Hund som drömmer mer

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Meazs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 089
M

Meazs

Min hund som blir sju år i sommar har sedan i höstas börjat drömma betydligt mer. Eller hon kanske inte drömmer mer, men det märks mer nu.
Det är ofta flera gånger om dagen som hon drömmer "rörligt" när hon sover. Och det är väl kanske ganska vanligt att hundar gör, men hon har ju aldrig hållt på med det så mycket innan.
Någon som kan veta vad det beror på och om det är något som man egentligen ens behöver reagera över?

Jag är ju lite rädd för att det ska vara något fel på henne eller att hon ska må dåligt av det, eller må dåligt från början och att det tar uttryck såhär. Tänkte att jag skulle ta upp det med veterinären i veckan också.

Sv: Hund som drömmer mer

Tror inte att det är något att oroa sig för. Hon sover kanske bara djupare? (är det i djupsömn man drömmer? *dåligt minne*). Båda här "springer"/morrar/gnäller/voffar i sömnen dagligen. Brukar väcka om dom gnäller för hjärtskärande..Tänk om dom drömmer mardrömmar:eek::o:D

Det är säkert ingen fara.
Vår lilla drömmer också, så söt när hon springer/pratar/skäller i sömnen :love:

På alla mina tidigare och nuvarande hundar har jag märkt att drömmandet verkar öka när de blir lite äldre. Små valpar drömmer ju mycket men sen verkar det "klinga av" när hunden blir vuxen, dock har jag som sagt noterat att när hundarna blir äldre så återkommer det här med mer drömmande, eller i alla fall mer rörelser och ljud under sömn - det kanske inte är så att de drömmer mer utan bara att det här med muskelavslappningen (muskelatoni tror jag det heter) inte funkar lika bra längre?

paradox: Jag hade för mig att man inte drömde under djupsömnen och det gjorde mig lite orolig över att hon då kanske sover väldigt dåligt. Men efter lite wikpediande så är det tydligen så att man troligtvis drömmer under både REM-sömnen och NREM-sömnen och då kanske alla stadier i NREM-sömnen också?

Åsa A: Så kan det ju kanske vara. Det är ju lite mer positivt än att hon skulle vara sjuk eller må dåligt, även om det inte är så kul när det blir mer påtagligt att hon faktiskt börjar bli äldre.

paradox: Jag hade för mig att man inte drömde under djupsömnen och det gjorde mig lite orolig över att hon då kanske sover väldigt dåligt. Men efter lite wikpediande så är det tydligen så att man troligtvis drömmer under både REM-sömnen och NREM-sömnen och då kanske alla stadier i NREM-sömnen också?

Man drömmer mest under REM perioden och under den perioden kan man lättare vakna upp. Så ökad "aktivt" drömmande (dvs när man minns det efteråt) förknippas nog oftare med mindre riktig sömn.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 353
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka