Bukefalos 28 år!

Hund som skäller på saker i trapphuset

Taxilock

Trådstartare
Jag vet att det finns tusen trådar om det här redan :o Har läst en del av dom.

Min hund verkar ha hittat sin röst såhär vi tre års ålder. Hon har alltid kunnat vakta lite på saker hon hör i trapphuset och sen vi flyttade in i lägenheten vi bor i nu (1,5 år sedan) har det inte blivit bättre. Nu på senaste tiden har hennes skällande eskalerat något enormt! För det första så hatar hon när posten kommer, jag kan förstå hur det ser ut i hennes ögon. Någon okänd slänger in massa saker i hemmet som hon har i uppgift att vakta! Det har till och med gått så långt att om hon ser brevbäraren ute börjar hon skälla (!?).

Så posten är väl problem ett men något som kanske kan vara grunden till skällandet på övriga saker? Hon kan även skälla på saker hon tycker är konstigt ute, ngt hon inte gjort förr men det är något jag kan leva med. Vad jag däremot inte kan leva med är att hon skäller på nästan allt hon hör i trapphuset!

Vi har provat att slänga ut godis när hon hör något men problemet är att hon börjar skälla innan godiset kommer. Vilket har resulterat i att hon springer och äter godiset, springer tillbaka till dörren och skäller för att sedan springa tillbaka till oss och titta förväntansfullt på oss.
Vi har även provat att helt enkelt säga typ "taaack, nu vet vi" och liknande saker med lugn röst för att hon ska lugna sig. Och det fungerar väl sådär men det har inte gjort någon skillnad i det stora hela.

Antiskällhalsband och liknande ser jag inte som en lösning på problemet. Och skällandet sker endast när vi är hemma (har pratat med grannarna). Kan nämna att hon är en dansk/svensk gårdshund så att instinkten larma finns ju redan i henne s.a.s
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Tänker på just posten, har ni visat hunden att den inte behöver vakta? Att ni tar på er det liksom. Min är lite likadan när det kommer folk och post, gruffar lite och springer fram. Jag säger helt enkelt ifrån när det ringer på dörren/kommer reklam och säger åt honom att stanna i vardagsrummet. Försöker han springa ut i hallen blockerar jag honom. När jag gått och öppnat och hälsat eller plockat upp sakerna får han komma fram, när jag säger att det är okej. Nu höjer han på huvudet när det händer något i hallen och tittar på mig, om jag är obrydd struntar han också i det. Finns något avsnitt utav hundcoachen på nätet med lite samma metod.
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Vi har försökt göra så. När det kommer folk får hon sitta i vardagsrummet och vänta tills jag säger att hon får gå och hälsa. Då är det inga problem. När posten kommer bli hon galen, hon blir så fixerad vid den, ska fram och gräva på den och ha sig. Jag brukar lugnt och bestämt styra bort henne med min kropp utan att säga något. Tar inte upp den först när hon sitter kvar en bit bort. Men jag vet inte om jag riktigt tycker att de ger något resultat för hon blir fortfarande skogstokig när den kommer. Och skällandet på allt i trapphuset har det inte påverkat.
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Jag skulle ha spärrat av hallen helt med en grind och om det inte går, en korg under brevlådan. När hunden verkligen inte kan komma åt posten skulle jag bara spela coollugn! Gäspa, vända bort huvudet och blinka och inte med ett enda ögonkast ge hunden och det dåliga beteendet ngn uppmärksamhet. Glo rätt in i väggen om man måste i flera minuter! Det hjälpte på min hysteriska pudelmix som skällde på ALLT! Men dock aldrig rört posten...
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

är hon väl aktiverad och har uppgifter i livet?
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Har varit inne på det. Ska nog prova faktiskt, har dock tänkt att hon kommer skälla för allt hon är värd första gångerna men då får det väl var så.

Bison: Vi tränar freestyle ca 2 ggr i veckan i grupp utöver det tränar vi med klicker hemma. Nu på senaste tiden har det varit väldigt mycket nyinlärning vilket hon blir trött av. Sen får hon promenader brukar bli runt 1,5-2 timmars promenad per dag men det kanske är för lite?

Hon var betydligt mer aktiverad förr, då spårade vi också 1-3 ggr i veckan men det har tyvärr inte blivit mycket alls av den varan den här säsongen :/ Har ju såklart funderat på om det beror på att hon får för lite aktivering i och med att hon fått mer förr. Men jag vet inte o jag tycker att det är någon vidare skillnad på vaktandet de ggr vi varit iväg och spårat och hon är ordentligt trött.
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Ibland är det för vissa hundar så svårt att komma till ro att noll aktivitet är bättre än aktivitet. Hänger du med? Ibland behöver hunden ha riktigt tråkigt tillräckligt länge för att kunna komma till ro. och angående skällandet; jo min hund gapade på mig i 10 min i sträck! Men sedan suckade han och lade sig ner på golvet. Mina grannar måste jag säga minns hans skällande om man säger så....men extremt tåliga och snälla grannar! Men nog fick jag be om ursäkt och skriva att vi tränar...

Klicker o shejpingträning är uppstressande för min hund. Spår är lugnande. Kan du inte försöka få till lite spår och andra träningssätt som får ner hunden istället för upp i aktivitet. Min hund blir asstrött av struktur som att gå apsakta och följa mig ( vill framåt ) dra en vagn/pulka/barnvagn där målet inte är att dra mycket eller tungt utan att FOKUSERA på jobbet och inte kissa/nosa när han jobbar samtidigt som han lärde sig dra självständigt och följa kommandon. Vissa hundar blir trötta mentalt av klövjeväska osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Provade att spärra av så hon inte kom åt posten idag och väntade sedan ut henne. Fungerade över förväntan, hon somnade ganska snabbt vid min sida. Gick efter ett tag och hämtade posten utan att hon ens reagerade :)

Ska försöka spåra lite mer nu när det fortfarande går. Vet att klicker och shajping är uppstressande men det är bästa sättet hon lär sig på. Och just nu håller vi på att träna inför en specifik sak. Brukar dock varva med stadgaövningar då hon har varit extremt dålig på stadga (mitt fel såklart). Då måste hon vara lugn och koncentrerad tycker det har hjälpt något enormt i allt annat i vardagen!

Jag upplever det egentligen inte heller som att hon har svårt att komma till ro. När hon sover så sover hon liksom. Även om hon ju såklart måste vara på alerten iom att hon vaktar som hon gör.. Det finns vissa personer som hon nästan alltid skäller på te.x grannen mitt emot med tillhörande hund. Kan bli ett jävla liv när de går i trapphuset. Skulle nog också vilja säga att det går i perioder hur mkt hon skäller.
 
Sv: Hund som skäller på saker i trapphuset

Vi har kört sådär "gå och lägg dig, så tar jag hand om posten", dvs han får inte sitta och "spänna" på dörren utan han ska släppa. Viktigt att inte höja rösten utan bara vara lugn och bestämd, och sedan "fixa inkräktaren".
Nu om han ligger och hör något så lyfter han på huvudet och gruffar och då säger jag bara "nej, ligg ner" (fast han ligger) och då lägger han ner huvudet och är tyst.

För oss lossnade det när vi slutade fokusera på ljudet, och istället bestämde var han skulle vara och hur han skulle göra med sin kropp. Dvs ligga plats. Och att inte hetsa upp sig, bli högljudd eller alltför sträng.

Skönt att det går framåt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 501
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp