Bukefalos 28 år!

Hund + häst + jobb?

Red_Chili

Trådstartare
Jag sitter här och längtar tillbaka till hästarna och ridningen något extremt nu, men har kommit fram till att det nog inte är möjligt att få det att rent tidsmässigt fungera eftersom jag har hundar...

Men, hur gör ni, som har hund + jobb/studier och håller på med hästar? Tar ni med hunden till stallet varje gång, har ni sambo som tar hand om hundarna när ni är i stallet eller har ni fler timmar per dygn än en vanlig människa? ;)

Finns det någon som har lyckats pussla ihop jobb + icke stallhundar + ridning, rent tidsmässigt?
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Ta med hundarna till stallet!:laugh:
Massa dofter och folk, lite härngympa och ta med dem på ridturer, kan ju inte bli bättre, så slipper du knata dagsrundan. :D

Kan dom inte gå lösa, ha långa tunna linor och lär dem springa på behörigt avstånd vid sidan om hästen.
(tvillingkoppel första biten så behöver du bara håla koll på ett koppel)
Dina hundar kan ju dessutom hänga med ett tag. :D

"Min" barstard är draghjälp till exsambons gallopörer, springer med i snabbjobb. :crazy:
(jag förstår inte hur hon kan fysiskt men visst gör hon det, en km i uppförsbacke jämnsides med araberna i fullt ös:crazy:, det efter att de kanske har tagit det "lugnt" och tränat uthållighet över en mil.. )
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Jag har häst hund papegoja och katter.. jag har med min hund överallt. utom på jobbet, men min dambo kan ha henne då men hon är alltid med mig, det beror väl på vad man har för kontakt med hunden, min hund har jag näst intill aldrig i koppel så hon hänger ju alltid med ut och rider och allt så de är inga problem på de planet. så de e bara när jag jobbar de kan bli svårt, nu jobbar jag bara natt då min sambo inte gör de så vi krockar aldrig- skit skönt då jag vägrar lämna min hund ensam hemma längre stunder.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Jag har 2 hundar + 2 hästar +heltidsjobb och en yngre son och det fungerar. Jag motionerar inte båda hästarna varje dag utan lång hagvistelse är ett måste varje dag. Hundarna är med i stallet och hästarna är så bra med dem då de är hundvana. Det som får stryka på foten är nog sömnen. Men det får jag ta igen när vovvarna blivit lite äldre.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Jag har småbarn dessutom, och lyckades pussla ihop jobb+barn+2hästar+hund. Det gick men var uttröttande, ekonomin räckte inte för att jag skulle kunna gå ned i arbetstid och slutade med att jag lånat ut båda hästarna tills det att dottern är äldre.


Men både barn och hund fick åka med till stallet.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt. Vi köpte en aktiv ras just för att han skulle kunna vara med på ridturer, men han har varit sjuk mycket och haft långa konvalecenser och bara kunnat gå koppelpromenader. Det har varit otroligt stressande att pussla ihop en bra tillvaro för både häst och hund. Jag rider varje dag och hinner jag inte det så mår varken jag eller häst bra. Nu när han sedan någon månad kan vara med ute med hästen är livet bra mycket enklare.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Haha, jo, jag har funderat på det. Dock är "tanten" riktigt rädd för hästar och unghunden skulle säkert kunna springa in mellan benen på dem... Eller ok, kanske inte, men hon är lite för vild..
De kan inte heller gå lösa om jag rider, men tja, jag får väl börja med travhästar och hålla dem i koppel bakom vagnen :p
Funderar på hur det skulle vara att försöka hitta medryttarhäst som man kan vara hos på helgerna.. Då har jag ju möjlighet att lämna hundarna hemma utan att det blir för mycket ensamt för dem..
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Det är ett pussel, men visst funkar det :)

Jag är ofta i stallet vid sex, släpper ut, rider osv. Hundarna är i stort sett alltid med, rider jag på morgonen är de med på turen, annars sitter de i sadelkammaren. Jag går med dem dit och hem, antingen lägger jag ett spår på ditvägen som vi tar på hemvägen eller letar lite godis osv på hemvägen så de är trötta. Börjar jag sent går jag och lägger mig några timmar och ut med hundarna innan jobbet, eller så följer de med dit. (Ev är hos min mamma) Börjar jag jobba tidigt, är jag ändå i stallet tidigt och grejar med hundaran då, så man kan få några eftertraktade timmar till annat på eftermiddagen :P
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Haha, jo, jag har funderat på det. Dock är "tanten" riktigt rädd för hästar och unghunden skulle säkert kunna springa in mellan benen på dem... Eller ok, kanske inte, men hon är lite för vild..
De kan inte heller gå lösa om jag rider, men tja, jag får väl börja med travhästar och hålla dem i koppel bakom vagnen :p
Funderar på hur det skulle vara att försöka hitta medryttarhäst som man kan vara hos på helgerna.. Då har jag ju möjlighet att lämna hundarna hemma utan att det blir för mycket ensamt för dem..

Kan de inte följa med och vara i en tom box eller i sadelkammaren då? Mina sitter i sadelkammaren om jag rider på dagen, litar inte på att min stora väjer för bilar eller kommer på inkallning alls när jag sitter på hästryggen :cool: (På morgonen är det i stort sett ingen trafik, så då är de med :) )
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt. Vi köpte en aktiv ras just för att han skulle kunna vara med på ridturer, men han har varit sjuk mycket och haft långa konvalecenser och bara kunnat gå koppelpromenader. Det har varit otroligt stressande att pussla ihop en bra tillvaro för både häst och hund. Jag rider varje dag och hinner jag inte det så mår varken jag eller häst bra. Nu när han sedan någon månad kan vara med ute med hästen är livet bra mycket enklare.

Jo, det är jobbigt, min stora har också haft långa konvalecenstider, då har de fått vara hemma medans jag varit i stallet, dock har jag en häst som inte är varken krävande eller komplicerad på nått sätt, så det har funkat även om jag inte ridit eller aktiverat honom några dagar. :)
 
Sv: Hund + häst + jobb?

i "mitt" stall ligger det ofta någon vovve och sover i fikarummet/sadelkammaren när ägaren är ute och rider. I förra stallet var det en grand danois i slyngelåldern som nästan överföll en med kärlek när man skulle in i omklädningsrummet.
Folk brukar vara ganska toleranta med att man lämpar av hunden lite här och var. Då blir det ju bara en timmes "ensamhet".
En annan i stallet har tränat sin hund att ligga i boxen (han har på sig täcke och ligger på en filt) när hon rider. Det är dock en jrt och de kanske inte är lika frusna som dina hundar(?). Den samma sitter vackert i ett hörn av volten när hon rider där :D
Klart att det tar ett tag att vänja hundarna vid stallet, men jag skulle nog tycka det var värt det även om jag inte hade med dem på ridturer.

Men som du skriver är ju medryttare idealiskt på många sätt. Själv har jag både lånehund och lånehäst och tycker ändå det kan vara svårt med tiden... :angel: Så att det känns klurigt har jag all förståelse för.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

jag och min sambo har precis köpt hund och jag jobbar heltid och har häst. jag hade egentligen tänkt ha med mig hunden ut när jag rider men de fungerar inte så bra utan han får vänta i bilen eller i en box medans jag rider.
jag låter honom springa löst under den tiden jag mockar och gör iordning hästen och kastar lite bollar och sånt till honom så han e ganska trött när jag sedan rider. men detta kanske inte är något alternativ för dina hundar?
han är endast ensam en liten stund under dagen sedan innan min sambo kommer hem och då brukar dom va ute någon timme så visst går det men de e ju lite pusslande och krävs ju att allt går som planerat så att säga;)
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Jag såg nu att rubriken var hund + häst + JOBB.
Och hur man hinner med jobbet och något annat är för mig ett mysterie. Man kanske skulle köpa en trisslott...
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Jag har just nu fyra hästar, tre katter, två ungar, en nyhämtad valp och heltidsjobb. Är dessutom ensamstående.

Det går bra. Jag jobbar oftast kväll/nattpass. Då är min dotter hemma och sköter kvällsfodring och valp. Annars gäller det att få ihop intressena med varann. Mitt mål är att vovven när han växt till sig ska få vara med i stallet. Nu är han för liten.

Vid utfodringar och sånt nu (har eget stall) får vovven följa med i ryggsäck på magen.

Det enda man kan vara säker på är att socialt liv utanför gårdens gränser oftast kommer på undantag. Ska man umgås får folk komma hit.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Jag har häst hund och heltidsjobb,jobbar till kl 14 på dagarna!
Hunden följer för det mesta med ut till stallet,även på ridturer!

Och ska jag rida,och inte hunden ska följa med på turen,då får hon ligga kvar hemma,så går vi en prom antingen före eller efter!
 
Sv: Hund + häst + jobb?

När jag jobbade började jag jobba 6.00 eller 6.30 för att vara hemma innan tre, det var ganska skönt. Sen hann jag rida en runda (och hade med hundarna) och träna hundarna om jag ville det.

Nu pluggar jag och har jobbiga 4 timmar om dagen i pendlingstid, så då har jag dels en snäll sambo som gillar hundarna och aktiverar dem lite, men främst blir det cykelturer från och till stallet och ridrundor i veckorna och annan träning på helgerna. En normal dag går/springer mina hundar minst 16 km så de klarar sig;)

Men mina hundar har främst behov av att just springa och röra sig, då klarar de sig många dagar utan psykisk stimulans. Iofs har vi flyttat in i bebyggelsen och bara att gå på en kisserunda och lukta på alla konstiga dofter är stimulans just nu:D

Dagtid är hundarna hos mina föräldrar.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Det går, men jag känner iallafall att jag skulle vilja lägga mer tid på både hund och häst. Man har ju vänner man vill umgås med ibland också...

När jag jobbar så är hunden hos dagmatte = han får sin motion varje dag även om inte jag går med honom varje dag. Och hunden är alltid med i stallet, han fryser lätt så han brukar få vara i omklädningsrummet om det är väldigt kallt. Har inte med mig hunden på ridturerna. Hästen är opålitlig under ridturerna så för hundens bästa får han vara i stallet under tiden. Dessutom är hunden inte tillräckligt lydig för att vara lös bland trafik och folk. Men hade jag haft en snällare häst hade det nog gått och lära honom med lite tålamod och träning. Jag rider i stort sett varje dag.
 
Sv: Hund + häst + jobb?

Det är ett pussel, men helt klart värt det för min eget välbefinnande!

Vi har 4 st hundar.
Och vi har också 1 häst, med 1 häst som ytterligare ev är på intåg.

Sambon och jag samarbetar så mycket vi kan både med hundar och jobbet. Arbetar på samma arbete, med samma tider och ansvar för ett team -vilket underlättar efterarbete, förplanering och kontroll på jobbet och eventuell övertid där. Min man är oerhört morgontrött (B-människa kallas det här, vilket gör att jag kallas A-människa :angel:) så jag motionerar hundarna ibland ihop och ibland i två omgångar tidigt på morgonkvisten. Han tar några/alla hundar på eftermiddag på tur när/om jag ska bort på ev ridträning, klubbmöte osv.

Under arbetsdagen så byts vi av att se till hundarna på lunchen. Den andra fixar mat så att den som tagit på sig hundrastningen får möjlighet att snabbt kunna få i sig lite mat mellan "coachingen", uppföljning på agenterna och ev. telefonarbete. Har någon av oss möte med ledningen, täcker den andre upp.

Hundklubben har bra tider och det är jag som tar mig ann den största delen av att träna hundarna där. Har med mig 2 åt gången (1-3 gånger/vecka) plus den äldsta om han vill, en pensionerad sällskapshund som helst bara agerar publik eller gosar med tanterna. Lite utspridd Frolic så är hans kväll räddad. :D

De dagar jag tränar hästen för instruktör (1-2 gånger/vecka, sker mindre under vintertid p.g.a. de "dåliga" vägarna och underlag), blir det sena kvällar - men hundarna är gärna med i bilen och får komma ut och hälsa och "snosa" före och efter passet, eller så sover de gott i bilen. De får ju ordentligt med motion på morgon (jag) och eftermiddag (sambon) och är glada att bara "hänga med" och få social träning.

2 av hundarna följer med och trivs i stallet. Tar med mig 1-2 per gång. Jack Russel Terriern får vara hemma med mannen eftersom det finns stallkatter (jakt=död). "Gamlingen" följer med ibland, men sover gärna i sitt lilla tyghus, hemma. Ska jag på ridtur, följer 1 av dem med eller så får de vara i sin(a) burar i bilen tills jag kommer tillbaka beroende på vad jag har för upplägg.

Det blir många timmar som spenderas på djuren, jag och min sambo får tiden tillsammans på kvällen och de gånger vi går tur tillsammans - plus att vi har möjligheten att få arbeta sida vid sida på jobbet. Och trivs mycket bra med det.

Men, jag kan faktiskt inte tänka mig något annat. Många tror att det är ett stressigt liv jag lever och visst, det finns perioder som är mer köriga än andra, men till 99% får jag god kvalitetstid. Djuren håller mina båda fötter på jorden, får mig avkopplad och ser till att jag får massor av frisk luft och behåller hälsan. Jag förstår inte vad jag annars skulle göra av alla timmar på dygnet!

Och, ibland lämnar vi in hundarna på kennel för en helg, då tar vi enbart egentid tillsammans eller i goda vänners lag - stallkollegan tar hand om hästen (hästen står inhyrd, vilket underlättar oerhört) - då bor vi på hotell, åker båt, cross, skidor f. ex och myser och gullar, beställer roomservice. Vi laddar också batterierna när vi hälsar på i Sverige där hundarna får träffa sina svenska hundkompisar. De kan springa fritt på gården. Vi kan dra ner lite på motionen för vår egen del.

Ska tillägga att jag och mannen tillbringar också en hel del tid ute i naturen (på lediga dagar), ute på fjället med hundarna. Sover ute i tält eller i "gaupahytter", fiskar och fyrar bål. Då slappnar vi av, hundarna får arbeta ännu mer och verkligen "vara hundar". Ljuvligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 896
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 272
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp