Hund vaktar matte

kamomillo

Trådstartare
Jag har en kompis som har hundproblem, jag tänkte fråga om någon har tips på hur dom ska lösa dom.
Min kompis har en hanhund, vit älghund, som är ca 8 år. Dom har haft hunden i 1.5 år, och före det har hunden haft 2 hem.
Hans första hem var kanske lite si och så... Men dom vet inte riktigt hur han hade det där.
Hem nr 2 var hos min kompis son och far. Där funkade han som en vanlig hund, men eftersom han inte funkade i älgskogen så fick han flytta till min kompis och hennes dotter 12 år, och hennes nya man.

Dottern har lagt ett enormt jobb på hunden, tränat inkallning, vanlig lydnad, och en del trix.
Det har funkat jättebra, och nu är han lös i skogen dom tider på året som det är tillåtet.

Men... Nu har hunden börjat vakta matte:crazy: Då husse kommer in/hem så ställer sig hunden framför sin matte och morrar och hotar hugga. I söndags var det nära att han bitit...
Även när husse säger hejdå/puss och kram/ eller adjö så ställer sig hunden i mellan och morrar.. Oavsett om husse tar i matte eller inte!

Lika så när dottern ska till skolan, då går hunden emellan och morrar åt henne, och där spelar det inte heller roll om hon vill krama sin mamma eller bara säger hejdå och går till bussen.

Hur ska man bryta detta innan han verkligen biter någon?
Min enda tanke är att det lätt blir mycket känslor när husse lämnar matte och jobbar borta till torsdagar... Men då skulle han väl inte vakta när husse går ut i garaget, eller kommer hem efter att ha skottat snö?
Husse har aldrig varit elak med hunden, knappt höjt rösten..
Husse tar sig tid med hunden på helgerna, och tar med hunden ut i skogen och så, men kanske inte tränar "lydnad"

Varför har han börjat vakta mot dottern också?
Jag förstår ingenting. :o
Jag har aldrig träffat hunden, bara hört min kompis berätta, och hon vet om att jag skriver detta.

Tankar? ideer? någon med samma problem?
Hur ska man tänka?

Tack för hjälpen i förhand!

* Jenny *
 
Sv: Hund vaktar matte

Sånt där måste man nästan se live för att kunna kommentera. Hur är hunden i övrigt, har den resurförsvar? Ser den matten som en resurs? Vad får den ut av beteendet?
Hur mår den fysiskt, det är ju inte direkt nån ung hund.

Många frågor. Jag skulle nog ta hjälp av nån bra tränare.
 
Sv: Hund vaktar matte

Sånt där måste man nästan se live för att kunna kommentera. Hur är hunden i övrigt, har den resurförsvar? Ser den matten som en resurs? Vad får den ut av beteendet?
Hur mår den fysiskt, det är ju inte direkt nån ung hund.

Många frågor. Jag skulle nog ta hjälp av nån bra tränare.

Jag har tyvärr inte heller sett hunden på riktigt, vi bor 14 mil ifrån varandra:(
Min enda tanke var att ändra vanorna, dvs inte ropa hej och tjoa glatt i dörröppningen, kanske säga hejdå ute i ställer för inne, be husse aktivera sig mer med hunden då han är hemma.
Just orden puss och kram när husse ska åka iväg verkar trigga igång vaktandet. Så dom kanske ska ha andra ord?

Tror du att hunden ser matte som svag, (ofta lessen vid avsked) och därför vill vakta, eller kan något från första hemmet vips komma fram i hunden huvud nu när han börjar vara gammal?

Dom har tränat med en instruktör i brukshundsklubben ett par gånger, men å tiden fanns inte dessa problem. Problemen har kommit nu vid juletid. Närmsta klubb finns 10 mil enkel väg från dom, så det blir inte så många träningstillfällen per år. Även om jag vet att planen var att åka dit 1 ggr i veckan, men instruktören var ofta sjuk, och hade förhinder. Jag vet att dom fick vända efter vägen ett par gånger i höstas.

Hur den mår fysiskt vet jag inte heller, vad tycker du att dom ska kolla upp? Jag vet att dom gör allt för sin hund, så bara dom vet vad dom ska kolla gör dom det!

* Jenny *
 
Sv: Hund vaktar matte

Man måste ju inte vända sig till en brukshundsklubben?

Det lär ju finnas någon privat tränare på närmare håll som kan komma hem och titta på och träna er och hunden?

Hundträningar är ju ändå ganska billigt (iaf om man jämför träning med häst) så dem borde ju kunna ta hem en tränare utan att bli ruinerade.
 
Sv: Hund vaktar matte

Nej, jag tror inte hunden ser matten som svag. Möjligen då som en resurs. Hundar tänker först och främst utifrån sig själva, värsta egoisterna.
Så om man bortser från matten i sig, så ska man försöka se vad hunden vinner med sitt beteende.

Fysiskt, ja, saker som "helt plötsligt så ändrade han beteende" beror många gånger på fysiska problem, vanliga är öron eller rygg eller smärtrelaterat.

Sen får man prova sig fram, andra ord som du säger när nån går ut. Att husse tar ett snack med hunden när det morrar. Utifrån att då morrningen betyder "håll avstånd från mig, för dig litar jag inte på". Det är svårt att morra på nån som låter synnerligen trevlig.

Sen håller jag med föregåendet talare, det måste ju finnas andra tränare i trakten?
 
Sv: Hund vaktar matte

Tyvärr finns nog närmsta tränare 40 mil bort:(
Umeå är nog närmast, både matten och jag bor i fjällen, i var sin dalgång. Därför har jag inte ens träffat hunden.
Tror inte pengar är problem för dom, utan avstånden...

Kanske jag kan tipsa dom om en vet. koll på hunden, de kan ju vara en början i alla fall.
Tack för input!

* Jenny *
 
Sv: Hund vaktar matte

Jag skulle börja med att kolla om hunden har ont någonstans.

Jag hade en som förvisso alltid vaktade mig såtillvida att om han upplevde något som ett hot med mig gick han emellan för att skydda mig. Och ibland var han väl nitisk i sin bedömning av vad som var hot.

Han började dock bli förändrad, kunde gå emellan mig och husfolk, och rent allmänt var 'gruffig' på folk han faktiskt kände. Sänkt toleranströskel mot det mesta.

Han visade sig efter nogrann utredning ha ont, skitont. Fast han dolde det väl.
 
Sv: Hund vaktar matte

Men vad gör matte då?
Kan hon inte tillrättavisa hunden?

Precis vad jag tankte. MATTE maste forklara att det inte ar okay att hunden vaktar henne. Om matte ser till att lara hunden att ga och lagga sig pa ett bestamt stalle och sedan skickar hunden dit innan den hinner borja "vakta" forsvinner snart vakt tendenserna.
 
Sv: Hund vaktar matte

Precis vad jag tankte. MATTE maste forklara att det inte ar okay att hunden vaktar henne. Om matte ser till att lara hunden att ga och lagga sig pa ett bestamt stalle och sedan skickar hunden dit innan den hinner borja "vakta" forsvinner snart vakt tendenserna.

Hela familjen tillrättavisar hunden, men hur vet jag inte (har ju inte träffat hunden) Men min fråga är då: HUR ska man tillrättavisa hundar?
Vi hade en Bichonfrise som hatade när vi tog okända människor i hand, kramas eller på annat sätt vidröra andra var okey, men just att ta i hand gillade han inte.

Då jag skickade honom på bäddan före jag skulle skaka hand, så låg han kvar så länge man hade ögonen på honom, men vitsen med att skaka hand är väl att möta personens blick... Så när jag gjorde det, så kom lilla hunden som en kanonkula och gläfste i knävecken på besökaren...:banghead:
Han gjorde precis likadant hos svärmor och svärfar.

Han låg ALLTID annars kvar på plats, men inte just då. Hur skulle jag gjort? tränat på okända icke hundrädda människor? Man hämtar ju inte okänt folk på gatan för att träna.
Vi löste det då, för 20 år sedan med att sluta ta i hand. Vi förklarade varför, och hälsade med ögonkontakt istället. Än i dag tar jag helst inte i hand:o

* Jenny *
 
Sv: Hund vaktar matte

Här är jag faktiskt helt inne på Cesar Milans dörrteknik. Tom med min galna schäfer så funkade det. Hunden har inte vid dörren att göra.
Och i en familjesituation som TS beskriver så borde det vara plättlätt.
 
Sv: Hund vaktar matte

<snip>

Då jag skickade honom på bäddan före jag skulle skaka hand, så låg han kvar så länge man hade ögonen på honom, men vitsen med att skaka hand är väl att möta personens blick... Så när jag gjorde det, så kom lilla hunden som en kanonkula och gläfste i knävecken på besökaren...:banghead:
Han gjorde precis likadant hos svärmor och svärfar.

Han låg ALLTID annars kvar på plats, men inte just då. Hur skulle jag gjort? tränat på okända icke hundrädda människor? Man hämtar ju inte okänt folk på gatan för att träna.
Vi löste det då, för 20 år sedan med att sluta ta i hand. Vi förklarade varför, och hälsade med ögonkontakt istället. Än i dag tar jag helst inte i hand:o

* Jenny *

Hunden var helt enkelt inte ordentligt tranad. Det ar inte hundens sak att avgora nar den kan lamna badden eller inte. Jag har rottweilers och de har absolut ingen say om jag sagt att de ska ga och lagga sig. Da ar mitt ord lag ... jag lagger helt enkelt tillbaka hunden tills den ligger kvar. Jag maste kunna lita pa att min hund inte rusar upp och skaller ut 'random' manniskor.:crazy: (Nu galler bara att lyckas fa Princess Diva dit ocksa:cautious:)

Du andrade dig for hunden istallet for att se till att hunden andrade sitt beteende for dig. Jag skulle bjudit in ett antal kompisar just for att jobba med att skaka hand och *lugnt* lagga tillbaka hunden varje gang den brot sitt ligg.
 
Sv: Hund vaktar matte

Hunden var helt enkelt inte ordentligt tranad. Det ar inte hundens sak att avgora nar den kan lamna badden eller inte. Jag har rottweilers och de har absolut ingen say om jag sagt att de ska ga och lagga sig. Da ar mitt ord lag ... jag lagger helt enkelt tillbaka hunden tills den ligger kvar. Jag maste kunna lita pa att min hund inte rusar upp och skaller ut 'random' manniskor.:crazy: (Nu galler bara att lyckas fa Princess Diva dit ocksa:cautious:)

Du andrade dig for hunden istallet for att se till att hunden andrade sitt beteende for dig. Jag skulle bjudit in ett antal kompisar just for att jobba med att skaka hand och *lugnt* lagga tillbaka hunden varje gang den brot sitt ligg.

Kan bara hålla med, hade aldrig blivit accepterat med att sådant beteende hade fått fortgå, alldeles för lätt att det eskalerar ytterligare. Min hundar får vakta i de lägen jag säger att det är ok, annars är det inte okej.

/Camilla
 
Sv: Hund vaktar matte

Hunden var helt enkelt inte ordentligt tranad. Det ar inte hundens sak att avgora nar den kan lamna badden eller inte. Jag har rottweilers och de har absolut ingen say om jag sagt att de ska ga och lagga sig. Da ar mitt ord lag ... jag lagger helt enkelt tillbaka hunden tills den ligger kvar. Jag maste kunna lita pa att min hund inte rusar upp och skaller ut 'random' manniskor.:crazy: (Nu galler bara att lyckas fa Princess Diva dit ocksa:cautious:)

Du andrade dig for hunden istallet for att se till att hunden andrade sitt beteende for dig. Jag skulle bjudit in ett antal kompisar just for att jobba med att skaka hand och *lugnt* lagga tillbaka hunden varje gang den brot sitt ligg.

Sant! Vi tränade för lite, men han kom aldrig från bäddan annars, utan lov.Han var väluppfostrad, och funkade alltid annars. Att jag bjöd hem kompisar och skakade hand hjälpte inte ett dugg.... Tro mej, ett tag skakade vi hand flera gånger varje dag. Men... Kände jag personen så gjorde hunden inget! Han kände nog av min osäkerhet, och som jag redan skrivit var jag inte intresserad av att plocka okända människor från gatan för att hjälpa mej.

Nu var inte problemet så stort, hur ofta skakar man hand med folk hemma i köket? Här springer folk i massor varje dag, men dom tar jag inte i hand.
Visst kunde jag lyft tillbaka hunden till bäddan varje gång det hände, men det kändes ofint mot de folk som ville ha kontakt med mej.
Idag skulle jag nog tränat mer, och tacklat problemet på ett annat sätt, men lilla bichon frisen är död sedan 5 år, och nuvarande hund har inte ens lyft en läpp någon gång:)

Jag har blivit klokare på 20 år! Och nästa hund ska inte få möta folk vid dörren. Den jag har nu, har hundlucka, så hon välkomnar besökare innan jag ens märkt att dom kommer....;)

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 552
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 028
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp