Hund i bil

Snuffsan

Trådstartare
Jag har på kort tid sett tre olika bilförare som kör runt med hund i famnen. Hur vansinnigt det är behöver vi knappast diskutera, det hoppas jag att alla här inser. Jag undrar bara om fler sett det här? Är det nån ny trend?

Sv: Hund i bil

Jag har på kort tid sett tre olika bilförare som kör runt med hund i famnen. Hur vansinnigt det är behöver vi knappast diskutera, det hoppas jag att alla här inser. Jag undrar bara om fler sett det här? Är det nån ny trend?

Nej, däremot ser jag fler och fler som kör med sina barn lösa i bilen eller i knät.:eek:
Samma personer har ibland en hund på hatthyllan...

den ena kärringen som var med i sveriges värsta bilförare körde ju med sin lilla hund i knät och hade ingen koll

Jag har faktiskt inte sett det. Ska kika lite i bilarna som kör förbi och kolla om jag ser något sådant :p

Själv har jag faktiskt haft hund i knät under en bilresa (dock körde jag inte själv).
Jag skulle få skjuts från en utställning och i bilen (normalstor kombi) pressade vi in 3 människor, 4 saluki, 1 borzoi och 1 italiensk vinthund PLUS packning som var med på utställningen :angel:
Det är ju dock ingenting man gör varje dag och något man undviker om möjligt, men det måste verkligen sett lustigt ut. Framförallt när jag satt med min stora salukidam i knät fram i passagerarsätet...

I vanliga fall slänger jag in hundarna i bagageutrymmet.

KL

Tyvärr något jag ser ofta... Om dom själva kör av vägen och det bara blir mos av bilen är väl sin sak och dom får skylla sig själv, synd på hunden bara.

Men om dom skulle skada någon annan i bara farten så skulle dom ju få leva med att dom inte lärde hunden att sitta bak eller för all del satte den i säkerhet i en bur eller dylikt :cool:

Många verkar omedvetna om att hundens försäkring inte gäller om den blir skadad om den var lös i bilen vid ev olycka.
Ännu färre verkar veta att skadan som en lös hund åsamkar inte täcks av bilens försäkring vid en ev olycka, eftersom lasten inte var ordentligt säkrad.
För att inte tala om vad hunden kan ställa till med om den kommer lös på t ex en motorväg efter en olycka.

Kan bli dyrt värre.

mvh

Många verkar omedvetna om att hundens försäkring inte gäller om den blir skadad om den var lös i bilen vid ev olycka.

Har du källhänvisning på det där? Det är nämligen ingenting som står i något av de stora bolagens villkor, och jag vet iaf två fall där (två olika) försäkringsbolag betalt ut ersättning till hund som skadats i samband med bilolycka. I ena fallet låg hunden (en liten hund) på golvet vid förarsätet, i andra fallet (en större hund) låg hunden i baksätet. (Dock vet jag inte om det kom till bolagets kännedom hur hunden färdades, bara att hunden alltid åkte så, inkl när olyckan - som i båda fallen var en singelavåkning pga halka - skedde, och att försäkringen täckte hundens vetvård)

Det är dock vansinne att åka med hund bakom sig så, då både hund och förare riskerar skadas svårt, inkl ev medpassagerare. Hund på golvet i framsätet är mindre risk för människan, men voltar man kan det bli otrevligt. Vid en krok är risken hunden kläms fast.

Men som sagt, källhänvisning på försäkringspåståendet, då det inte finns i något bolags villkor, utan i så fall lär hamna under grov vårdslöshet eller framkallande av försäkringsfall eller liknande. Och jag har aldrig hört det tillämpas. Men finns det en sådan regel svart på vitt, och det inte är en envis vandringssägen som det finns gott om ang hästar under transport, så ska jag med glädje sticka den under näsan på en person i min närhet :devil:

Senast ändrad:

Ha, jag hittade själv! Nu ska här printas ut..

http://www.ntf.se/skane/pdf/Hund i bil.pdf

Vad rekommenderar försäkringsbolagen?
Deltagande försäkringsbolag i denna undersökning är: If, Agria, Sveland och Folksam. De har alla fått svara på frågor gällande om de har några speciella riktlinjer som de går efter och vad de rekommenderar till sina försäkringstagare.

De är bara Folksam som inte har några speciella riktlinjer för försäkringstagarna att följa. De menar att de inte kan tvinga djurägarna till något, men rekommenderar att man ska använda en bur som är fastsatt på godkänt vis. De tar också avstånd från att ha lös hund i bilen eftersom det ökar olycksrisken.

Agria följer Jordbruksverkets rekommendationer vilka innebär att hunden inte ska vara lös i bilen utan sitta i bur eller i sele.

Likadant är det med Sveland som hänvisar till djurskyddslagen som säger att; alla djur ska skyddas från onödigt lidande. Sveland påpekar också vikten av att hunden inte ska ha en möjlighet att störa föraren under bilfärd.

För att Ifs försäkring ska gälla ska man använda sig av kombi med nät eller
galler, hundbur eller hundsele. Hunden får alltså inte vara lös i bilen under färden.

När jag bodde hemma på landet i yngre ålder, flackade vi runt med min(a) och kamraternas hundar hipp som happ mellan gårdarna. Sedan "avancerade" jag och köpte plastburar till småhundarna, att ha i baksätet. Som att det skulle hjälpa. Och jag ser det i mellan åt att andra fortfarande gör det. Men, i Norge är det strikt lag på att hundar ska vistas i bur så fenomenet är inte så utbrett här som det var hemma.

För en tid sedan fick jag se ett avskyvärt - men sanning - ett tyskt filmklipp om olika scenarion gällande "hundar" lösa i fram/baksätet, olika typer av hundburar och placering av dem. Jag rös och skämdes.

Idag har vi 3 stora och 2 små. Eftersom vi per dags datum har en Audi Combi så cirkulerar vi mellan hundarna då det är ont om plats för alla 5 samtidigt. De som åker, åker tryggt i bur och galler. Jag ska dock erkänna att på den egna privata skogsvägen, den som leder till fjället, kan vi dock åka med alla hundarna samtidigt. Det sker när vi beger oss på en motion och träningsrunda för alla 5.

Jag har kört kors o tvärs inom länet senaste dygnen o fått många konstiga blickar för att hunden sitter på passagerarsätet fram.
Måste man ha en megaskylt som deklarerar att den har en sela som sitter fast i ett bilbälte?

Trenden kanske satte sig in efter att B i "Sveriges värsta bilförare" åkte med sin hund i famnen? ;) (f.ö den enda gången jag sett det).

jag skulle aldrig få för mig att ha en hund där när jag kör, oavsett storlek f.ö. Kan bli en fara för hund, mig och övriga bilister.

Liknande trådar

Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 054
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 516
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka