Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Presto

Trådstartare
Blir så trött!

Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på ögat. Hon har massa ärr på hornhinnorna och hon river lätt upp gamla och får nya sår. Varför?

Jag är så trött på att behöva ringa veterinär som alltid säger samma sak, ge ögondroppar, salva och smärtlindring så går det över. När jag påpekar att det kommer komma tillbaka säger dom bara att hon måste vara överkänslig mot något. Hon går alltid med flughuva, annars skulle det vara ohållbart. På förslag från veterinären sydde vi fast tygbitar vid ögonen på flughuvan för extra skydd mot solen (som veterinären trodde var orsaken, om inte annat en bidragande faktor). Det hjälpte något, men sen en dag så är ögat helt uppsvullet igen.

Sist var för drygt en månad sen (sommaren har ju inte kommit igång än) och en ny veterinär var ute och konstaterade skada på hornhinnan och sa att vi skulle ge ögondroppar och ögonsalva. Efter påtryckningar från mig skrevs även Finadyne ut.

I förrgår var ögonen åter igen uppsvullna, och nu även ena näsborren. Jag gav henne en halv påse Fenylbutazon (hade sen innan) och ögondroppar. Igår hade svullnaden på näsborren och ögonen lagt sig, ögonen var dock inte helt hundra så jag gav henne ögondroppar igår med (ögondropparna är receptbelagda och även det har jag sen tidigare).

Idag var ögonen jätteuppsvullna! Höger öga hade hon i normaltillstånd stängt och vänster kanske 1cm öppet. Jag blir tokig! Jag gav henne en halv påse fenylbutazon och beroende på hur det ser ut får hon en till ikväll. Hon fick även ögondroppar och nu står hon inne i ett mörkt stall för att vila ögonen.

Hennes allmäntillstånd är bättre än på länge och hon är pigg och glad, tänkte egentligen köra men ville inte det p.g.a. ögonen. Presto var dock taggad på en körtur och är pigg och glad trots ögonen. När jag gjorde iordning mat för att ge henne fenylbutazonen öppnade hon höger öga halvt och vänster öga helt, dock med viss möda.


Nu är jag så trött att hennes ögon aldrig tas på allvar. ALLA veterinären som kommit upp tycker inte det är en sån stor grej då hon är så oberörd av det. Att hon inte kniper med ögat eller försöker klia sig hela tiden, ibland verkar det som dom tycker det är onödigt att man ringt överhuvudtaget. Dom skriver ut recept så jag kan ge henne denna gången och det som blir över kan jag ju ge henne när det kommer tillbaka, så slipper jag ju slösa på deras tid :grin: Jag tror det är mycket beroende på att min ponny är så van vid att ha ögoninflammation, hon beter sig inte som om hon har ont, hon har slutat klia sig och försöka bli av med smärtan. Hon har lärt sig att det går snabbast över om man inte protesterar (när man ger ögondroppar mm.).

Länkar till lite bilder, p.g.a. veterinärernas bemötande känner jag mig som värsta nojiga hästägaren, vilket jag inte tror jag är, så ni kan ju avgöra själva, men jag tycker detta är allvarligt.


Att min ponny är överkänslig mot något står ju helt klart, annars skulle inte ögonen svullna upp var och varannan dag nu på våren/sommaren. Läste om hästar som kunde vara pollenallergiker och att man kunde sätta ett nät som gick längre ner på nosryggen och låg för näsborrarna, helt klart värt att testa, vet någon var det finns? Eller är det någon som har ideer eller förslag på vad jag kan göra? Jag själv har allergitabletter och funderar på att ge henne mina ett tag för att se om det blir bättre för henne, detta är dock bara en fundering, ska självklart ha mer kött på benen innan jag gör det. Eller finns det allergitabletter för hästar (skulle bli förvånad isåfall då ingen veterinär nämnt det)


Kan också tilläggas att hon konstant (året runt) är svullen vid ganascherna, enligt veterinären är detta inget att bry sig om. Sen har vissa hästar en grop ovanför ögonen, där buktar det utåt på min ponny och är mjukt (känns som svullnad eller vattenansamling eller något), enligt veterinär är detta inte heller något att bry sig om. Det är inget speciellt öga som blir svullet lättare än det andra, det brukar variera vilket som är värst.


Ögoninflammationen i förrgår, observera nästborren och svullnaden strax ovanför
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32440000-32449999/640x480/32443700.jpg

Ögonen idag vid normaltillstånd (hon blinkar alltså inte på kortet)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32440000-32449999/640x480/32443694.jpg

Höger öga, försökte få med svullnaden
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32440000-32449999/640x480/32443695.jpg

Vänster öga, försökte få med svullnaden (något bättre än höger)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32440000-32449999/640x480/32443698.jpg


Nu vill jag få ett slut på det här, är trött på att bara behandla symptomen, jag vill hitta den bakomliggande orsaken. Tack på förhand!
 
Sv: Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Vänd dig till klinik? Det skulle jag göra i ditt läge. För jag fattar det som att det är DV/annan veterinär på fältet som kikat nu?

Sen, hur är hull och sånt på ponnyn i övrigt?

Rinniga/lättinflammerade ögon, bulor över ögonen osv har flera upplevt i samband med insulinresistens, och 'bulor ovanför ögonen' kan vara ett tecken på cushings. Dvs risken finns ju problemen med ögon etc kan bero på en underliggande sjukdom.

Nät för nosen (även om jag inte hört om någon pollenallergiker som fått sådär) kan du ganska enkelt göra själv och fästa i grimman. Annars finns det att köpa hos good4you. Googla på good4you så hittar du (får inte direktlänka)
 
Sv: Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Nej men stackars lilla häst :(!

Håller med Alexandra om att vända sig till klinik.

Jag har en shettis som har haft bulor över ögonen som du beskriver. Även bulor över näsborrarna. Sedan fick hon fång. När jag började blötlägga och laka ur socker ur hennes hö försvann bulorna. Jag sätter alltså dem i samband med ev insulinresistens. Hon var också mycket, mycket mer känslig mot insekter förut, och hennes ögon var konstant rinnande och röda (och kliande) på sommaren förut. Numera är det minimala problem.
 
Sv: Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Kan ju tillägga att min ponny om somrarna förr alltid hade jättekänsliga ögon. Ofta rinniga och 2 - 3 gånger per säsong kom han in med 'igenmurade' ögon. Blev aldrig så illa som för din, brukade ge sig med att spola och receptfri salva. Men han fick det TROTS att han hade näthuva som täckte både öron och ögon (utan huva fick han problem 'direkt')

Han visade sig sen vara IR (och fick fång). När hans IR nu är under kontroll, så han går utan något alls eller med flyweil och INGA problem med ögonen - alls.

Han är pollenallergiker förresten, men trots detta inte några som helst ögonproblem ens i år (allergin kom i år). Däremot reagerar han i luftvägarna på pollenet (dvs hosta, kan rinna lite i näsborrarna med när det är som värst).

Han har dock aldrig haft bulor över ögonen eller något.
 
Sv: Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Det finns allergi test som vet kan göra. Dom tar ett blodprov och skickar på analys. Mitt skickades till England och det kom fram att min polle är jätteallergisk mot mögel. Det är inte samma symtom som din har men det kan ju vara värt att ta ett test och kolla.

Lycka till och hoppas att din häst blir bra snart!
 
Sv: Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Min häst har haft fång länge, förra ägaren gjorde inget åt det (kolla aldrig upp det), i samband med att jag köpte henne reducerades gräset (slump), så man märkte inte av den tills det att fången kom tillbaka och vi fick diagnosen för drygt ett år sedan. Hon är behandlad och mår nu prima när det gäller fången, hon har faktiskt inte mått bättre när det gäller det sen hon fick diagnosen. Just nu går hon på begränsat bete och tränas så mycket jag hinner med och hon har inga som helst symtom på att fången skulle blossa upp igen. Allmäntillståndet är jättebra och hon älskar att köra vagnen långa sträckor och vill självmant trava och galoppera, så där är nog inte problemet..?

Jag lovar er, jag har varit inne på klinik med henne mååånga gånger för hennes ögoninflammationer, sköljt tårkanalerna två gånger (konstaterades att problemet inte var där). Veterinärerna har själva sagt att det finns inget mer dom kan göra på klinik jämfört vad dom kan göra ute (d.v.s. färga ögat, konstatera skada, behandla och skriva recept). Jag är övertygad om att ögonen på henne kliar (kan stå och klia henne på ögonlocken och hon njuter för fult, oavsett inflammation eller ej), att hon sedan försöker klia själv varpå hon drar upp dom gamla ärren på hornhinnan. Men vad är det som gör att hon vill klia sig hela tiden? Förra månaden var faktiskt bara andra gången vi valde att ta ut en veterinär istället för att åka in till klinik med henne. Kan tillägga att ögonen inte rinner, bara svullnar upp. Kom på också att veterinärerna har sagt att hon har stora ögon, så det kan vara att ögonlocken inte täcker så bra som dom borde göra, att det kan vara en bidragande faktor också. Veterinärerna som kommit ut kommer från kliniken jag annars skulle åkt in till.

Ponnyn går också på lösdrift om det är relevant.

Kolla till henne nyss och ögoninflammationen har lagt sig lite, känns helt hopplöst, så fort hon är bra dröjer det inte länge innan det kommer tillbaka :cry:

Ibland funderar man på om det bara är oaktsamhet från ponnyns sida, man har ju sett att när hon rotar efter mat sticker hon ner huvudet i ett buskage utan att blunda och kan lite då och då få in en liten kvist i ögat, då kommer hon på att det kanske är en ide att blunda. Och flughuvarna brukar ha märken i sig, men jag vet inte... blir galen på det här :(
 
Sv: Min häst är allergisk, mot vad och vad gör man åt det??

Det behöver inte röra sig om någon överkänslighetsreaktion utan kan lika gärna vara en ögonsjukdom. Naturligtvis måste grundorsaken utredas och jag tycker, precis som dóm andra, att du ska vända dig till en klinik där den finns expertis på ögon.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 946
Senast: Hemi
·
Katthälsa Vår katts högra öga började rinna och någon timma senare hade det kommit mycket gulgrönt gojs och vi bokade tid hos veterinären...
Svar
9
· Visningar
3 337
Senast: Ruben
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
8 760
Senast: Hanna_b
·
Ridning Jag äger själv en ponny som jag haft i 2 månader som när jag fick hem upptäckte var blind på ett öga. Hon är 5 år och var då...
Svar
4
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp