Hund med krångelmage

BulletForMyValentine

Trådstartare
Ja vilken jä*la rubrik det blev :p
Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor.

Har en 3 årig greyhound/border collie korsning här hemma som sista månaderna varit dålig i magen av och till. Det varierar mellan fast och fint, lite löst och diarré.
Inga ändrade rutiner och han har ätit samma foder, Standardt Extra, sen i somras.
När magen rasat har jag fastat, gett skonfoder+ magmedicin tills magen är bra men när jag fasar in fodret blir magen dålig igen.
Enligt veterinären ser allt fint ut och att det bara är att fortsätta med skonkosten.

Börjar fundera på om det är något i fodret han inte längre tål? Läste att många hundar blir knasiga i magen av Standardt?
Hur ska jag gå vidare? Byta foder? Till vilket isf? Han måste ha ett högenergifoder för att vara fin i kroppen, gärna runt 30/20.
Har kollat på Mästers, High Energy, Acana och Halla.
Törs man byta foder när han är risig i magen?
Färskfoder kanske? Har eg ingen möjlighet till det men vill ju att han ska må bra i magen.

Hur ska jag gå vidare? Tips och råd? :)
 
Ja vilken jä*la rubrik det blev :p
Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor.

Har en 3 årig greyhound/border collie korsning här hemma som sista månaderna varit dålig i magen av och till. Det varierar mellan fast och fint, lite löst och diarré.
Inga ändrade rutiner och han har ätit samma foder, Standardt Extra, sen i somras.
När magen rasat har jag fastat, gett skonfoder+ magmedicin tills magen är bra men när jag fasar in fodret blir magen dålig igen.
Enligt veterinären ser allt fint ut och att det bara är att fortsätta med skonkosten.

Börjar fundera på om det är något i fodret han inte längre tål? Läste att många hundar blir knasiga i magen av Standardt?
Hur ska jag gå vidare? Byta foder? Till vilket isf? Han måste ha ett högenergifoder för att vara fin i kroppen, gärna runt 30/20.
Har kollat på Mästers, High Energy, Acana och Halla.
Törs man byta foder när han är risig i magen?
Färskfoder kanske? Har eg ingen möjlighet till det men vill ju att han ska må bra i magen.

Hur ska jag gå vidare? Tips och råd? :)
Kan du prova att ge standart men den sorten med mindre energi? Vi ger våra jakthundar Standart under icke jakt säsong och Priima färskfoder under jakt säsong. Men vår äldsta tik har aldrig klarat högenergi sortimentet utav någon av sorterna, men om vi ger av den gröna Standart och den mindre
feta av Priima så går det bra.

Tydligen tål en del hundar inte foder med för hög fetthalt.
 
Kan du prova att ge standart men den sorten med mindre energi? Vi ger våra jakthundar Standart under icke jakt säsong och Priima färskfoder under jakt säsong. Men vår äldsta tik har aldrig klarat högenergi sortimentet utav någon av sorterna, men om vi ger av den gröna Standart och den mindre
feta av Priima så går det bra.

Tydligen tål en del hundar inte foder med för hög fetthalt.

Har standardt normal (den gröna) hemma och har provat med en övergång till det från skonkost men med samma resultat, dålig mage :(
 
Har man tagit träckprov? Vet många som haft samma problem som visat sig vara giardia.

Jag har haft 2 hundar som inte funkade på för kraftiga foder. Den ena funkade bra på Hill’s I/D, den andra funkar bara på färskfoder.
 
Vad är det för magmedicin du ger? Du kanske skall fasa in fodret långsammare. Vi ger som jag skrev tidigare Priima färskfoder och vi är mycket nöjda. Lite meckigt men väl värt det.

Pro-kolin +, funkar faktiskt riktigt bra. Jag har fasat in kula för kula men fortfarande samm resultat med dålig mage.
Funderar på att prova färskfoder iaf. Jag har barfat tidigare och fått väldigt fina hundar.
Ska fundera vidare på det.
 
Har man tagit träckprov? Vet många som haft samma problem som visat sig vara giardia.

Jag har haft 2 hundar som inte funkade på för kraftiga foder. Den ena funkade bra på Hill’s I/D, den andra funkar bara på färskfoder.

Ja träckprov är taget och det visade neg på giardia. Ja kan mkt väl va så att han inte funkar på för kraftiga foder. Synd egentligen för han va superfin i muskulaturen innan magen rasade första gången. Men huvudsaken är ju att vovve mår bra.
 
Ja träckprov är taget och det visade neg på giardia. Ja kan mkt väl va så att han inte funkar på för kraftiga foder. Synd egentligen för han va superfin i muskulaturen innan magen rasade första gången. Men huvudsaken är ju att vovve mår bra.
Många magfoder fungerar bra på hundar som behöver lite mer för att hålla hullet. Jag brukade ibland rekommendera det i stället för högenergifoder till jakthundar som fick problem med magen under jakten. De fodren har hög smältbarhet vilket gör att man inte behöver trycka i hysteriska mängder.
 
Kurrar magen mycket? Tappar hunden vikt? Är den ofta illamående och/eller kräker? Magkatarr eller inflammerad tarm är relativt vanligt och kan ge symptom som jag nämnde plus just dålig mage som kommer och går. Ibland slemmig avföring om det är i tarmen. Ibland blir de känsliga för fett och får mer diarréer av mat med mycket fett i.
 
Kurrar magen mycket? Tappar hunden vikt? Är den ofta illamående och/eller kräker? Magkatarr eller inflammerad tarm är relativt vanligt och kan ge symptom som jag nämnde plus just dålig mage som kommer och går. Ibland slemmig avföring om det är i tarmen. Ibland blir de känsliga för fett och får mer diarréer av mat med mycket fett i.

Har inte märkt att magen kurrar, han kräks inte men kan må lite illa om det går för lång tid mellan måltiderna. Han har tappat en del muskler men är fin i hullet annars. Diarréen kan vara lite slemmig mot slutet eller om han bajsat mkt på kort tid.

Nu äter han skonkost igen och sen ska jag fasa in ett annat mildare foder, funkar inte det så får veterinären utreda vidare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 793
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 813
Senast: calm
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 043
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 034
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp