Bukefalos 28 år!

hund som ofta är magsjuk

annaa

Trådstartare
Varför blir hundar magsjuka? Att det händer ibland kan jag förstå, men sen jag övertog min hund för ett år sedan (hon blir 5 år nu till våren) har hon vart magsjuk många gånger. det brukar sitta i nåt dygn. Så himla vidrigt är det ju. Igår kväll började det igen så det var bara att klä in hallen i tidningspapper och gamla handdukar.. =(
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

En fråga har du varit hos veterinär och kollat hunden ?

Tesora
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Min hund höll på så ett tag.
Hon tålde inte maten.
De va ett jäkla sjå att hitta en som passa men nu funkar de kanon å hon är aldrig dålig längre bara man inte ger henne av annan mat.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Magkatarr, problem med tonsillerna.. Det kan vara många olika orsaker. Ring ev veterinär så du får ta riktiga prover.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Min hund hade ofta problem med magen så vi tog honom till veterinären. Flera prover senare konstaterade dom grovtarmskatarr.
Det kan vara något liknande din hund har och i så fall måste det behandlas.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Som andra sagt, om inte veterinär är kontaktad redan så är det definitivt dags att göra det nu.
Så många olika saker som kan ge kräkningar.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Jag säger som de andra att kontakta veterinär. Om den är sjuk så ofta så är det säkert något annat än vanlig magsjuka. Kan vara foder, allergi m.m.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Jag har redan vart hos veterinär. Hon får Fligadyl och losec. Men om det inte blir bättre pratade dem om en sån där undersökning då man tar prover från tarmen.
Det jag inte begripit mig på är vad exakt det kan vara.. vill söka lite efter behandlingar och resultat. Nu vet jag ju inte om medicinerna hjälper eftersom det här kommer och går. det kan ju helt enkelt bara vara en "bra" period just nu..

Sitter i lite jobbigt läge, eftersom hon blir sjuk så plötsligt och oregelbundet (ibland kan hon vara bra nästan 2 månader innan det exploderar igen), så känns det inte bra att lämna henne till hundvakt (vänner o bekanta). tänk om hon skulle bli sjuk där liksom, snacka om att förstöra vänskapen ;)
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

vad tog ni för prover då? än så länge är det bara blodprov tagit på min
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

höll hon på så regelbundet eller kom det och gick? om det var maten tycker man ju att det skulle komma oftare och hålla i sig längre än nåt dygn eller?
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Prov på tarmen ( biopsier) har jag gjort på min hund. Där kan de se om hunden har någon magsjukdom eller bakterie i tarmarna.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Hej igen
Nej de kom å gick oftast varade de i ett dygn med mest kräkningar men även ibland lös avföring.

Hon va som du beskriver de kunde vara bra i en til två månader eller bara ett par dagar.

Jag har nu ett milt foder med lamm och ris.

Mvh
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Vad heter det fodret?

Hon har fått hills innan, men det funkar ju inte. ska leta efter nåt annat som är snällt mot magen..
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Skulle gissa på att Nobelis menar James Wellbeloved, som gör foder som ofta kan funka vid magproblem. Dessa foder innehåller mindre ingredienser och dessutom baserade på sådana ingredienser som ofta inte finns i andra foder just för att vara ett alternativ vid foderallergi.
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Något som är snällt mot magen är färskfoder, finns i flera märken, ex. Klass och Bravo.

Självklart ska man inte hålla på och experimentera för mycket hemma utan gå till veterinären (vilket du också gjort) och handlar det om foderallergi så är det så klart inget bra alternativ. Men så länge tror jag att det kan vara ett bra alternativ.

Jag känner personligen flera stycken som varit nära att avliva sina hundar då de varit så dåliga i magen. När de började med färskfoder blev hundarna bra på en månad och har inte varit dåliga sedan dess.

Färskfoder är färskfryst kött och animaliska produkter blandat med vitaminer, mineraler och lite spannmål. Det innehåller alltså inga tillsatser och magen och tarmen får jobba på ett naturligt sätt. Det säger sig själv att det är snällare mot hundens mage att äta sådant som hunden naturligt äter än processat torrfoder.

Jag kommer aldrig att ge min något annat!

(Nej, jag är inte köpt av färskfodertillverkarna!;))
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Det låter som att din hund har någon rubbning i tunn- eller tjocktarmen.

Min hane på 5 år är diagnoserad med kronisk enterit och colit. Tunn- och tjocktarmsinflammation. Han hade som din hund, bra ett tag sedan blev han jättedålig. Och bajsade ljusgul sprutbajs :crazy:

Fastade honom oräkneliga gånger, bodde mer eller mindre hos veterinären, hunden låg över med dropp, provtagningar osv. Dom tog till slut och öppnade honom för att ta prover ifrån tarmar och magsäck. Och då fick han sin diagnos. Sedan behandlades han med Flagyl, salazopurin och kortizon en lång period.

För att inte tala om alla olika torrfoder jag testade. Tror inte det finns ett enda foder för allergihundar jag inte testat.

Jag rekommenderar dig iallafall att testa Färskfoder! :bow:

Första gången jag gav honom Klass Färskfoder så blev iallafall avföringen normalfärgad. Från att ha varit väldigt ljus till normal färg. Lugnade magen ett par dagar med potatismos (billigt skit) och nötfärs och sedan Klass igen. Och efter det har han haft ett fåtal återfall för 3 år sedan, men inget sen dess :bow:
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

Fastade honom oräkneliga gånger, bodde mer eller mindre hos veterinären, hunden låg över med dropp, provtagningar osv. Dom tog till slut och öppnade honom för att ta prover ifrån tarmar och magsäck. Och då fick han sin diagnos. Sedan behandlades han med Flagyl, salazopurin och kortizon en lång period.

:

Av ren nyfikenhet, sa dom varför han fick Flagyl?
 
Sv: hund som ofta är magsjuk

För inflammation i tarmen om jag inte minns helt fel. Dessvärre tålde han inte Flagyl. Även kortizonet var ju besvärligt för hans mage. Bra för tarmarna men dåligt för magen..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 523
Senast: Farao
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 261
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp