Bukefalos 28 år!

Hund sparkar bakut med bakbenet

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej!
Min hund är 2 år och har för 4 respektive 3 månader sedan opererats för patella luxation på båda knäna. Tyvärr har hon inte blivit bättre, snarare sämre. Hoppsastegen har fortsatt och hon har även börjat med en ny rörelsestörning. Helt plötsligt börjar hon sparka till/rycka till med ett bakben, vilket hon aldrig gjorde innan operationen. Någon som har varit med om liknande? teorier? Bilden är när hon är mitt uppe i sparkandet, kunde inte ladda upp video.
Är jätte orolig..
 

Bifogade filer

  • 84C6E984-FB1B-41E7-B30A-089AF2CDE2E8.png
    84C6E984-FB1B-41E7-B30A-089AF2CDE2E8.png
    693,7 KB · Visningar: 196
Japp vi har varit tillbaka. Enligt han och fysio är båda knäskålarna stabila, så op är lyckad på så sätt.. och chansen att båda knäna luxerar igen är minimal. Hon har genomgått alla 3 steg inom operationen, fördjupat fåran, stramat upp ledkapsel, flyttat fästen. Så tror inte det är knäskålarna som spökar.
 
Nu skriver jag bara efter egen erfarenhet efter att ha varit med om samma resa själv som matte. Min erfarenhet stämmer med vad @Malibu_Stacy skrev - men hur lyckad operationen varit är svårt att avgöra innan allt läkt. Vi har försökt med en kompletterande operation - och jag är uppriktigt själv så orolig att jag är hemsk. Och jag räknar med att det är några månader kvar tills min hund får hoppa, springa och skutta runt så att jag ser om det blivit bättre eller inte.

Min första tanke är att råda dig att vänta något med att bli jätteorolig (lätt att säga, svårt att känna). Operationen är ganska ny. Det kan ta upp till ett år innan hunden läkt helt efter en patella op. När man flyttar fästet betyder det att man flyttar senan och senor tar tid att läka. Senor är också sköra under läkningen så att vara lite försiktig med hunden känns som ett givet råd.

Rehab brukar inledas ca en månad efter op. och pågå ca 3 månader. Går hunden fortfarande hos fysio och vad säger hen? Jag skulle i dina skor backa lite med mängden ansträngning/motion samt som sagt prata med fysio om störningen du ser.

Som slutråd - prata med de personer du valt att vända dig till. Kolla med reception/växel om det finns telefontid. Kolla också om du kan skicka ett mail med en liten film på det som oroar dig.
 
Senast ändrad:
Nu skriver jag bara efter egen erfarenhet efter att ha varit med om samma resa själv som matte. Min erfarenhet stämmer med vad @Malibu_Stacy skrev - men hur lyckad operationen varit är svårt att avgöra innan allt läkt. Vi har försökt med en kompletterande operation - och jag är uppriktigt själv så orolig att jag är hemsk. Och jag räknar med att det är några månader kvar tills min hund får hoppa, springa och skutta runt så att jag ser om det blivit bättre eller inte.

Min första tanke är att råda dig att vänta något med att bli jätteorolig (lätt att säga, svårt att känna). Operationen är ganska ny. Det kan ta upp till ett år innan hunden läkt helt efter en patella op. När man flyttar fästet betyder det att man flyttar senan och senor tar tid att läka. Senor är också sköra under läkningen så att vara lite försiktig med hunden känns som ett givet råd.

Rehab brukar inledas ca en månad efter op. och pågå ca 3 månader. Går hunden fortfarande hos fysio och vad säger hen? Jag skulle i dina skor backa lite med mängden ansträngning/motion samt som sagt prata med fysio om störningen du ser.

Som slutråd - prata med de personer du valt att vända dig till. Kolla med reception/växel om det finns telefontid. Kolla också om du kan skicka ett mail med en liten film på det som oroar dig.
Nu skriver jag bara efter egen erfarenhet efter att ha varit med om samma resa själv som matte. Min erfarenhet stämmer med vad @Malibu_Stacy skrev - men hur lyckad operationen varit är svårt att avgöra innan allt läkt. Vi har försökt med en kompletterande operation - och jag är uppriktigt själv så orolig att jag är hemsk. Och jag räknar med att det är några månader kvar tills min hund får hoppa, springa och skutta runt så att jag ser om det blivit bättre eller inte.

Min första tanke är att råda dig att vänta något med att bli jätteorolig (lätt att säga, svårt att känna). Operationen är ganska ny. Det kan ta upp till ett år innan hunden läkt helt efter en patella op. När man flyttar fästet betyder det att man flyttar senan och senor tar tid att läka. Senor är också sköra under läkningen så att vara lite försiktig med hunden känns som ett givet råd.

Rehab brukar inledas ca en månad efter op. och pågå ca 3 månader. Går hunden fortfarande hos fysio och vad säger hen? Jag skulle i dina skor backa lite med mängden ansträngning/motion samt som sagt prata med fysio om störningen du ser.

Som slutråd - prata med de personer du valt att vända dig till. Kolla med reception/växel om det finns telefontid. Kolla också om du kan skicka ett mail med en liten film på det som oroar dig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hundhälsa Hej, Min fralla som är lite över ett år började i somras att ta hoppsasteg på promenaderna. Det har hänt att han gjort det som liten men...
2
Svar
22
· Visningar
4 235
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 150
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp