Hund på inhägnad tomt skrämde häst som dog - ägaren döms att betala 725 000

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hunden befann sig på "sin" tomt och sprang fram till staketet och skällde när ett ekipage med en travhäst passerade utanför. Hästen blev skrämd och började skena - vilket slutade med att ekipaget körde ner i diket. Hästan skadades och fick av-livas. Nu har hundägaren dömts att betala en halv miljon i skadestånd och 225 000 kronor i rätte-gångskostnader till hästägaren. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.dagensjuridik.se/2015/04...e-hast-som-dog-agaren-doms-att-betala-725-000
 
Jag vet ett ställe där en person hade två schäfrar som rusade fram till ett ganska normalt staket och råskällde. Den hästägaren fick rätt i att staketet skulle höjas rejält för att förhindra att hundarna hoppade och jagade hästen. Det skälldes inte lika mycket då tydligen då hundägaren höll hundarna mera under kontroll.
 
( har man barn som är så lättskrämda så de springer ut framför bilar om de blir skrämda av något i någons trädgård bör inte de barnen gå själva)

Ja det är bäst att vi håller alla barn i handen tills de är helt pålitliga så stackars hundägare slipper hålla koll på sina hundar ;)
 
Ja det är bäst att vi håller alla barn i handen tills de är helt pålitliga så stackars hundägare slipper hålla koll på sina hundar ;)
Ja det är bäst man undviker motorsågar, saker som plötsligt låter, saker som ramlar ner och andra plötsliga ljud i trädgården så inte ungarna i närheten blir påkörda.
 
Ska man försöka svara på den retoriska frågan hamnar väl svaret någonstans i att du ska inte gå med en hund som kan skrämmas någonstans där det finns någon som kan skrämma den.

Men drar man den här domen till sin spets blir det jävligt jobbigt att vara hundägare till en stor och skällig hund (även om han bara låter illa och är lika snäll som han är stor). Jag kan inte ha honom ute på gården för han kan skrämma slag på nån eller något, jag kan inte ha honom i koppel i stan eftersom han kan skrämma någon osv.

Jag bor på landet och jag vet inte HUR många hundar i hundgård eller bakom staket jag ridit förbi som stormskäller och springer längs staketet när man rider förbi (eller cyklar etc). Vissa hästar har blivit skiträdda och flugit än hit och än dit. Aldrig ens tänkt tanken på att det skulle vara hundägarens fel om jag ramlade av och skadade mig eller hästen skadade sig. Jag är mentalt beredd på en ljudlig hund i alla trädgårdar med staket dessutom. Visst skulle jag hellre slippa det, men folk måste ju få ha sina hundar lösa på sin inhägnade tomt/i sin hundgård. Om/när en lös hund kommer och skäller och springer runt hästen är det en annan sak, men om de inifrån tomten skrämmer min häst så kan jag inte anse det är ägarens fel.

Så du anser det vara en mänsklig rättighet att ha en stor hund som skäller och jagar folk innanför tomtgränsen och att andra ska lära sig hantera problemet med sina rädslor och att de kan bli störda av skällandet?
 
Ja det är bäst man undviker motorsågar, saker som plötsligt låter, saker som ramlar ner och andra plötsliga ljud i trädgården så inte ungarna i närheten blir påkörda.
Man får troligen inte låta motorsågarna jaga hästar heller...

Och ja man är ansvarig för saker som ramlar ner och kan skada folk, oljud är annars en helt annan sak än hundar som jagar och skäller.
 
Man får troligen inte låta motorsågarna jaga hästar heller...

Och ja man är ansvarig för saker som ramlar ner och kan skada folk, oljud är annars en helt annan sak än hundar som jagar och skäller.
Hunden jagade inte hästen, den var inne på tomten. Hade den varit lös och jagat hästen hade jag inte protesterat.

Tycker bara det blir en löjlig grej att alltid ta till "tänk om det vore ett barn" ja har man ett barn som reagerar med att springa ut i vägen, oavsett vad den blir skrämd av, så bör ju inte barnet vara ute på egna äventyr.
 
Hunden jagade inte hästen, den var inne på tomten. Hade den varit lös och jagat hästen hade jag inte protesterat.

Tycker bara det blir en löjlig grej att alltid ta till "tänk om det vore ett barn" ja har man ett barn som reagerar med att springa ut i vägen, oavsett vad den blir skrämd av, så bör ju inte barnet vara ute på egna äventyr.
Hunden var lös på tomten och jagade hästen från sin sida av staketet enligt domen.

Ingen förälder håller sitt barn i handen konstant, och inte ens om man gör det är det en garanti för att barnet inte kommer loss och olyckan är framme. Som hundägare kan du för all del chansa och strunta att ha koll på din hund. Om ett barn skadas kan du ju trösta dig med att det var förälderns fel....

Innerligt trött på hundägare som tycker att samhället ska anpassa sig efter deras behov.
 
Så du anser det vara en mänsklig rättighet att ha en stor hund som skäller och jagar folk innanför tomtgränsen och att andra ska lära sig hantera problemet med sina rädslor och att de kan bli störda av skällandet?

Nej var skrev jag det/hur lyckades du tolka in det?

Däremot så anser jag att hundar på landet, oavsett storlek, ska få springa fram till den inhägnade tomtgränsen och skälla "signalskall" utan att ägaren ska riskera att bli ersättningsskyldig. En hundrädd person behöver ju inte gå precis vid staketet om de anser det är obehagligt så jag kan inte se det ska vara något problem.

Däremot så jaga folk på sin sida staketet är såklart inte okej, men det förstår jag som sagt inte hur du tolkade in?
 
Hunden var lös på tomten och jagade hästen från sin sida av staketet enligt domen.

Ingen förälder håller sitt barn i handen konstant, och inte ens om man gör det är det en garanti för att barnet inte kommer loss och olyckan är framme. Som hundägare kan du för all del chansa och strunta att ha koll på din hund. Om ett barn skadas kan du ju trösta dig med att det var förälderns fel....

Innerligt trött på hundägare som tycker att samhället ska anpassa sig efter deras behov.

Har man sin hund inhägnad så har man ju anpassat sig efter samhället. Vad mer ska man göra tycker du? Aldrig ha hunden ute? Om hunden skäller i koppel, aldrig låta hunden lämna huset? Kanske operera bort stämbanden och bara rasta den på nätterna så man inte syns? Någon måtta får det ju vara. Jag anser att man tar sitt ansvar om man har hunden inhägnad på sin tomt. Den kan inte rymma, inte bajsa hos andra osv. På tomten måste den få röra på sig fritt. Ja jag tycker folk får acceptera att en hund springer lös på gården. De får acceptera att den ibland skäller i 30 sekunder också.

Jag störs mer av barn i samhället. De skriker och härjar i trädgården, de skriker och härjar i affären, de skriker och härjar överallt. Det är sällan man har en hund som skäller konstant i en timme, så som barn kan härja i en timme.

Ja som förälder kan man ju chansa med sitt barn. Blir det skadat kan man trösta sig med att det var hundens/bilförarens fel.
 
Har man sin hund inhägnad så har man ju anpassat sig efter samhället. Vad mer ska man göra tycker du? Aldrig ha hunden ute? Om hunden skäller i koppel, aldrig låta hunden lämna huset? Kanske operera bort stämbanden och bara rasta den på nätterna så man inte syns? Någon måtta får det ju vara. Jag anser att man tar sitt ansvar om man har hunden inhägnad på sin tomt. Den kan inte rymma, inte bajsa hos andra osv. På tomten måste den få röra på sig fritt. Ja jag tycker folk får acceptera att en hund springer lös på gården. De får acceptera att den ibland skäller i 30 sekunder också.

Jag störs mer av barn i samhället. De skriker och härjar i trädgården, de skriker och härjar i affären, de skriker och härjar överallt. Det är sällan man har en hund som skäller konstant i en timme, så som barn kan härja i en timme.

Ja som förälder kan man ju chansa med sitt barn. Blir det skadat kan man trösta sig med att det var hundens/bilförarens fel.
Kan man inte klara av att ha en hund utan att den stör grannar, skäller och jagar efter folk (oavsett om det är staket i mellan eller inte, om inte annat stör skällandet) och begär att andra ska stå ut med detta så kräver man att samhället ska anpassas efter hundens behov. Jag red tidigare förbi en plats med 2 lösa hundar på gården (stuga på landet), hundarna var skälliga och ville jagade efter folk/hästar MEN ägarna kom varje gång och tog rätt på sina hundar och såg till att få koll på dem. De tog sitt ansvar vilket du inte tycks vilja göra.

Givetvis får hundar springa lösa på gården, jag även lösa på andra platser bland folk men framförallt i naturen, om den sköter sig (och det är förbjudet på platsen/vid tidpunkten) och ägaren har full koll.

Oavsett vad du tycker så har du en skyldighet att se till att din hund inte stör grannarna.
 
Vem har sagt att inte ägaren kom efter hunden när h'n hörde den skälla? Oftast är man väl ute på gården samtidigt men det går ju på en sekund om de vänder och skäller. Då kallar man in dom så är det över sen.

Gud vad skönt det vore om föräldrar fick ha samma koll på sina ungar som hundägare får ha på sina djur. Då skulle man slippa pallande av frukt, fotbollar in på tomten. Gap och skrik i timmar.

Ja man ska ha ansvar, men någonstans går gränsen. Har man staket och inte låter hunden stå och vråla hur länge som helst tycker jag man har gjort sitt. De flesta vettiga hundägare ropar ju till hunden om den skäller. Ibland skäller hundar av andra anledningar också, flera hundar som busar med varandra tex. Är det okej eller ska hundar vara tysta i alla lägen?
 
Vem har sagt att inte ägaren kom efter hunden när h'n hörde den skälla? Oftast är man väl ute på gården samtidigt men det går ju på en sekund om de vänder och skäller. Då kallar man in dom så är det över sen.

Gud vad skönt det vore om föräldrar fick ha samma koll på sina ungar som hundägare får ha på sina djur. Då skulle man slippa pallande av frukt, fotbollar in på tomten. Gap och skrik i timmar.

Ja man ska ha ansvar, men någonstans går gränsen. Har man staket och inte låter hunden stå och vråla hur länge som helst tycker jag man har gjort sitt. De flesta vettiga hundägare ropar ju till hunden om den skäller. Ibland skäller hundar av andra anledningar också, flera hundar som busar med varandra tex. Är det okej eller ska hundar vara tysta i alla lägen?

Vi kommer nog inte längre, det är bara att konstatera att du har dålig koll på lagen och att du knappast är ett föredöme som hundägare då du tycker att det är helt okej att hunden stör, skäller och jagar efter folk och fä.
 
Nej det är svårt att ha en dialog med någon som lägger ord i andras mun som argument för att få in en poäng.
Så trevligt, slut på argument så det får bli påhopp på mig som person.

Gång på gång försvarar du hundägares rätt att ha skällande hundar som jagar (bara de är inhägnade) och tycker jag är dum som menar på att det, som lagen säger, att hundägaren har strikt ansvar att hålla koll på sin hund och kommer med argument på varför hundar ska ha rätt att skälla och skrämma folk.

Ja jag förstår att du känner dig påhoppad och missförstådd, men det utifrån att du verkar anse att det är en rättighet att ha hund, även stora skällande hundar man har svårt att få tyst på och stoppa dem från att jaga. Jag delar inte din åsikt även om jag älskar hundar, vill man ha hundar nära annat folk så är det ens ansvar att de inte stör. Gör de det så slår det även mot de som sköter sig, vilket är de flesta.
 
Fast Lobelia just "jaga" la du i munnen på mig med. Du förutsatte på något vis att det försvaras att hunden ska få "jaga folk" på sin sida stängslet. Och det har jag inte sett en enda person försvara i den här tråden?
Du pratar även om skällande på ett vis som för tankarna långt från max 30 sekunders signalskall till att stå (eller springa) och stormskälla.

Sen nära folk blir oväsentligt. I och med allemansrätten riskerar även min hund att skrämma folk, de som av någon anledning vill passera genom byn. (Det finns inget där mer än skog, vägen vänder. Men skog etc drar folk den med)
 
Fast Lobelia just "jaga" la du i munnen på mig med. Du förutsatte på något vis att det försvaras att hunden ska få "jaga folk" på sin sida stängslet. Och det har jag inte sett en enda person försvara i den här tråden?
Du pratar även om skällande på ett vis som för tankarna långt från max 30 sekunders signalskall till att stå (eller springa) och stormskälla.
Jag trodde vi diskuterade samma sak, dvs hunden som jagar hästen och som du verkar försvar.

Jag pratar om alla typer av skälla utom möjligen ett kort skall, vad jag förstår vad det knappast det som gällde i aktuellt scenario.
 
Så trevligt, slut på argument så det får bli påhopp på mig som person.

Gång på gång försvarar du hundägares rätt att ha skällande hundar som jagar (bara de är inhägnade) och tycker jag är dum som menar på att det, som lagen säger, att hundägaren har strikt ansvar att hålla koll på sin hund och kommer med argument på varför hundar ska ha rätt att skälla och skrämma folk.

Ja jag förstår att du känner dig påhoppad och missförstådd, men det utifrån att du verkar anse att det är en rättighet att ha hund, även stora skällande hundar man har svårt att få tyst på och stoppa dem från att jaga. Jag delar inte din åsikt även om jag älskar hundar, vill man ha hundar nära annat folk så är det ens ansvar att de inte stör. Gör de det så slår det även mot de som sköter sig, vilket är de flesta.

Jag tror personpåhoppet kom när du konstaterade att jag inte kan lagen och att jag är en oansvarig hundägare.

Jag säger att vettiga hundägare hindrar sina hundar när de skäller. Det missade du visst?

Återigen lägger du dina värderingar på mig. Jag känner mig "påhoppad och missförstådd", tydligen tycker jag också det är en rättighet att ha hundar som får jaga fritt. Ingenstans har jag sagt det. Har nog inte sagt att jag tycker du är dum heller, jag sa att jag tycker jämförelser med "det kunde varit ett barn" är löjlig eftersom det förekommer i varje tråd där en olycka går snett.

Det blir därför svårt, för mig, att ha en diskussion när du talar om för mig var jag känner och också dikterar mina åsikter. Om du känner att det är ett personligt påhopp så är det din tolkning. Jag bara förklarar att det är svårt när du lägger ord i min mun och tillskriver mig åsikter jag inte uttryckt.
 
Jag trodde vi diskuterade samma sak, dvs hunden som jagar hästen och som du verkar försvar.

Jag pratar om alla typer av skälla utom möjligen ett kort skall, vad jag förstår vad det knappast det som gällde i aktuellt scenario.

Jag vet bara det som står i domen och där finns inte nog med information för att bedöma jaga eller ej.

Det jag "försvarar" är en generell rätt att på landet få ha sin hund på inhägnad tomt, och att hunden kan springa fram till staketet och ge signalskall. Antal skall kan variera men det handlar om kanske 15 sekunders skall.
 
Jag tror personpåhoppet kom när du konstaterade att jag inte kan lagen och att jag är en oansvarig hundägare.

Jag säger att vettiga hundägare hindrar sina hundar när de skäller. Det missade du visst?

Återigen lägger du dina värderingar på mig. Jag känner mig "påhoppad och missförstådd", tydligen tycker jag också det är en rättighet att ha hundar som får jaga fritt. Ingenstans har jag sagt det. Har nog inte sagt att jag tycker du är dum heller, jag sa att jag tycker jämförelser med "det kunde varit ett barn" är löjlig eftersom det förekommer i varje tråd där en olycka går snett.

Det blir därför svårt, för mig, att ha en diskussion när du talar om för mig var jag känner och också dikterar mina åsikter. Om du känner att det är ett personligt påhopp så är det din tolkning. Jag bara förklarar att det är svårt när du lägger ord i min mun och tillskriver mig åsikter jag inte uttryckt.


Jag tycker dock att man har gjort sitt eftersom hunden var inhägnad. Hade det varit skillnad om den suttit i hundgård? Om de mötts ute på promenad och hunden skällt i kopplet?

Vad får man och vad får man inte göra på sin tomt? Man får uppenbarligen inte ha sin hund lös om den skäller. Men det är helt okej att låta ungar hoppa studsmatta 1.5 meter från vägkanten.
Jag tycker det dragits för långt. Det borde ses som en olycka, det var en olycka. hundägaren borde ha fullgjort sitt ansvar genom att ha hunden inhägnad.

( har man barn som är så lättskrämda så de springer ut framför bilar om de blir skrämda av något i någons trädgård bör inte de barnen gå själva)
När du skriver att du menar på att hundägaren fullgör sitt ansvar genom att ha hunden inhägnad så rättfärdigar du direkt beteendet här att hunden jag ar och skäller samt indirekt vad än hunden gör på inhägnat område. Är det då konstigt att jag läser in i dina inlägg att du anser det är okej att du gör så?

Jo jag vet vad lagen säger, det är ju min personliga åsikt. Det dras för långt. Någonstans måste ju också det strikta ansvaret anses vara uppfyllt. Om man tex möter någon, har hunden kopplad och hunden skäller, vad händer då? Ska man behöva snöra ihop munnen på hundar som skäller?
Här läser jag in att du anser det är okej att kopplade hundar skäller och undrar ironiskt om du ska behöva snöra igen munnen. Och sedan beskyller du mig för att lägga orden i din mun när jag påpekar att du sagt att det är okej att hunden s


Hunden jagade inte hästen, den var inne på tomten. Hade den varit lös och jagat hästen hade jag inte protesterat.

Tycker bara det blir en löjlig grej att alltid ta till "tänk om det vore ett barn" ja har man ett barn som reagerar med att springa ut i vägen, oavsett vad den blir skrämd av, så bör ju inte barnet vara ute på egna äventyr.
Enligt flera källor springer hunden fram till staketet, det upplever hästen garanterat som att bli jagad (hunden närmar sig), hunden är lös på tomten, hästen kan inte veta om den kan komma ikapp eller inte.


Har man sin hund inhägnad så har man ju anpassat sig efter samhället. Vad mer ska man göra tycker du? Aldrig ha hunden ute? Om hunden skäller i koppel, aldrig låta hunden lämna huset? Kanske operera bort stämbanden och bara rasta den på nätterna så man inte syns? Någon måtta får det ju vara. Jag anser att man tar sitt ansvar om man har hunden inhägnad på sin tomt. Den kan inte rymma, inte bajsa hos andra osv. På tomten måste den få röra på sig fritt. Ja jag tycker folk får acceptera att en hund springer lös på gården. De får acceptera att den ibland skäller i 30 sekunder också.

Jag störs mer av barn i samhället. De skriker och härjar i trädgården, de skriker och härjar i affären, de skriker och härjar överallt. Det är sällan man har en hund som skäller konstant i en timme, så som barn kan härja i en timme.

Ja som förälder kan man ju chansa med sitt barn. Blir det skadat kan man trösta sig med att det var hundens/bilförarens fel.
--------------------------------------------
Och sedan menar du att jag lägger ord i munnen på dig när jag menar att du sagt det fetmarkerade. Gång på gång försvarar du hundens rätt att springa fritt på tomten (i mina ögon innebär det även att jaga) samt att skälla -även kopplad, en gång begränsar du det till 30 sekunder men inte antalet gånger.

Jag anser att en hundägare som beter sig på detta vis är oansvarig och du tycker uppenbarligen är okej. Alltså är du (om du nu har hund) i mina ögon oansvarig.
 
Här läser jag in att du anser det är okej att kopplade hundar skäller och undrar ironiskt om du ska behöva snöra igen munnen. Och sedan beskyller du mig för att lägga orden i din mun när jag påpekar att du sagt att det är okej att hunden s

Enligt flera källor springer hunden fram till staketet, det upplever hästen garanterat som att bli jagad (hunden närmar sig), hunden är lös på tomten, hästen kan inte veta om den kan komma ikapp eller inte.

Gång på gång försvarar du hundens rätt att springa fritt på tomten (i mina ögon innebär det även att jaga) samt att skälla -även kopplad, en gång begränsar du det till 30 sekunder men inte antalet gånger.

Jag anser att en hundägare som beter sig på detta vis är oansvarig och du tycker uppenbarligen är okej. Alltså är du (om du nu har hund) i mina ögon oansvarig.
Nu gör du det igen, samtidigt som du också erkänner att "du läser in, det i dina ögon innebär" osv. Du lägger dina värderingar i det jag säger.

Ja hästen upplever sig säkert bli jagad om hunden springer fram mot staketet, det betyder inte att den defacto blir jagad. När jag tänker jagad tänker jag mig att hunden springer med längs staketet och skäller hela vägen. Det vore såklart inte okej. Har man en hund som springer fram mot staketet och skäller så ropar man ju in den direkt. Jag har aldrig sagt det du påstår, det är vad du läser in.

Jag undrar hur långt man det kan gå innan man kan säga att ansvaret är uppfyllt. Så om man har hunden kopplad och den skäller, anser man att ansvaret är uppfyllt då? Jag undrar alltså.

Och återigen "du tycker uppenbarligen det är okej" Du lägger fortfarande ord och åsikter i min mun.
Dessutom är jag oansvarig som hundägare, utan att du har någon som helst aning om hur jag håller mina hundar. Att jag har åsikter om lagen innebär inte att jag i praktiken gör som jag vill. Jag har åsikter, men vet hur lagen funkar. Jag tycker det är sunt att ifrågasätta lagar och undra hur långt man kan dra det. Men oavsett vad man tycker så får man gilla läget.
Jag har åsikter om andra lagar också, vilket inte innebär att jag bryter dom i praktiken, men det verkar du anta?

Så snälla, sluta anta saker, sluta lägga dina värderingar och sluta anta att dina tolkningar är sanning. Det är din uppfattning och dina antaganden inget annan.

Jag bor för övrigt på ett sätt så folk promenerar inte/cyklar inte/rider inte förbi. Jag är omgiven av åkrar, bor inne på ett storgårdsområde och bakom en lada. Finns ingen anledning att gå in här, man kommer inte vidare, om man inte tänkt promenera ut på åkrarna.
Är vi inte hemma har vi koppel, utom när vi går en grusväg runt gärdena. Den går runt som en fyrkant så man ser hela vägen och jag har inte en enda gång träffat varken människa eller djur där.

Så ja.. jag är verkligen oansvarig och låter mina hundar störa folk. Du har rätt. Jag låter mina åsikter styra över lagarna. Jajamen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Håll hunden i herrens tukt och förmaning – annars kan det gå illa och bli dyrt. Hunden skällde på travhästen – som blev så rädd att den...
2
Svar
33
· Visningar
3 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp