Hund på inhägnad tomt skrämde häst som dog - ägaren döms att betala 725 000

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hunden befann sig på "sin" tomt och sprang fram till staketet och skällde när ett ekipage med en travhäst passerade utanför. Hästen blev skrämd och började skena - vilket slutade med att ekipaget körde ner i diket. Hästan skadades och fick av-livas. Nu har hundägaren dömts att betala en halv miljon i skadestånd och 225 000 kronor i rätte-gångskostnader till hästägaren. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.dagensjuridik.se/2015/04...e-hast-som-dog-agaren-doms-att-betala-725-000
 
Nu gör du det igen, samtidigt som du också erkänner att "du läser in, det i dina ögon innebär" osv. Du lägger dina värderingar i det jag säger.

Ja hästen upplever sig säkert bli jagad om hunden springer fram mot staketet, det betyder inte att den defacto blir jagad. När jag tänker jagad tänker jag mig att hunden springer med längs staketet och skäller hela vägen. Det vore såklart inte okej. Har man en hund som springer fram mot staketet och skäller så ropar man ju in den direkt. Jag har aldrig sagt det du påstår, det är vad du läser in.

Jag undrar hur långt man det kan gå innan man kan säga att ansvaret är uppfyllt. Så om man har hunden kopplad och den skäller, anser man att ansvaret är uppfyllt då? Jag undrar alltså.

Och återigen "du tycker uppenbarligen det är okej" Du lägger fortfarande ord och åsikter i min mun.
Dessutom är jag oansvarig som hundägare, utan att du har någon som helst aning om hur jag håller mina hundar. Att jag har åsikter om lagen innebär inte att jag i praktiken gör som jag vill. Jag har åsikter, men vet hur lagen funkar. Jag tycker det är sunt att ifrågasätta lagar och undra hur långt man kan dra det. Men oavsett vad man tycker så får man gilla läget.
Jag har åsikter om andra lagar också, vilket inte innebär att jag bryter dom i praktiken, men det verkar du anta?

Så snälla, sluta anta saker, sluta lägga dina värderingar och sluta anta att dina tolkningar är sanning. Det är din uppfattning och dina antaganden inget annan.

Jag bor för övrigt på ett sätt så folk promenerar inte/cyklar inte/rider inte förbi. Jag är omgiven av åkrar, bor inne på ett storgårdsområde och bakom en lada. Finns ingen anledning att gå in här, man kommer inte vidare, om man inte tänkt promenera ut på åkrarna.
Är vi inte hemma har vi koppel, utom när vi går en grusväg runt gärdena. Den går runt som en fyrkant så man ser hela vägen och jag har inte en enda gång träffat varken människa eller djur där.

Så ja.. jag är verkligen oansvarig och låter mina hundar störa folk. Du har rätt. Jag låter mina åsikter styra över lagarna. Jajamen.
Står du inte för det du skriver? Jag citerar det du skriver och konstaterar att du uppenbarligen tycker så och det tydligen att lägga ord i munnen på dig enligt dig.
Och givetvis så får jag uttrycka min åsikt, står du för det du skriver så anser jag att du är en dålig hundägare i mina ögon. Det är helt mina värderingar givetvis, inte vad du eller andra tycker.
 
Står du inte för det du skriver? Jag citerar det du skriver och konstaterar att du uppenbarligen tycker så och det tydligen att lägga ord i munnen på dig enligt dig.
Och givetvis så får jag uttrycka min åsikt, står du för det du skriver så anser jag att du är en dålig hundägare i mina ögon. Det är helt mina värderingar givetvis, inte vad du eller andra tycker.

Problemet är ju hur du tolkar det jag skriver. Jag har aldrig skrivit att det är okej att hunden jagar varken folk eller fä. Var har jag skrivit det? Var har jag skrivit att det är okej för hunden att vrålskälla överhuvudtaget?
Så om man har en avvikande åsikt ,från din, så är man en dålig hundägare oavsett vad man gör i praktiken?

Står du för vad du skriver? Där du skriver att jag känner mig påhoppad och missförstådd? Där du skriver att man kan konstatera att jag inte kan lagen och är en oansvarig hundägare (det kunde du konstatera utan att ens veta huruvida jag har hund eller inte, svårt att vara dålig hundägare om man inte är hundägare, eller?) Konstaterandet var inte heller din åsikt, "man kan konstatera". Så står du för vad du skriver?
 
Problemet är ju hur du tolkar det jag skriver. Jag har aldrig skrivit att det är okej att hunden jagar varken folk eller fä. Var har jag skrivit det? Var har jag skrivit att det är okej för hunden att vrålskälla överhuvudtaget?
Så om man har en avvikande åsikt ,från din, så är man en dålig hundägare oavsett vad man gör i praktiken?

Står du för vad du skriver? Där du skriver att jag känner mig påhoppad och missförstådd? Där du skriver att man kan konstatera att jag inte kan lagen och är en oansvarig hundägare (det kunde du konstatera utan att ens veta huruvida jag har hund eller inte, svårt att vara dålig hundägare om man inte är hundägare, eller?) Konstaterandet var inte heller din åsikt, "man kan konstatera". Så står du för vad du skriver?

Du skriver att hundägaren har uppfyllt sin plikt genom att ha hunden i inhägnad och det fast hästen i fråga troligen kände sig jagad/hotad då hunden sprang fram. Och jag skrev att du verkar tycka det är ockej att hunden jagar folk och fä när den är inhägnad.

Hur ska du ha det, har ägaren, enligt dig, uppfyllt sin plikt (strikt ansvar) genom att ha hunden i en inhägnad som du skrivit? Då menar du uppenbarligen det är okej vad hunden än tar sig för (utom att rymma då), annars hade ju hundägaren inte kunnat uppfylla sitt ansvar genom att ha den inhägnad utan det krävs ytterligare åtgärder. Man kan liksom inte både ha kakan kvar och äta den.
Vad menar du då när du upprepade gånger skriver att det strikta ansvaret är uppfyllt genom inhägnaden? Att den inte är det eller?

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag anser du är en dålig hundägare utifrån det du skrivit för att du ska förstå att det är min åsikt och inget generellt? Jag kan ju inte styra vad andra tycker, är inte det uppenbart? Menar du att man i varje mening ska skriva att detta är min åsikt inte fakta i en diskussion som mest består av åsikter?
Jag upplever det också som du har dålig koll på lagen, det är min upplevelse, du kan inte ändra på den heller, om du nu inte visar prov på att du har koll.

Och du ska prata om att lägga ord i mun på folk....
 
Du skriver att hundägaren har uppfyllt sin plikt genom att ha hunden i inhägnad och det fast hästen i fråga troligen kände sig jagad/hotad då hunden sprang fram. Och jag skrev att du verkar tycka det är ockej att hunden jagar folk och fä när den är inhägnad.

Hur ska du ha det, har ägaren, enligt dig, uppfyllt sin plikt (strikt ansvar) genom att ha hunden i en inhägnad som du skrivit? Då menar du uppenbarligen det är okej vad hunden än tar sig för (utom att rymma då), annars hade ju hundägaren inte kunnat uppfylla sitt ansvar genom att ha den inhägnad utan det krävs ytterligare åtgärder. Man kan liksom inte både ha kakan kvar och äta den.
Vad menar du då när du upprepade gånger skriver att det strikta ansvaret är uppfyllt genom inhägnaden? Att den inte är det eller?

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag anser du är en dålig hundägare utifrån det du skrivit för att du ska förstå att det är min åsikt och inget generellt? Jag kan ju inte styra vad andra tycker, är inte det uppenbart? Menar du att man i varje mening ska skriva att detta är min åsikt inte fakta i en diskussion som mest består av åsikter?
Jag upplever det också som du har dålig koll på lagen, det är min upplevelse, du kan inte ändra på den heller, om du nu inte visar prov på att du har koll.

Och du ska prata om att lägga ord i mun på folk....
Din och min syn på hur det ser ut när hunden rör sig fritt på gården skiljer sig visst år. Det här menar JAG:
Hunden får springa runt. Den får ge ifrån sig skall, typ i lek eller upphetsning. Inte vrålskälla, inte hålla på mer än ett par skall. Springer den fram mot staketet och markerar ska självklart hundägaren ropa in sin hund, eller handgripligen hämta den.
Det är min syn, det är vad jag anser är normalt hundägande.

Extrema situationer pratade jag inte om eftersom jag inte vet om hunden i målet vrålskällde eller jagade längs staketet. Jag har bara läst att den sprang mot staketet och skällde. Jag vet inte ens hur nära staketet den var för det har inte framgått. Det har inte heller framgått om hunden skällt 2 eller 30 gånger. Jag har tolkat det hela utifrån det jag läst. Om du vet fler detaljer får du gärna delge dom.


Visa var jag lagt ord i din mun. Jag kan ge många exempel. Kan ge exempel när du gjorde samma sak på Alexandra också.
Har jag någonstans skrivit att du uppenbarligen känner dig si och så. Eller tycker att jag är dum.

Och IGEN "då tycker du uppenbarligen att". SLUTA skriva vad mina åsikter är!

Hur kan du tycka jag är en dålig hundägare utan att veta OM jag har hundar eller hur jag håller mina eventuella hundar? Nu skriver du att det är din åsikt, men du skrev "man kan konstatera" det är generellt.
Sen snackar du personangrepp. Att påstå att någon är dålig hundägare utan att veta ens om personen har hund eller hur hundägandet ser ut är väl ett påhopp om något.

Jag har inte sett att du tar ansvar för vad du själv skrivit. Du har ingenstans frågat om mina åsikter i tråden är så som jag skulle hantera hundar i praktiken. Du har bara konstaterat att jag är dålig hundägare, jag känner mig missförstådd och jag tycker du är dum. Ja du sa också att jag kände mig påhoppad. Då gjorde jag inte det, nu när du upprepat säger att jag är dålig hundägare utan att ha en aning om hur verkligheten ser ut så känner jag mig påhoppad. Fast egentligen borde jag inte det eftersom det inte är mitt hundägande du bedömer, för det vet du inget om. Du bedömer min åsikt.

Stå för vad du skriver tack och sluta anta att din tolkning är så jag menar. Varför inte fråga hur jag menar istället för att anta?

Men ärligt talat så är jag inte så sugen på att fortsätta konversera med någon som kallat mig dålig hundägare upprepade gånger utan att ha några som helst fakta i hur mitt hundägande ser ut. Så tack för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Håll hunden i herrens tukt och förmaning – annars kan det gå illa och bli dyrt. Hunden skällde på travhästen – som blev så rädd att den...
2
Svar
33
· Visningar
3 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp