Bukefalos 28 år!

Hund med hanteringsproblem

Aha :)

Varför skulle han bli misstänksam om det aldrig blir obehagligt? :)

För att han är en lite knasig hund. Han tar inte belöning om han inte förstår varför han får den. Börjar jag belöna för någon när han inte förstår vad det är han gör rätt han gör så blir han ibland låg. Dock så har vi tränat hantering med belöning innan så det borde gå bra :)
 
För att han är en lite knasig hund. Han tar inte belöning om han inte förstår varför han får den. Börjar jag belöna för någon när han inte förstår vad det är han gör rätt han gör så blir han ibland låg. Dock så har vi tränat hantering med belöning innan så det borde gå bra :)
Så om du från ingenstans ger honom något gott blir han låg? Även om du typ sticker till honom en mumsbit i köket eller liknande?
 
Så om du från ingenstans ger honom något gott blir han låg? Även om du typ sticker till honom en mumsbit i köket eller liknande?

Nej inte så lätt. Men när han förstår att jag vill någonting så kan han blir låg om jag fortsätter belöna och han inte förstår vad han får belöning för. Vi tränade lite hantering nu och han tog gladeligen godis (mjukost) men såg rätt fundersam ut men då var det ju första passet.
 
Nej inte så lätt. Men när han förstår att jag vill någonting så kan han blir låg om jag fortsätter belöna och han inte förstår vad han får belöning för. Vi tränade lite hantering nu och han tog gladeligen godis (mjukost) men såg rätt fundersam ut men då var det ju första passet.

Jag tycker du har fått många bra tips redan så jag har inte något nytt att komma med egentligen. Utan som ägare till en liknande hund så vill jag bara påminna om att han nog är ganska känslig för dina signaler också ;). Så när du ger belöning för "nonsens" får du nog ge hela din känslobit också. Dvs det är viktigt att du själv beter dig som om han har gjort något bra. Inte överdrivet bara, men det vet du säkert :).
 
Hej,
du har fått så många bra tips men vill mest säga att jag förstår din situation. Min hund som i grunden är jättetrygg runt människor, blev för ett knappt år sedan påhoppad av annan hund. Det resulterade i behandlingar, operation och mycket hantering när han hade ont. Detta har såklart gjort honom misstänksam och ibland blir han vassare än så och det gör ont att se sin normalt glad i folk hund när han nu känner sig tvungen att fundera en gång kring nya människor och ännu mer hundar men det är en annan historia. Jag motbetingar massor, försöker alltid ge en väg ut och är väldigt tydlig mot folk. Rör inte min kompis liksom. :-) Jag är alltså en riktig kärring vars hund man låter bli. ;-) Lycka till och jag hoppas du kommer att hitta det sätt som funkar för er.
 
@Milosari Ja det är ibland himla svårt att hitta rätt nivå med dessa signalkänsliga hundar. Det går liksom inte att låtsas att man är glad. Jag har faktiskt aldrig belönat hanteringen med rösten/visa känslor, så prova och se hur han reagerar.

@Groen_Ullis Tråkigt men ändå lite skönt att höra att fler har råkat ut för samma problem, att vi inte är helt ensamma. Han har också varit en trygg men väldigt signalkänslig hund tidigare. Nu är han inte trygg längre. Man kan bli förbannad på dessa personer som inte har koll på sina (farliga) hundar. Har man tur går det att laga hunden rent fysiskt men det är inte alls lika lätt att laga dem psykiskt :(

Husse filmade idag när jag gjorde lite hantering. Jag tycker inte att han känns särskilt obekväm. Glad nej men inte heller rädd. Slickar sig om munnen efter att jag kollat tänderna men det kan bero på att jag brukar borsta tänderna med kycklingtandkräm så han smakar nog om jag hade någon sådan.


Himla ful T-shirt har jag...
 
Jag tycker att han ser väldigt spänd och obekväm ut. Jag hade belönat mycket mer frekvent. Pet-godis-pet-godis osv.

Det var inte tänkt som träning utan mest för att jag ville se hur han agerade när jag gjorde vanligt hantering på att "tuffare" sätt. Exakt vad är det som visar att han är spänd och obekväm? Ska jag träna så måste ju jag lära mig att känna igen detta annars vet jag ju inte om det blir bättre.

Om jag petar på honom och han spänner sig och jag belönar så belönar jag ju att han spänner sig. Att han spänner sig om jag petar är jag rätt säker på. Så fort jag eller vem som helst agerar "mot" honom så far nog tusen frågor genom hans huvud, varför gör hon så? Vad vill hon att jag ska göra? Ska hon göra något som gör ont? Gör jag rätt? Osv. Även om han får en förväntan på belöning så blir han ju inte automatiskt avslappnad utan snarare tvärtom. Det är inte alltid helt lätt att träna en signalkänslig högenergi brukshund, allt löser sig inte bara man stoppar den full med godis, tyvärr.

Jag måste belöna när han slappnar av, typ massage/beröring av ett litet område tills han slappnar av och sen belöning. Sen gör så över hela kroppen tills han lär sig att slappna av så fort jag rör honom. Sen antagligen jobba med andra personer på samma sätt. Men ska jag göra detta stående så måste jag kunna se när han slappnar av. Stretchar jag honom brukar han nästan somna stående så antar att han är avslappnad (?) då men innan dess står han ungefär som på filmen.
 
Det är ju väldig skillnad på situationer också. I vardagsrummet på golvet och få massage eller uppställd på en plan för hantering eller hantering hos veterinary tycker iallafall jag. Under massage belönas absolut avslappning men uppställt som du visar på filmen är iallafall min tränad att hålla den positionen. Puttar jag på honom lutar han sig emot det trycket och blir tung/mer spänd i den sidan. Omvänt lockande tränad alltså. Så vill du ha honom avslappnad när han står uppställd så här? Bekväm i situationen är jag med på med med en förväntan vilket ju ger en spändhet i kroppen. Det behöver ju inte vara negativt utan kan visa på ett uppgiftstänk hos hunden. Och tipset med target du fått i det läget är väl jättebra. Kan ju vara en blicktarget också inte bara nos. Lite tankar bara..
 
Det är ju väldig skillnad på situationer också. I vardagsrummet på golvet och få massage eller uppställd på en plan för hantering eller hantering hos veterinary tycker iallafall jag. Under massage belönas absolut avslappning men uppställt som du visar på filmen är iallafall min tränad att hålla den positionen. Puttar jag på honom lutar han sig emot det trycket och blir tung/mer spänd i den sidan. Omvänt lockande tränad alltså. Så vill du ha honom avslappnad när han står uppställd så här? Bekväm i situationen är jag med på med med en förväntan vilket ju ger en spändhet i kroppen. Det behöver ju inte vara negativt utan kan visa på ett uppgiftstänk hos hunden. Och tipset med target du fått i det läget är väl jättebra. Kan ju vara en blicktarget också inte bara nos. Lite tankar bara..

Tankar uppskattas, det var därför jag startade tråden :)

Jag är också inne på din linje, kommer att vara svårt att få en uppställd hund avslappnad.

Sen tror jag många här har olika definitioner på bekväm. Jag syftar nog mer på trygg och det upplever jag att han är när jag hanterar honom. Han är tyvärr inte en hund som kommer att uppskatta vissa typer av hantering oavsett hur mycket godis han får. Jag vet inte om det är genetiskt eller om jag brustit i träningen när han var liten men han är ingen "gosig" hund som gillar att var nära i tid och otid.

Är det Groenendael då har? Växte upp med 2 st sådana :)
 
Framförallt försöker jag vara lugn och trygg för min hund när andra hanterar henne. Jag befinner mig alltid nära och visar att allt är okej. Hon blev osäker för hantering i samband med en muskelskada som hon fick gå med längre än vad som är bra. Jag märkte att nåt var galet när hon började skygga vid hantering och skällde ut folk som kom för nära. Nu har hon återigen gått igenom en rehabperiod efter en korsbandsskada och accepterar hantering. Hon är ärlig, hon använder hela sitt register med varningssignaler utan att gå till bett. Hon börjar med en blick, sen kommer ett lugnt morr och därefter ökar volymen allt eftersom. Jag finns vid hennes sida hela tiden, är lugn och ger henne den trygghet hon behöver för att orka igenom behandlingar.
 
Jag borde nästan lägga upp en video på min för att visa skillnaden på en hund som verkligen INTE gillar hantering ;). Vi älskar varandra och han är väldigt kelig, men tar jag på honom sådär så ser han ut som han håller på att dö. Väldigt onödigt är det i alla fall enligt honom ;). Jag har sett flera kelpies som är helt trygga med människor som ser ut på det där sättet vid hantering och jag tror det har med signalkänlsligheten att göra.

Min hund har det helt klart genetiskt (blev någon vajsing med ett par valpar i kullen) men det är nog också förvärrat av att han gjorde lite för många smärtsamma besök hos veterinären när han var valp (sår på benet som inte ville läka).
 
Kan du inte börja mata med mjukost redan innan beröringen så att han liksom är mitt uppe i det där mjukostslicket innan du mjukt smeker honom på något oladdat ställe?
 
Framförallt försöker jag vara lugn och trygg för min hund när andra hanterar henne. Jag befinner mig alltid nära och visar att allt är okej. Hon blev osäker för hantering i samband med en muskelskada som hon fick gå med längre än vad som är bra. Jag märkte att nåt var galet när hon började skygga vid hantering och skällde ut folk som kom för nära. Nu har hon återigen gått igenom en rehabperiod efter en korsbandsskada och accepterar hantering. Hon är ärlig, hon använder hela sitt register med varningssignaler utan att gå till bett. Hon börjar med en blick, sen kommer ett lugnt morr och därefter ökar volymen allt eftersom. Jag finns vid hennes sida hela tiden, är lugn och ger henne den trygghet hon behöver för att orka igenom behandlingar.

Bra att hon varnar. Kiro varnar också men är väldigt snabb både i signaler och reaktioner så få uppfattar nog det tyvärr.

Jag borde nästan lägga upp en video på min för att visa skillnaden på en hund som verkligen INTE gillar hantering ;). Vi älskar varandra och han är väldigt kelig, men tar jag på honom sådär så ser han ut som han håller på att dö. Väldigt onödigt är det i alla fall enligt honom ;). Jag har sett flera kelpies som är helt trygga med människor som ser ut på det där sättet vid hantering och jag tror det har med signalkänlsligheten att göra.

Min hund har det helt klart genetiskt (blev någon vajsing med ett par valpar i kullen) men det är nog också förvärrat av att han gjorde lite för många smärtsamma besök hos veterinären när han var valp (sår på benet som inte ville läka).

Jag upplever också att det där är "normalt" kelpiebeteende utifrån de kelpies jag träffat och sett.

Hos min hund kan det nog vara till viss del genetiskt då jag hört att släktingar också har ogillat eller fortfarande ogillar hantering av främmande och har eskalerat i och med smärtsam hantering. Dock så borde det stabilisera sig lite när han blir lite äldre.
 
Kan du inte börja mata med mjukost redan innan beröringen så att han liksom är mitt uppe i det där mjukostslicket innan du mjukt smeker honom på något oladdat ställe?

Det går nog men jag vet inte vad han lär sig av det känns mer som avledning.

Sen var det precis vad jag gjorde när incidenten som gjorde att vi upptäckte nackskadan skedde. Vet inte om du hört om det men jag vill i alla fall inte uppleva det igen. Jag vill att han ska vara medveten om vad som sker för att minimera risken att han blir överraskad.
 
Ok ja du känner honom ju bäst. Min hund funkar bra med den typen av avledning då det ger henne positiva känslor förknippat med visst stimuli :)
 
Ok ja du känner honom ju bäst. Min hund funkar bra med den typen av avledning då det ger henne positiva känslor förknippat med visst stimuli :)

Det kan jag tänka mig funkar bra på Ila :) Om det var henne du syftade på.

Jag tror vi redan har konstaterat att Kiro och Ila är VÄLDIGT olika typer av hundar :cool:

Tack för tipsen, vi ska absolut jobba med hanteringen, ska prova oss fram vad som fungerar.
 
Det kan jag tänka mig funkar bra på Ila :) Om det var henne du syftade på.

Jag tror vi redan har konstaterat att Kiro och Ila är VÄLDIGT olika typer av hundar :cool:

Tack för tipsen, vi ska absolut jobba med hanteringen, ska prova oss fram vad som fungerar.
Haha ja det vet jag ju, men ibland kan även olika hundar svara bra på samma sak. Just detta hade nog funkat på både Ila och Camaro och de är nog nästan mer olika än vad Ila och Kiro är ;)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
580
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 705
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
518
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp