Hund som kliar sig Förebugga?

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla
Har en 3 årig liten Boston jag tycker kliar sig väldigt mycket.
Har bytt foder så nu går hon på vetrinärfoder men upplever inte direkt någon skillnad.
Innan jag går vidare med veterinär så tänkte jag kolla om det finns något man kan göra själv?
Hon får lätt värmeutslag/röda prickar/skav men i dagsläget ingenting. Väldigt tunn päls på vinterhalvåret vilket tydligen inte är så ovanligt bland bostonterrier.
Eftersom jag har 2 bostons blir det ganska tydligt när bara en kliar sig mer.
Några tips innan vetrinär kopplas in?
 
Prova Nutrolins Skin & Coat kanske? Haft boxer med väldigt tunn päls speciellt på magen och det gjorde stor skillnad. Han kliade sig inte, men det blev ändå rött där väldigt lätt. Har även en bekant vars boxer har en liten allergitendens och den är mycket bättre på Skin & Coat.
 
Prova Nutrolins Skin & Coat kanske? Haft boxer med väldigt tunn päls speciellt på magen och det gjorde stor skillnad. Han kliade sig inte, men det blev ändå rött där väldigt lätt. Har även en bekant vars boxer har en liten allergitendens och den är mycket bättre på Skin & Coat.
Instämmer. Fick en liten flaska av det från grannen - som köper allt i storpack :)
T mådde mycket bättre och gnagde på sina tassar mycket mer sällan. Han blev också lugnare i magen och åt bättre.

Så det är absolut värt att testa.
 
Vi har en AST med både foderallergi och som har väldigt torr hud, vi fick rådet att tvätta honom 1 gång i veckan med återfuktande schampo och balsam samt ge honom Nutrolin Skin & Coat när han kliade sig som värst i somras. Utöver det så använder jag Vets best spray och baddar när han får utslag.
 
Tack för tips. Beställt Nutrolins skin & coat samt schampoo.
Byter sängkläder ofta men tänkte det kan vara bra att ha ett riktigt återfuktande schampoo och duscha henne nån gång mellan varven.
Gör ett försök blir det värre blir det självklart vetrinär men så illa är det inte. Inte så att hon har problem men vill ha koll
 
Vi har en AST med både foderallergi och som har väldigt torr hud, vi fick rådet att tvätta honom 1 gång i veckan med återfuktande schampo och balsam samt ge honom Nutrolin Skin & Coat när han kliade sig som värst i somras. Utöver det så använder jag Vets best spray och baddar när han får utslag.
Vad har du då använt för schampo?
 
Har en hund som kliar ibland men inte utredd då det är marginellt och i perioder. Hon tål inte kyckling i torrfoder och inte heller tuggben med torkad kyckling. Eller tål och tål men jag märkte att samband med ökat kliande när hon åt det och det tog några veckor av annat foder innan man kom till rätta med det.
Brukar också börja slicka på tassarna när det varit mycket slaskväder, dock har hon ju sån päls där leran sätter sig mellan trampdynorna även om jag försöker klippa kort. Tvättar vi av tassarna efter sista promenaden så blir det inget problem. Fick också tips av veterinär att prova tvätta med atamon som är konserveringsmedel man kan köpa på mataffären då hon en period misstänktes ha svamp i tassarna och därför kliade sig. Blev iallafall bättre då i tassarna.
 
Tack för tips. Beställt Nutrolins skin & coat samt schampoo.
Byter sängkläder ofta men tänkte det kan vara bra att ha ett riktigt återfuktande schampoo och duscha henne nån gång mellan varven.
Gör ett försök blir det värre blir det självklart vetrinär men så illa är det inte. Inte så att hon har problem men vill ha koll
Du skriver i första inlägget att hon ”kliar sig väldigt mycket”. Det är ett lidande i sig, att ha så stark klåda. Jag tycker inte att du ska vänta med att boka tid till veterinär.
Jag tycker absolut att hunden har ett problem om den kliar sig väldigt mycket och dessutom får utslag då och då.
 
Håller med ovan, en hund som kliar sig mycket nör man ta till veterinär. I mitt huvud hade jag läst in att den inte kliade sig mycket i trådstarten.
När mun hund kliade sig mer i tassarna en period så var vi ju inne för en konsultation.
 
Du skriver i första inlägget att hon ”kliar sig väldigt mycket”. Det är ett lidande i sig, att ha så stark klåda. Jag tycker inte att du ska vänta med att boka tid till veterinär.
Jag tycker absolut att hunden har ett problem om den kliar sig väldigt mycket och dessutom får utslag då och då.
Hon sover hela nätterna igenom utan att klia sig. Nån enstaka gång. Ingen annan har reagerat på hennes kliande när de varit hundvakt.
Men eftersom jag har två märker jag ju en markant skillnad på dem i både päls och beteende.
Kliar väldigt mycket var dåligt uttryck men jämfört med Effie som nästan aldrig kliar sig blir det skillnad.
 
Kan vara atopi (allergi mot något i omgivningen). Min labrador har det och han går på allergen immunterapi.
Det som orsakar klådan kan var en stor mängd olika saker.
Blir det besvärligt är det veterinär som bör utreda, inte gissningar.
:)

Min senaste hade foderallergi och blev bättre om jag utslöt kyckling och han fick äta allergifoder.. Men det kan vara i stort sett vad som helst.
Som sagt - veterinär är bästa hjälpen.
 
Det som orsakar klådan kan var en stor mängd olika saker.
Blir det besvärligt är det veterinär som bör utreda, inte gissningar.
:)

Min senaste hade foderallergi och blev bättre om jag utslöt kyckling och han fick äta allergifoder.. Men det kan vara i stort sett vad som helst.
Som sagt - veterinär är bästa hjälpen.
Ja såklart, veterinär är den enda som kan säga! Lite svårt att börja med en behandling som allergen immunterapi om inte veterinär skrivit ut medicin vilket de inte kommer göra utan en undersökning och tester 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 606
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 309
Senast: Ratax
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp