Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

ako

Trådstartare
Hej!
Som några av er kanske minns har vi funderat allvarligt på att skaffa en Springer Spaniel. Nu kom det perfekta tillfället fortare än vi trodde, och vi ska få köpa en fyraårig hane som måste hitta annat boende pga familjeskäl. Tycker det är kanon att ha hittat en vuxen, väluppfostrad hund som "förstahund" (nåja, sambon har ju haft hund hemma som barn) istället för en valp. Detta är alltså INTE någon problemhund som omplaceras, utan det har helt andra orsaker.

Så till saken: Vi har fem vuxna (mellan 10 o 17 år) högt älskade katter som ju måste vänjas vid hunden. Tror inte hunden själv kommer att ha några större problem med det, han har bott med såväl katter som kaniner och andra djur tidigare, men hur gör man för att på bästa sätt föra ihop dem och för att kissarna inte ska känna sig ledsna? Hur har ni andra gjort? För trots allt har ju många både hund och katter, och det funkar och alla djur är nöjda.

Ska bli så himla roligt att få hem hunden, men är lite orolig för kissarnas reaktion.

Tack för råd, tips o erfarenheter.
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Har Dina katter träffat/umgåtts med hundar tidigare?
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Nej, inte annat än när kompisar med hund varit hemma o hälsat på o då har de gömt sig... Det har ju å andra sidan inte handlat om annat än fika/middagsbesök så det har ju varit relativt enkelt för kissarna att hålla sig undan medan hunden har varit där.
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Ingen mer med erfarenheter eller tips ? Snälla...
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Se till att katterna kan komma undan i rum/utrymmen som hunden inte kommer in i. Det verkar psykologiskt viktigt för katterna enligt min erfarenhet. Introducera sedan hunden genom att katten får sitta på något säkert ställe och kika på hunden utan att denne når den eller i början kanske inte ens ser den. Vår kisse satt på köksbänken och illglodde i några veckor innan han bestämde sig för att den gläfsande bollen var där för att stanna och det var bara att gilla läget.

Se framför allt till att hunden inte får tillfälle att jaga katterna ute, det är ju så förtvivlat kul med en springande katt... Inne verkar det inte så farligt. Där väljer katten oftast att sätta hårt mot hårt och då vinner troligen alltid katten.

Det är det lilla jag kan bidra med!
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Tackar! Funderar på att sätta upp en barngrind med lagom katthål upp till övervåningen så att kissarna kan känna sig trygga där. Har redan kattlucka ner till källaren.
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

ako skrev:
Tackar! Funderar på att sätta upp en barngrind med lagom katthål upp till övervåningen så att kissarna kan känna sig trygga där. Har redan kattlucka ner till källaren.

Precis vad jag tänkte skriva. Om du har övervåning så är en grind dit upp jättebra. Jag tror inte att man ska oroa sig i onödan. Hundar och katter brukar sköta det där utmärkt själva. Så länge katterna inte är väldigt hundaggressiva. Låt hunden vistas ner på undervåningen på dagarna och låt katterna göra som de vill. Vill de gömma sig så låt dem, de kommer fram när de märker att ingen fara är på gång. Hunden måste ju naturligtvis få titta han också.

Har aldrig haft några större problem med att släppa ihop mina hundar med mina föräldrars katter. Så länge man undviker att det blir trånga lägen så är det oftast lugnt. Låt det ta tid!
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Tack, tack! Har precis varit och köpt barngrind. Tror inte kissarna blir aggressiva utan snarare rädda. Hunden har som tur är iaf bott med såväl katter som kaniner tidigare (kaniner finns dock inga här).
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

När vi skaffade vår första hund var vår katt kanske 12 år gammal..
Han blev ju vettskrämd stackarn, och gömde sig direkt.
Men vi lät det vara, lät dem träffas på egen hand och klura ut det där själv.

Det roliga var att när Åke (ja, katten hette så ;)) väl hade accpeterat AMy (hunden) så var det okej, men BARA med henne. Alla andra hundar var fortfarande lika elaka och dumma.

Tror det funkar, ge dom bara lite tid och pressa dom inte på varandra.
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Jag hade 2 katter innan jag tog hem min hund.Min erfarenhet av detta är att så länge hunden är van vid katter och lämnar dem ifred så löser det sig när katterna vant sig vid hunden.men självklart måste det finnas någonstans dit de kan fly.
Min mamma har många katter och de är vana vid min systers hund men när min kom blev de jätte rädda och det har tagit tid innan de vant sig vid henne
Det finns enligt mig inte hundaggresiva katter men livrädda som försvarar sig. de är svårare att vänja en vuxen hund vid katter än vuxna katter vid hund är min uppfattning.
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Tack allihop för svar! Nu är hunden hemma. Nyfiken och skällde lite på kissarna, men i övr lugn. Alla kissar är bakom barngrind på övervåningen. Tre är lite nyfikna o inte alls rädda (nåja, med grind emellan), två är mer skeptiska o trivs just nu bäst under soffan... Tror de tinar upp... Tänker dock inte lämna dem i hop utan uppsikt den närmsta tiden, fram tills man ser att det verkligen är lugnt, att han inte jagar dem etc.
 
Sv: Hund flyttar in, hur integrera m katterna?

Inget än, men kan lägga ut när jag fotat. Han är jättesöt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 035
Senast: Extrakonto
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 026
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 154
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp