Hund i koppel under ridning???

Morfar brukade (de har numera inga hästar, bara hundar) koppla sina från hästryggen vid möten, han har alltid lärt de hundar han hade under tiden de hade hästar att ställa sig mot benet på ryttaren. Så impad!

Stallkompisens unge har haft sin större hund kopplad och ridit på ponny på någon tur vi var ute på... Det var väl som bäddat för katastrof eftersom lydnaden mot "lillmatte" var sådär, hunden drog henne ur sadeln när den stannade för att lukta på något när vi travade. Men själva upplägget, med lite mindre häst och större hund tror jag ändå kan funka riktigt bra, där skulle jag inte vara så orolig för att hunden skulle trassla in kopplet i hästens ben.

Min lilla 3 kg hund skulle jag aldrig i livet ha kopplad när jag rider, henne undviker jag även i största möjliga mån att ha kopplad när jag leder hästen, och har jag det ändå någon gång så får båda gå i kort snöre med uppmärksamheten på mig hela tiden.

Så jag tänker att det mest hänger på storleksförhållandet mellan hund och häst. I många fall blir det ju samma som att ha en handhäst liksom. Och så en vettig lydnad såklart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 463
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
645
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Min känsla har varit att det finns en stor övertalighet av hundar efter covid och det verkar ju stämma enligt hundstallet som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 798
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp