 15-16 kilo)

jag skulle tipsa dig om att öka på lusernet lite mer, det räknas ju som sagt som grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 717
Senast: super
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 944
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 659
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 481
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna