Bukefalos 28 år!

Hundägareansvar

Ferrari

Trådstartare
Igår eftermiddag blev min hund biten av en annan hund. I överlag har det gått bra, och förhoppningsvis blir det inga komplikationer i denna värmen. Om inte så kommer det bli ännu dyrare hos veterinär.

Jag försökte ringa till mitt försäkringsbolag, som hävdar strikt hundägareansvar, så jag ska prata med hundägaren. Problemet är att det var inte hundägaren som var ute med sin hund när olyckan skedde, så vad är det då som gäller? Jag känner ju att jag vill ha ersättning för de utlägg jag haft i och med denna skadan. Det var alltså ett till synes oprovocerat angrepp där den andra hunden snabbt högg min hund i halsen, och sen släppte. Så min hund orsakade inga skador på den andra hunden.

Hundägaren svarar inte på sms, men jag har alla uppgifter på hunden, såsom chip och försäkringsuppgifter. Men det kommer jag inte så långt med misstänker jag.

Edit: att jag skrev till synes oprovocerat angrepp är för att jag vet att det alltid ligger något bakom ett angrepp, men i detta fallet hann jag inte ens märka signalerna mellan hundarna förrän det small.
 
Det är den vållande hundens ägare som är ansvarig, och kostnaderna ska täckas av dennes hemförsäkring. Försök den vägen i första hand.

I andra hand kan du använda din egen hundförsäkring och fråga om de kan göra en så kallad regress till det andra hundägarens hemförsäkringsbolag. Detta görs enligt min erfarenhet ifall de ersättningsbara kostnaderna överstiger en viss summa, vilken säkert är olika för olika bolag. Om ingen regress görs så belastas din hundförsäkring, varför det alltid är fördelaktigt att först försöka genom den andra hundägarens hemförsäkring.
 
Tack för svar, jag har ej behövt använda min egna försäkring än då jag hittills bara betalat samma summa som min självrisk ligger på. Så då känns det onödigt att nyttja min försäkring, men det verkar ju också göra det svårare för min del att faktiskt få betalt.

Hundägaren ignorerar mig, hon vill väl inte behöva betala.
 
Tack för svar, jag har ej behövt använda min egna försäkring än då jag hittills bara betalat samma summa som min självrisk ligger på. Så då känns det onödigt att nyttja min försäkring, men det verkar ju också göra det svårare för min del att faktiskt få betalt.

Hundägaren ignorerar mig, hon vill väl inte behöva betala.
Fast du ska ju inte betala någonting alls. Jag polisanmälde en polis en gång och det visade sig att vi hade samma försäkringsbolag, jag fick full ersättning för veterinär, resor och förlorad inkomst pga dennes nonchalans.
 
Tack för svar, jag har ej behövt använda min egna försäkring än då jag hittills bara betalat samma summa som min självrisk ligger på. Så då känns det onödigt att nyttja min försäkring, men det verkar ju också göra det svårare för min del att faktiskt få betalt.

Hundägaren ignorerar mig, hon vill väl inte behöva betala.

Jag hade ringt och meddelat att jag kommer göra en polisanmälan.
 
Tack för svar, jag har ej behövt använda min egna försäkring än då jag hittills bara betalat samma summa som min självrisk ligger på. Så då känns det onödigt att nyttja min försäkring, men det verkar ju också göra det svårare för min del att faktiskt få betalt.

Hundägaren ignorerar mig, hon vill väl inte behöva betala.

Du ska göra en polisanmälan, meddela hundägaren att du gjort det samt skicka kvittot på dina kostnader till hundägaren och be om full ersättning. Hänvisa gärna till lagen. Hundägaren ska kontakta sitt försäkringsbolag.
Du ska inte utnyttja din hunds försäkring.
Om hundägaren vägrar betala kan det gå upp i rätten. Kolla med ditt hemförsäkringsbolag angående ersättning för kostnader för advokat/rättegång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 167
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp