Hund som dricker mycket vatten

@Malibu_Stacy Tack för ditt svar,
Bra att veta att det är en törstutredning man ska be om.

@Alexandra_W på sitt gamla foder var han röd mellan tassarna, men nu är han för det mesta fin där också. Om han blir alltför fuktig o vi missar att hålla efter så kan han bli röd igen. Då smörjer vi med Standart kalksalva. Och han äter Standart Mild. Vet att det finns många åsikter om fodret (att det innehåller ris etc) Men tycker ändå att hans kliande/rödhet blivit så pass bättre att vi kommer fortsätta ett tag till för att ge det en ordentlig chans.
Vi ger honom också tillskottet Imun. Nu när jag tänker på det så kanske det är det som spökar....
Standardt Mild innehåller mjölkprodukter (vassle), vilket är en restprodukt från osttillverkning. Standardt Immun innehåller också mjölkprodukter (colostrum) vilket är råmjölk som produceras hos en ko efter att hon fött en kalv. Det innehåller dessutom öljäst. Öljäst ger ofta allergier i form av klåda och svamptillväxt. Om din hund reagerar på mjölkprodukter och/eller öljäst kan det vara det som ger irritationen och klådan.

Om din hund tål lamm, så finns ett Acanafoder med enbart lamm som proteinkälla. Det heter antingen Acana Grass-Fed lamb eller det gamla namnet Acana Lamb & Apple. Bitiba och zooplus har bättre priser på fodret än de svenska internetbutikerna.

Den vanligaste orsaken till allergi är omgivningsallergi som dammkvalster och pollen.
Färskfoder innehåller inte kvalster, som torrfoder gör.
 
Tack för tipset. Tycker dock han funkar bra på Standart mild.
Vi håller på att utreda hans drickande nu. Det har visat sig att han ev har störning på sköldkörteln.
Hans prostata är också lite förstorad och vi tror att vi kan se ett samband med löptikar. Men han symptom med läckande och innekiss har upphört för tillfället.
Men om fler symptom från urinvägarna kommer ska vi göra ultraljud.
 
Standardt Mild innehåller mjölkprodukter (vassle), vilket är en restprodukt från osttillverkning. Standardt Immun innehåller också mjölkprodukter (colostrum) vilket är råmjölk som produceras hos en ko efter att hon fött en kalv. Det innehåller dessutom öljäst. Öljäst ger ofta allergier i form av klåda och svamptillväxt. Om din hund reagerar på mjölkprodukter och/eller öljäst kan det vara det som ger irritationen och klådan.

Om din hund tål lamm, så finns ett Acanafoder med enbart lamm som proteinkälla. Det heter antingen Acana Grass-Fed lamb eller det gamla namnet Acana Lamb & Apple. Bitiba och zooplus har bättre priser på fodret än de svenska internetbutikerna.

Den vanligaste orsaken till allergi är omgivningsallergi som dammkvalster och pollen.
Färskfoder innehåller inte kvalster, som torrfoder gör.
Jag tycker det är väldigt missvisande att skriva "öljäst ger ofta allergier i form av klåda och svamp". Jag har haft allergihund tidigare, men inte ens hon reagerade på öljäst och ingen av dom andra hundarna under mitt liv har reagerat på öljäst.
 
Jag tycker det är väldigt missvisande att skriva "öljäst ger ofta allergier i form av klåda och svamp". Jag har haft allergihund tidigare, men inte ens hon reagerade på öljäst och ingen av dom andra hundarna under mitt liv har reagerat på öljäst.

Och jag vet tre allergihundar som går just på Standardt pga av sina problem och är helt symtomfria.
 
Jag tycker det är väldigt missvisande att skriva "öljäst ger ofta allergier i form av klåda och svamp". Jag har haft allergihund tidigare, men inte ens hon reagerade på öljäst och ingen av dom andra hundarna under mitt liv har reagerat på öljäst.
Det finns ganska mycket att läsa på veterinärsidor om att öljäst ger allergier. Förutom allergi pekas öljäst ut som en orsak till magomvridning hos hundar. Jag vågar inte ge det längre pga det. Gav det tidigare mot fästingar, men nu ger jag B-vitaminer istället.
Här en lista på vad hundar reagerar på när det gäller foderallergi:

"According to online pet food retailer, Drs. Foster and Smith, the most common canine food allergens include:

  • Beef
  • Dairy
  • Chicken
  • Lamb
  • Fish
  • Corn
  • Wheat
  • Soy
  • Yeast
En samlingssite om magomvridning (länkar till studier finns längre ned på sidan). Om öljäst:

"Avoid brewer's yeast..."
http://www.globalspan.net/bloat.htm
 
Tror att det är väldigt individuellt. Vår allergihund blir skitdålig på Standardt. :(
Tror också att sånt är individuellt. Därför kan man aldrig avfärda el rekommendera foder rätt av som så ofta görs i fodertrådar.
Min DS kan tex inte äta Standardt pga att det är spannmålsfritt och han blir förstoppad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 203
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Har skrivit tidigare ang Leonberger som dricker mkt vatten. Undersökning har visat att han har ngt förstorad prostata samt att hans...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Korekatten
·
Hundhälsa Jag har en fråga. Kanske kan ses som underlig, men. Jag undrar ändå, när jag inte får något riktigt grepp från veterinär. Min hund...
Svar
3
· Visningar
4 999
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 378
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp