Någon gång vill jag ha hund, men hur löser man....

Shaggy

Trådstartare
Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag har en massa basfrågor om hur man löser saker rent praktiskt.
Så man får hem sin valp och lägger väl enklast sin semester precis när man hämtar hem den. Det ger att man har några veckor hemma med den och får chans att lära känna den men sen då? Jag kan ju inte lämna en typ 12 veckors valp mer än möjligen för att springa till soptunnan 5 meter från ytterdörren. Så hur gör man när man bor själv?
Hur löser man det med att handla mat?
Hur löser man det när man tar in hästarna?
Hur löser man det när man börjar jobba igen?
Ja hur gör man. Det finns ju massor av folk som skaffar hund mitt i livet så det måste ju finnas lösningar på dessa problem.
 
Skaffa valp som ensam kan ju vara lite lurigt om man inte har möjlighet att jobba hemifrån eller ta med hunden till jobbet.

Jag hade hjälp av min pappa med min förra hund, sen annonserade jag efter hundvakt, den klassiska metoden med lapp på anslagstavlan 😁
Med Harry pluggade sambon hemifrån så det var ju smidigt.
Vi la ut förfrågan om hundvakt i den lokala fb-gruppen och fick napp där.

Annars är ett alternativ att köpa en vuxen omplacering, långt ifrån alla är problemhundar. Jag har haft tre omplaceringar, samtliga helt okomplicerade.
 
Jag kan ju inte lämna en typ 12 veckors valp mer än möjligen för att springa till soptunnan 5 meter från ytterdörren.
Jo, det kan man.
Så hur gör man när man bor själv?
Hur löser man det med att handla mat?
Hur löser man det när man tar in hästarna?
Hur löser man det när man börjar jobba igen?
Ja hur gör man.

Man har med hunden i den mån det går och passar.
Personligen har jag inte nån hund med mig för att handla, oavsett ålder på den.
När hunden är ung, lämna den inne/i tom box/ gallerhage i stallet och när man börjar jobba igen och iaf medan hunden är valp får man lösa det med hundvakt/hunddagis.
 
Jag började lämna min hund ensam korta stunder (dvs typ gå ner till tvättstugan, slänga sopor) redan när jag fick hem henne. Det går bra men när de är riktigt små måste man ju se till att de är nyrastade om man vill undvika en olycka. Hon var ensam hemma någon enstaka timme här och där redan när hon var ca 14 v, och sedan ökade jag gradvis allt eftersom. Hon har aldrig visat tecken på separationsångest ska tilläggas, det är ju väldigt olika för olika individer! Redan när hon var ca 5-6 månader kunde jag lämna henne typ 3 timmar utan problem. I början låg hon ofta på dörrmattan när hon var ensam men numera ligger hon och sover lugnt i sin säng när jag är borta. Kan även ta med henne på jobbet och då är hon instängd på ett tomt kontor medans jag jobbar, hon kan inte följa med mig hela tiden. Rastar henne på lunchen precis som när jag är i skolan.

Hon har även varit med i stallet redan från när hon var valp. I början satte jag henne i en gallerbur i sadelkammaren när jag hanterade hästar och red, men nuförtiden är hon med antingen i koppel eller lös, nu har jag sån lydnad på henne att jag kan platsa henne utanför hagen när jag tar in etc. När jag rider i ridhuset sitter hon i hörnan och håller span, rider jag ut så är hon antingen med eller så ligger hon på en filt i hästens box.
 
Tack för svar. Teoretiskt har jag troligen möjlighet att ta med hunden till jobbet, en annan kollega gör så, och ha den på mitt kontor. Problemet är att jag inte jobbar hela dagarna från kontoret utan större delen av tiden är jag på annat ställe där den inte kan vara med. Jag kan troligen traska upp till hunden en kortsväng ungefär en gång i timmen de flesta dagar men som sagt inte bli kvar på kontoret mer än en liten stund då eftersom jobbet mest utförs på annan plats.
Jag ser alltså endast valptiden som ett problem när det är äldre och förhoppningsvis kan vara själv lite längre så bör det fungera utan några besvär.
 
Tack för svar. Teoretiskt har jag troligen möjlighet att ta med hunden till jobbet, en annan kollega gör så, och ha den på mitt kontor. Problemet är att jag inte jobbar hela dagarna från kontoret utan större delen av tiden är jag på annat ställe där den inte kan vara med. Jag kan troligen traska upp till hunden en kortsväng ungefär en gång i timmen de flesta dagar men som sagt inte bli kvar på kontoret mer än en liten stund då eftersom jobbet mest utförs på annan plats.
Jag ser alltså endast valptiden som ett problem när det är äldre och förhoppningsvis kan vara själv lite längre så bör det fungera utan några besvär.

Men då kan ju en vuxen omplacering vara ett jättebra alternativ för dig 😊
 
Valptiden löste jag genom insparad semester, komp och lite tjänstledigt utan lön. Från ca 16 veckor jobbade jag deltid och valpen var hos mina föräldrar två-tre dygn i veckan. Bra träning då planen var att har henne när jag jobbar helg eller åker bort. Från 6 månader har hon varit på dagis.
Mat köpte min syster tills hunden kunde vara ensam en halvtimme. Det går ju också köpa med hemleverans även om det kostar lite.

Hon är sju år nu och jag har redan börjat spara komp, semesterdagar och pengar till nästa valptid.
 
Säger som @Bison, kolla efter en vuxen omplacering? Då kan du dessutom gå mer på hundens faktiska egenskaper/personlighet än att kolla efter specifik ras. För det händer ju faktiskt att hundar inte blir rastypiska, en del omplaceras t.o.m. på grund av det.

Men annars, jo, du kan lämna en 12 veckor gammal valp mer än några sekunder.

När jag började ensamhetsträna min nu yngsta så passade jag på när hon ändå hade "sovtid", och med mina hundar tränar jag alltid från start på att man vilar inomhus och är igång utomhus. Så, jag passade på att handla på kvällen, när hon var inställd på att sova. Jag har också alltid avgränsat utrymmet så att det inte finns möjlighet att rusa runt i hela huset och vara vild under tiden jag är borta. Oftast stänger jag in dem i sovrummet i början, eftersom det är ett rum de förknippar med just sovande.
 
Jag har också fortsatt som vanligt med soplämning, tvättstuga, mathandling etc när jag haft valp (har alltid varit ensam vårdhavare), man får bara välja sina tillfällen och rycka på axlarna. Man sitter ju inte och stirrar på valpen 24-7 i flera veckor trots allt... Aldrig haft problem. När jag sedan börjat arbeta har jag jonglerat mellan att ha med eller haft på släktings kontor - sedan har det gått bra att lämna hemma.
Nu sitter jag dock i en situation helt utan stöd och funderar också på hur i helsefyr jag någonsin ska kunna ha valp igen, men det kommer säkert att lösa sig...
 
När jag ställde mig samma frågor blev svaret Som ensamboende löser jag det inte så länge jag jobbar. Hunddagis var inget alternativ, jag ville inte ha hund för att vara borta från den 9 timmar om dagen, jag ville ju göra saker med hunden.

Och valptiden hade aldrig gått. Rumsrenhetsträningen krävde passning i tre månader. Ensamhetsträningen tar jag försiktigt, eftersom jag bor ensam är det viktigt att den lyckas så att jag på sikt kan lämna henne ensam. Nu är hon 9 månader och vi är uppe i 40-45 minuter, det är jag jättenöjd med. Jag har kamera så att jag ser och hör hur hon har det. Optimalt är det inte, hon är ledsen just när jag går och sen vilar hon inte, hon väntar vid dörren. Men hon är tyst, springer inte omkring och tuggar inte på möblerna. Därför bedömer jag att det ändå får duga.

Åker jag och handlar är hon i sin bur i bilen, där är hon helt lugn. I somras när det var för varmt för bilen så lämnade jag henne antingen hos hundvakt eller beställde matkassar som jag sen åkte och hämtade, då var hon med. (Det finns inte hemkörning där jag bor)

Så min erfarenhet är att det är ett jäkla meck att ha hund om man jobbar och bor ensam, i alla fall om man vill att hunden ska ha det så som jag vill att min hund ska ha det. Sen kan andra förstås göra annorlunda.
 
Jag är ju i lite samma situation. Bor själv och vill inte ha det på något annat sätt. Men, jag längtar väldigt mycket efter en hund.

Jag har en hel del semester sparat så när jag hämtar valpen kommer jag att ha semester på 100% de första fyra veckorna och sedan semester på 50% de kommande fyra veckorna.

Då kommer hunden att vara 4 månader, vilket är gränsen för hunddagis.

Jag har möjlighet att arbeta en hel del hemifrån. Ca 2-3 dagar i veckan kommer hunddagis att behövas. Dit tar det 15 minuter att köra enkel väg. Jag har kollat på ett jättebra hunddagis, samma som tar hand om katterna när jag åker på semester.

Visst finns oron där att hunden inte kommer att trivas på hunddagiset, eller att den inte kommer att klara av att vara ensam utan att störa grannarna (jag bor i lägenhet).

Samtidigt vet jag många som har hundar med sämre grundförutsättningar än vad jag har.
 
I början när jag handlade eller gjorde saker i stallet där valpen inte kan va med satt valpen i bur i bilen.
Jag har nog alltid tränat mycket med bilen för att de ska bli en trygg plats.
Där kan jag även höra/se om det skulle vara nått.

Sen när de ska vara ensamma hemma ser jag till att de finns en sån plats inne med.
En tygbur kanske du har i bilen och kan ha inne med (öppen)

Tygburen kan va bra o ha i stallet med sen.
Beror på hur stor hund man har 😁
 
När jag ställde mig samma frågor blev svaret Som ensamboende löser jag det inte så länge jag jobbar. Hunddagis var inget alternativ, jag ville inte ha hund för att vara borta från den 9 timmar om dagen, jag ville ju göra saker med hunden.

Och valptiden hade aldrig gått. Rumsrenhetsträningen krävde passning i tre månader. Ensamhetsträningen tar jag försiktigt, eftersom jag bor ensam är det viktigt att den lyckas så att jag på sikt kan lämna henne ensam. Nu är hon 9 månader och vi är uppe i 40-45 minuter, det är jag jättenöjd med. Jag har kamera så att jag ser och hör hur hon har det. Optimalt är det inte, hon är ledsen just när jag går och sen vilar hon inte, hon väntar vid dörren. Men hon är tyst, springer inte omkring och tuggar inte på möblerna. Därför bedömer jag att det ändå får duga.

Åker jag och handlar är hon i sin bur i bilen, där är hon helt lugn. I somras när det var för varmt för bilen så lämnade jag henne antingen hos hundvakt eller beställde matkassar som jag sen åkte och hämtade, då var hon med. (Det finns inte hemkörning där jag bor)

Så min erfarenhet är att det är ett jäkla meck att ha hund om man jobbar och bor ensam, i alla fall om man vill att hunden ska ha det så som jag vill att min hund ska ha det. Sen kan andra förstås göra annorlunda.

Har du en matmotiverad hund kan jag tipsa om Kong.
Jag har en ras där separationsångest är vanligt. Vi fryser en Kong med burkmat och nu blir han väldigt exalterad när han vet att han ska bli ensam eftersom det betyder Kong 😋
Har honom bakom grind i köket, tar runt 40 minuter för honom att äta Kongen, sen ligger han på sin bräda i fönstret och väntar.
 
Har du en matmotiverad hund kan jag tipsa om Kong.
Jag har en ras där separationsångest är vanligt. Vi fryser en Kong med burkmat och nu blir han väldigt exalterad när han vet att han ska bli ensam eftersom det betyder Kong 😋
Har honom bakom grind i köket, tar runt 40 minuter för honom att äta Kongen, sen ligger han på sin bräda i fönstret och väntar.
Lite OT men tack för tipset! Har också en ras med lätt till separationsångest och just "hur man lämnar" är viktigt. Kan jag lämna med en Kong kan det nog bli bra :)
 
Har du en matmotiverad hund kan jag tipsa om Kong.
Jag har en ras där separationsångest är vanligt. Vi fryser en Kong med burkmat och nu blir han väldigt exalterad när han vet att han ska bli ensam eftersom det betyder Kong 😋
Har honom bakom grind i köket, tar runt 40 minuter för honom att äta Kongen, sen ligger han på sin bräda i fönstret och väntar.
Min hund har alltså inte separationsångest, jag försöker bara förhindra att hon ska utveckla det. :)
 
Min hund har alltså inte separationsångest, jag försöker bara förhindra att hon ska utveckla det. :)

Det har inte Harry heller 😊
Därför kong är så bra, ensamtid blir något trevligt och positivt och minskar risken för att de ska utveckla separationsångest 😊
Just för att du skrev att hon blir ledsen när du går.
 
Det har inte Harry heller 😊
Därför kong är så bra, ensamtid blir något trevligt och positivt och minskar risken för att de ska utveckla separationsångest 😊
Just för att du skrev att hon blir ledsen när du går.
Ja, jag behöver ta tag i det där med när jag går och då kan jag ju pröva kongen, den är hon redan van vid.

Hon blir lugn så snart jag gått, jag såg skillnaden när hon löpte nyss. Då hörde jag i kameran hur hon fortsatte skälla så då bröt jag och gick in igen. Hon hade starka reaktioner på allt under löpet så det var inte läge att lämna henne då.
 
Ja, har också funderat på det där. Är heltidssstudent och min partner bor i ett annat land, så trots att jag längtar efter en vovve såååå mycket efter min förra gick bort i vintras hade jag typ ”gett upp” och accepterat att det nog inte blir en hund på ett antal år.

Så det är väldigt skönt att läsa att det faktiskt inte behöver vara omöjligt :):heart
 
När jag funderade på hund var min tanke att först ta ut semester ca en månad när valpen kommer. Sen pussla med hundvakt [släkting) och mitt eget schema till dess att hunden var tillräckligt gammal för hunddagis. Eller om man kan hitta betald hundvakt istället för dagis.

Jag valde dock att skaffa katter istället. Någon gång ska det dock bli hund igen. Men jag kände mig lite stressad av att vara så beroende av andra för vad skulle hända om jag får en hund som inte trivs på hunddagis eller om jag inte tycker kvalitén är tillräckligt bra på dagiset.

Sen visst.. såna saker får man ju lösa då... men jag beslöt mig för att vänta lite... idag kan jag ju jobba hemma en hel del så situationen är bättre än då. Men nu har jag ju istället tre primadonnor som styr hemmet med stark tass.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 056
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 676
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp