Bukefalos 28 år!

Hund som gör utfall

Shark

Trådstartare
Tänkte höra lite om era åsikter om en väns hund. Hon är knappt ett år och Dansk/svensk gårdshund, tik.

Idag så var hon ute med mig och en annan tjej i stallet pga. ägaren jobbar. Hon brukar vara ute med lite olika människor då på dagen. Hon har alltid vad jag märkt varit glad, social och kontaktsökande. Jag har inte direkt lagt ngn större "energi" på henne, bara sagt åt henne när hon hoppat på mig och hälsat på henne ibland.

När vännen kallade på hunden idag för att hon skulle gå in så låg hon i höet.
Hunden vägrade komma (hon brukar alltid vara pigg att få komma in i värmen)
Så fort vi närmade oss morrade hon och högg utan att resa sig. Jag blev jätte rädd att hon skadat sig på ngt vis och hade inte en tanke på att hon skulle testa på ngt vis.
Vi ringde till en annan tjej som är väldigt duktig på hundar och hon fick efter många om och men (hugg och utfall) med henne till huset.
Så fort hon fått på kopplet och dragit med henne så var hon "normal" igen. Alltså testade hon ju antagligen.
Men jag känner inte att det är ett direkt normalt beteende?? Att bli så aggressiv utan anledning mot två människor som inte ingår i hennes flock. Speciellt inte jag som inte har med henen att göra i vanliga fall, så jag ser inte ngn orsak till att hon skulle vilja klättra över mig i rang?

Jag tänker inte gå in i ngn fight med hunden om hon gör så igen, jag vill inte bli hundbiten. Är det fel att tänka så? Det är ju inte min hund..
Mina egna som nu bor hos mamma har aldrig vart i närheten av detta hysteri. Den ena morrade som 4 mån åt mig när jag skulle plocka bort ett ben men efter en rejäl tillsägelse hände det aldrig igen.

Men mot tjejen som kom och hjälpte oss hade hunden gjort såhär en gång innan också ( i hennes hem) och hon upplevde inte att hunden tog åt sig. Och hon va verkligen konsekvent och orädd i sin konfrontation.
Vad har ni för tankar?
 
Sv: Hund som gör utfall

Hon är visserligen i den åldern som de kan hålla på att testa. Gör hon likadant mot ägarna? Kan det vara för många som tycker/reagerar olika när det gäller hennes fostran? Jag menar avsaknad av konsekvens i fostran, ingen tar tag i de problem som kan uppstå. Du säger att det är många olika som passar henne då och då. Om alla snällt drar till sig fingrarna när hon morrar så har hon ju vunnit varje gång.

Ett annat alternativ är att hon hade något i höet som hon ville behålla och så överreagerade hon. En mus eller liknande kanske.

Det kan även vara så att hon har ont någonstans ibland. Vissa hundar reagerar med aggressivitet när det gör ont.
 
Sv: Hund som gör utfall

Låter konstigt. Jag hade nog gått mot hunden utan att titta på den o få den att gå ut från boxen med hjälp av min kropp. Det gäller o hålla lugnet dock o inte bli rädd. Antagligen vet hon att ni är rädda och att hon då kan göra som hon vill.

Du ska inte behöva göra något utan det är ju ägarens ansvar. Ta på kopplet, led in i boxen o ta ut hunden igen. Visa att det är ägaren som bestämmer.

DSG tikarna, enligt min uppfattning är ganska veka och min hade jag endel "problem" med innan 3års ålder. När hon va i soffan o man skulle ta ner henne nafsade hon efter min hand.
Väldigt osäker och blev lätt stressad.
Jag försöker hålla henne i en lugn sinnestillvaro hela tiden. Inget skrik o gap. Sen har jag gått lugnt fram med nya saker. Har gett mig massor att ha min setter till hands. De är ju som dag o natt :D
Tappar jag en burk i golvet flyger DSGn upp fort som fan, men hon e ganska snabb o tittar vad som ramlat ner. Settern har inte äns öppnat ena ögat. Han litar på mig till 110%

Hur är hunden med saker? Vaktar hon dem? Maten?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 007
Senast: BornAgain
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp