Hund i hagen vems ansvar?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Trashank
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 513
T

Trashank

Min grannes hund springer in i hagen där en av mina hästar går och han hatar verkligen hundar:devil: Vems ansvar är det om hunden blir ihjäl sparkad:confused: Har vid flera tillfällen pratat med ägaren men har inte fått någon respons. Har själv 5 hundar och dem får absolut inte gå nära den hästen.

Sv: Hund i hagen vems ansvar?

Tack för svaren. Nu känner jag mig lite lugnare. Brukar ha koll men jag kan inte alltid där.

Under förutsättning att du äger eller arrenderar/har löfte att använda hagen så har jycken inget där att göra.
bad luck om jycken går åt.
Värre ändå om hästarna skadas ty då blir hundägaren ansvarig för skadorna.

Ja, det hoppas jag verkligen att det är hundägarens ansvar. Hoppas inte det händer dina hästar något. (inte hunden heller)

Jag äger marken där jag har hagarna. Tack o lov har varken hästen eller hunden skadat sig ännu i alla fall

För ett par år sedan jagade grannens hund min häst i hagen. Jag var ju rädd att hästen skulle sparka hunden eftersom det var på vintern och hästen hade broddar.
Men tack å lov hände det inget. Vi fick tag på hunden och gick till grannen.
Grannen var jättetacksam att inget hade hänt för då hade dom fått betala, dom hade koll på det, inte jag.

hundägaren, en hund skall alltid vara kopplad.

hundägaren, en hund skall alltid vara kopplad.

Vår häst sparkade en hund för ett tag sen, ordentligt. Hästen är ingen "hund-hatare" men ogillar när de springer kring benen. Detta var en ung hund som var med en av dem som jobbar i stallet. Även om jag vet att det var en olycka, och att man faktiskt får ta ansvar som hundägare, så kändes det så lagom roligt då. Nu var hunden ok som tur var (de var och kollade den). Men det är inte kul när det händer, inte för någon och oavsett ansvar. Fattar inte varför vissa inte kan förstå att hästar och hundar liksom inte är samma sort...

jag kan inte annat än att hålla med, men om någon har sin hund lös, som springer in i en hage, jagar hästar och sedan blir sparkad av en häst så kan jag inte annat än beklaga..

för är man så dum får man skylla sig själv tycker jag... både hund och hundägare, där den förstnämnde får den fysiska smärtan och den sistnämnde det ekonomiska bakslaget.

Visst är det tråkigt om hunden blir sparkad. Men jag är så fruktansvärt trött på allt som har med oansvariga hundägare att göra så jag skulle skita fullständigt i om min häst sparkade en lös hund!
Hundägarens ansvar javisst. Men lycka till att bevisa att det är hundens fel när den lilla vrickningen hästen fick utvecklades till så mycket mer senare och veterinärräkningar på nästan 10 000 kr!

*KL*

Svaret har ju redan givits. Men jag förstår precis TS. Min ena HATAR hundar i hagen, i stallet går det bra, men i hagen. De ska DÖ. Och de behöver inte ens jaga/störa hästen, räcker de är i hagen. Pappas hund höll på att råka illa ut, hon gick in i hagen, och gick och nosade långt från hästarna. Hon är hästvan, med snälla hästar. Jag vrålade åt henne men hon begrep inte allvaret. Min L går lugnt fram emot henne, kommer fram, lyfter den ena framhoven (skodd och broddat) och slår den rakt över ryggen på henne. Änglavakt att det inte hände mer än ett blåmärke.

Min egen vet att om inte matte 'bjudit in', så går man inte in i hästhagen när det är hästar där, för det är förenat med livsfara. Han ligger utanför tråden. Samma sak när jag tar in, han ligger utanför tråden som stänger av stallplanen. (I stallet däremot knallar han glatt kors och tvärs, lite för glatt ibland dock. Där säger hästen inget ens om hunden kommer in i boxen, men MATTE blir vansinnig, för hunden ska hålla sig undan även där).

Shettisen bryr sig inte alls om hundar om de så skulle hänga i hasorna på honom, och hunden har full koll på 'snäll häst' vs 'elak häst'. Tyvärr, vore bättre om han såg ALLA hästar som elaka ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 002
Senast: 13579vas
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI