Hund med stor resistens i ena ljumsken

Tora

Trådstartare
Min 13-åriga tik har fått en stor resistens i ena ljumsken. Nästan lika stor som en tennisboll men mer avlång i formen. Det är bara en liten del som syns för blotta ögat, hela känner man om man klämmer på den. Finns inget i andra ljumsken. Hon verkar inte ha ont när man klämmer på resistensen. Inget påverkat allmäntillstånd, lika pigg och go som vanligt. Ingen hosta. Resistensen fanns inte där i förrgår (eller den syntes inte på utsidan i alla fall). Såg den i går. Resistensen känns fast men inte hård, hyfsat välavgränsad. Lätt avlång i utseendet. Tid bokad hos veterinären på onsdag. Finns det något annat än en svullen lymfkörtel det kan vara? Är jätteorolig för att det ska vara cancer :cry:

På bilden ser man hur det buktar ut i ljumsken. Är större inåt.
B3A207E7-06C3-4C23-81A5-373F5D589ED9.jpeg
 
Min 13-åriga tik har fått en stor resistens i ena ljumsken. Nästan lika stor som en tennisboll men mer avlång i formen. Det är bara en liten del som syns för blotta ögat, hela känner man om man klämmer på den. Finns inget i andra ljumsken. Hon verkar inte ha ont när man klämmer på resistensen. Inget påverkat allmäntillstånd, lika pigg och go som vanligt. Ingen hosta. Resistensen fanns inte där i förrgår (eller den syntes inte på utsidan i alla fall). Såg den i går. Resistensen känns fast men inte hård, hyfsat välavgränsad. Lätt avlång i utseendet. Tid bokad hos veterinären på onsdag. Finns det något annat än en svullen lymfkörtel det kan vara? Är jätteorolig för att det ska vara cancer :cry:

På bilden ser man hur det buktar ut i ljumsken. Är större inåt.
Visa bifogad fil 87606
Det kan vara en godartat fettumör, annan tumör, förstorad lymfknuta eller ett bråck av något slag. Bra att du har tid hos vet.
 
Det var bara en stor fettknöl. Förvisso sitter den lite dumt till så det är inte omöjligt att den måste opereras bort, men det är inte cancer i alla fall :banana::bump:

Som läget är nu så avvaktar vi och ser om den växer och hur snabbt i så fall. Händer det inte så mycket storleksmässigt så får den vara :)
 
Böld? Jag har en tik som fick en bula på utsidan av nedre bakre delen av buken för någon dryg månad sedan. Det var en böld efter att hon några dagar innan haft en pinne som gått in under huden strax intill. Det fanns små barkbitar i bölden som togs bort och drän sattes. Du hittar inget litet sår omkring bölden?
 
Böld? Jag har en tik som fick en bula på utsidan av nedre bakre delen av buken för någon dryg månad sedan. Det var en böld efter att hon några dagar innan haft en pinne som gått in under huden strax intill. Det fanns små barkbitar i bölden som togs bort och drän sattes. Du hittar inget litet sår omkring bölden?

TS har redan uppdaterat att det är en fettknöl.
 
Böld? Jag har en tik som fick en bula på utsidan av nedre bakre delen av buken för någon dryg månad sedan. Det var en böld efter att hon några dagar innan haft en pinne som gått in under huden strax intill. Det fanns små barkbitar i bölden som togs bort och drän sattes. Du hittar inget litet sår omkring bölden?
Det var en fettknöl :)
 

Liknande trådar

Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 337
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp