Hund till gamlingarna!

morris

Trådstartare
Min farmor och farfar har emellan åt funderat så smått på att skaffa hund igen (har haft två hundar tidigare).
De är väldigt mycket inne på golden men jag tycker (vad nu min åsikt betyder) inte att det är en lämplig ras för dem. För mycket medfödda problem.

Har någon tips på en passande hundras? Det ska vara en "hund", ingen liten golvmopp eller typ pudel, men det behöver ju inte vara en gand danno heller :smirk:
Eller kanske en lagom stor korsningsvovve?
 
jag tänkte skriva chihuahua :o men det är ju minsta rasen så det är bäst jag håller tyst :angel: men jag kan lova, alla som träffar en chihuahua vill ha en... dom är underbara!!!!!!! :banana:
 
Jag har också letat hund. Inte för stor o inte för liten. Inte för stort aktiveringskrav, men skall ändå hänga med på cykeltur. Skall inte bada och skall naturligt hålla sig i närheten av hemmet. Inte ngn päls som måste skötas *pust* Den hunden finns inte :D

Typ en Kelpie fast utan aktiveringsbehov *he he* :banana:

(Det var också till en äldre släkting som har stooora ägor utan grannar, men man vill inte ha en hund som driver djur i skogen utan håller sig på ägorna)
 
Jag har valpar hemma.. hehe :cool:

Lhasa Apso/tibetansk spaniel. Dom kommer bli ca 35 cm+ höga.

Kan kanske hos vissa räknas till golvmoppar....men dom är tuffa och lättlärda hundar.

Alla utom en ska flytta till äldre par som har gott om tid!! Å nu är det ju bara en kvar....lilla lilla Zockan vackrast av alla pch mattes favorit (undrar varför han är kvar :angel:) ;)

Skämt åsido. Är dom intresserade av ev blandras eller är det bara rensras som går hem?? Hur kommer dom aktivera den? Ska den jobba? finns ju många frågor innan man kan ge förslag...

Men somsagt vill dom bara ha sällskap och träna lite så... :p
 
Det är väl viktigt att tänka på vad de orkar med för hund i första hand.Eftersom jag antar att de är äldre människor.
Storleken bör inte vara det enda viktiga tycker jag.
Gamla människor som skaffar sig "golvmoppar" är i mina ögon ansvarsfulla, de tar sig oftast inte vatten över huvudet.
 
Golden skulle jag inte rekommendera... någon sällskapsras kanske skulle passa dom?
 
Håller med!

Jag hade på min förra kull ett pensionärspar som spekulanter - på en RR-hane!! De sa att de var lite äldre och inte ville ha en golvmopp.
Döm om min förvåning när jag ser att det tar dem en kvart att bara ta sig ur bilen! Det visade sig att de var 78 och 84 år gamla :eek: :eek: ...och skulle ha en hane som blir ca 70 cm och 45 kg+ som vuxen :smirk: :eek:

Kan ju säga att de inte fick köpa någon RR hane av mig och förhoppningsvis inte av någon annan heller...

Är man gammal ska man inte ta sig vatten över huvudet genom att skaffa en för stor eller krävande hund.
 
tycker att både golden och pudel är en raser som kräver mycket aktivering och endå är det väl bättre att satsa renrasigt så dom verkligen vet vad det är dom skaffar...
är dom bara ute efter en sällskapshund att gå promenader med som är i det lite "lagom stora" laget kanske whippet eller nån annan vinthundras skulle passa?
 
Tack för medhåll :)
Jösses vilka folk det finns........
Bra att du inte sålde någon hund till dem, hade nog varit katastrofalt.
 
Min mormor och morfar funderar på att skaffa en släthårig foxterrier. Vet inte om det är något bra alternativ till di farmor och farfar det beror på vad dom ska göra med den. Min morfar vill ha någon som han kan gå långa promenader i skogen med medans mormor inte vill ha en som är för stor. Sedan så har morfar haft en hund av den rasen förut så det är väl mycket det också.
 
Jag har också letat hund. Inte för stor o inte för liten. Inte för stort aktiveringskrav, men skall ändå hänga med på cykeltur. Skall inte bada och skall naturligt hålla sig i närheten av hemmet. Inte ngn päls som måste skötas *pust* Den hunden finns inte :D

Hmm.---låter väldigt lik mina whippets. Möjligtvis bortsett från att den naturligt hålls i närheten av hemmet. Menar du att du vill ha en hund som ligger och slöar i trädgården utan stängsel? I övrigt är det en whipp!
 
Engelsk/Amerikansk cocker spaniel kanske? Eller cavalier? Pensionärer borde ha tid till lite pälsskötsel och jag tror många skulle tycka det var roligt. Pälsskötsel är min mardröm! :eek:
 
Ja i princip ligger och slöar i tradgården. Men eftersom att det är stora ägor utan grannar så är det ju lite större än en trädgård :) Det viktigaste är ju alltså att de inte drar iväg på egna hyss och driver djur.

Mina Labradorer håller sig ju på ägorna och de driver inget vilt. Men de ligger ju och plaskar i sjön direkt de får chansen, den ligger ju minnsan på "gården" :banana:
 
Tack för alla förslag!
Ska försöka ge lite svar på alla inlägg:
De har haft hund förut (golden) så det är väl ungefär det formatet vi pratar om... Hunden ska fixa att följa med på turer på åtminstone 5km helst flera gånger om dagen. Inte alltför svåruppfostrad hund. Det blir troligtvis inte heller tal om typ brukshundträning eller agility som aktivitetsträning. Inte alltför jobbig päls (typ collie) men den behöver ju inte vara skötselfri...:)
Rasren eller inte spelar ingen roll, bara den inte har några sjukdomar, åkommor...
Tack igen!!
 
Bara man vet vad man skaffar, och det vet man väl om man haft en förut så tror jag mycket väl att man kan ha en foxterrier, men det kräver mycket aktivering och motion.

/Ida - ägare till två släta foxar
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp