Sv: Hund i hagen vems ansvar?
*KL*
Svaret har ju redan givits. Men jag förstår precis TS. Min ena HATAR hundar i hagen, i stallet går det bra, men i hagen. De ska DÖ. Och de behöver inte ens jaga/störa hästen, räcker de är i hagen. Pappas hund höll på att råka illa ut, hon gick in i hagen, och gick och nosade långt från hästarna. Hon är hästvan, med snälla hästar. Jag vrålade åt henne men hon begrep inte allvaret. Min L går lugnt fram emot henne, kommer fram, lyfter den ena framhoven (skodd och broddat) och slår den rakt över ryggen på henne. Änglavakt att det inte hände mer än ett blåmärke.
Min egen vet att om inte matte 'bjudit in', så går man inte in i hästhagen när det är hästar där, för det är förenat med livsfara. Han ligger utanför tråden. Samma sak när jag tar in, han ligger utanför tråden som stänger av stallplanen. (I stallet däremot knallar han glatt kors och tvärs, lite för glatt ibland dock. Där säger hästen inget ens om hunden kommer in i boxen, men MATTE blir vansinnig, för hunden ska hålla sig undan även där).
Shettisen bryr sig inte alls om hundar om de så skulle hänga i hasorna på honom, och hunden har full koll på 'snäll häst' vs 'elak häst'. Tyvärr, vore bättre om han såg ALLA hästar som elaka