Bukefalos 28 år!

SI-led och skadad disk

slant98

Trådstartare
Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan (tydligen inte helt ovanligt för hästar med problem på SI-leden). Hästen är behandlad, men frågorna är många...
Varför får de detta?? Medfött?? Fel ridning (och vad är då fel ridning)?? Vi har inte haft den jättelänge... (är inte ute efter att anklaga säljaren för något..)
Tips på rätt ridning, övningar, vad vi ska undvika, vad vi ska göra mer av...
Hur stor är chansen att hästen kommer funka... vi vill inte att han ska ont, det låter på veterinären som att det inte är svårt att få den utdömd om den inte svarar på behandlingen... den är redan behandlad en gång i ryggen tidigare i år (då kollades inte SI) och gediget rehab-tränad i samarbete med equiterapeut och veterinär.

Just nu hoppas vi på att den svarar bra på behandlingen....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 208
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
28
· Visningar
5 541
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 382
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp