Sv: Hund!
Hur ofta en hund behöver rastas är väldigt olika, beroende på individ och ålder.
Min 9mån tik behöver kissa ungefär var 3-4 timme, medans 5åringen lätt håller sig 6 timmar.
Eftersom jag är hemma just nu är det inga problem för mig att hinna med detta, de är ensamma max tre timmar kanske tre gånger i veckan som det ser ut nu.
Senare, när jag jobbar kommer jag sätta max fem timmars ensamtid om dagen.
På nätterna går det ju iaf betydligt mer än fem timmar, jag vill helst ha mina sju-åtta

Men då sover mina hundar oavbrutet ändå.
Men våra dagar ser ofta ut såhär:
runt 9:
Morgonpromenad, typ 45 min-1 timme.
runt 13-14:
Kortare promenad och psykisk träning av ngt slag
runt 17-18
Följer de med mig till stallet båda två, eller bara den vuxna.
Där får hon följa med på rid/körtur eller på annat sätt få sin långpromenad. Då är vi borta runt tre timmar. Är den lilla med är hon ensam i stallet när vi är ute.
runt 00-01 (ja, jag är nattmänniska

)
kortare "kvällspromenad", där de får springa lite på fält och rasta sig ordentligt.
jag tycker ändå att fem timmar är ett bra riktmärke, sen gör det ju inget om det skulle gå sex timmar ngn gång
Att låta hunden vara ensam hela arbetsdagar(åtta timmar) och bara rasta på lunchen tycker inte jag är rätt, kanske som sällsynta lösningar ngn gång ibland, men definitivt inte regelbundet. Det kanske finns individer som trivs med det, men generellt-nej.