Hundar=allmän egendom?

Dravena

Trådstartare
Jag brukar gå ut med och passa några vänners blandrastik med jämna mellanrum. Hon är ca ett halvår och tycker det mesta är jätteroligt (blir lätt lite överexalterad) och ägarna vill inte att hon ska få hälsa på alla som går förbi. Jag respekterar såklart vad ägarna säger och brukar distrahera henne med en pinne el dyl om hon visar tendenser till att springa fram emot folk. Problemet blir ju dock när folk, trots att man säger nej, springer fram och kastar sig över "den söta lilla vovven" för att jollra och klappa. Häromveckan kom det fram en ca 10årig pojke på cykel som blev helt hysterisk och kastade sig fram. "Jag ska klappa hunden!!!!". Jag sa nej och bad honom cykla vidare. Han fortsatte fram och lockade på hunden. Hunden blev såklart jättestressad över att han lockade på henne medans jag bad henne stanna kvar hos mig.

Det slutade med att jag sa hunden brukade bitas och sa till på skarpen att han skulle sluta locka på henne. :o Hur skulle ni ha hanterat en sån situation? Brukar ni låta era hundar hälsa på allt o alla?

Den här hunden har speciella hundkompisar som hon vet att hon brukar få leka med, annars visar hon inget jättestort intresse för främlingar så länge det finns något roligare hos den som håller i kopplet.
 
Ja alla hundar är allas egendom. Så är det bara. Man är en sur häxa och en dålig matte som inte tillåter alla att klappa ens hund. Även andra hundägare som har lugna och balanserade valpar/hundar förstår inte att det är superviktigt att valpen först går glatt och lugnt med matte vid möten innan de ska börja hälsa på "alla" man möter.

Det är jättejobbigt att jobba bort "hälsa på alla" om valpen gjort det allt för mycket och den är mer än lovligt tillgänglig. Folk brukar bli rätt så sura när valpen är 9 månader och fortfarande vill kasta sig upp på alla. Då ska man helt plötligt börja att korrigera bort det istället för att ha gjort en god vana redan från början...

Tja man säger åt de och blir ovän med halva kvarteret...
 
Tur att jag inte bor i deras kvarter då. ;) Det är just en sån hund ägarna inte vill ha, en som ska hoppa upp på alla (hon kommer bli en stor hund när hon är färdigväxt). Jag själv har inget intresse av att kasta mig ner till främmande hundar, även om jag är en stor hundälskare. Inte skulle man väl kasta sig ner i någons barnvagn och börja pilla på bebisen?
 
ja det verkar så tyvärr. hatar det :mad:
oturligt nog?? har man en supersöt hund som är kär i alla, oc blir helt vild när någon(alla) vill hälsa. skitdrygt, det blir ju svårt att träna bort då.
 
Sånt där blir jag så arg på, det händer mig hela tiden.
Jag vill verkligen inte att Selma ska hälsa på allt o alla, det räcker med dom jag känner (eller dom jag bestämmer att hon får hälsa på ändå) och det säger jag till folk. Barn är oftast bättre på att fråga om dom får klappa, MÅNGA vuxna bara kommer fram eller sätter sig ner och lockar. Jag blir så trött på att behöva säga åt folk hela tiden. Kan lova att många av de som lockar på henne nu och tycker det är så gulligt med en framspringande hoppande valp, samma personer blir rädda när Selma är vuxen och springer och hoppar på dom. Och klagar på att man har en ouppfostrad hund :mad:

Men en sak som man kan utnyttja är ju att lära hunden att inte lyssna när okända personer lockar på dom. Om det nu går att lära en staff det :smirk:
 
Det har hänt att folk faktiskt frågar mig ute om deras hundar får hälsa, för att de håller på att träna bort hoppande och sånt. Då ställer jag såklart upp. Men som sagt, att bara stega fram till någons hund och börja klappa är ju helt befängt! Inte köper man väl hund för att andra ska klappa?

Denna hund är tyvärr också väldigt söt och ser ut som om hon inte skulle göra en fluga förnär (det tror jag inte hon skulle göra heller) men hon kommer som sagt bli stor (schäferstorlek, kanske större) och vem vill ha en sån stor hund framrusande om några år?
 
Helt off topic egentligen, men brukar du rasta Selma runt Vaksala kyrka? Såg en söt staff med ägare knata runt där för några veckor sen. :)
 
Precis. Och ofta när man förklarar att de inte får locka på hunden för att hon kommer börja springa fram till folk, då ser de förvånade ut "ooj, ja det såklart, bra tänkt" och blabla.. Var det verkligen så svårt att tänka ut det själv då?

Vaksala kyrka, är det där en liten bit förbi gränby centrum? Vi bor ganska nära (salabacke) men vi har aldrig varit just där..
 
Nej men det förstår du väl att bara för att just de ropar på hunden så att han/hon springer fram betyder inte det att de lär sig nåt av det. :smirk:

Ja, det är den kyrkan. Då var det väl en annan vovve jag såg då! :)
 
Nej, folk tänker väl inte så långt om de inte har haft hund och lärt sig att man inte kan låta hunden göra så. Fast det är iofs många som har hund som mer än gärna låter den hälsa på alla människor och hundar.. För nån vecka sen var det en tjej låångt bort med en liten hund som vände bara för att komma och låta sin hund hälsa på min. Sen såg hon jättesur ut när jag sa nej :p

Hur såg den ut som du såg? Det verkar ju inte finnas så många staffar i uppsala.
 
Vet precis vad du menar. Min labbetjej brukar få hälsa på de flesta hundar - MEN då frågar jag först om de får hälsa. Oftast får jag ett ja till svar. Aldrig att jag låter henne gå fram till främmande hundar bara sådär. (Såklart att vi inte hälsar på alla hundar heller).
Barn som inte förstår är jobbigt. Precis som en del hanhundsägare är när hon löper. "Men de kan väl få hälsa" har de frågat och bett då. Men nej! inte när hon löper såklart!!!!
 
Hur funkar det med din hund när hon är lös? Hon springer inte fram till andra hundar om du inte sagt att hon får?
 
Jag blir vansinnig!!! jag har en 4 mån rottis som ALLA ska slänga sig över varenda jävla dag. Särskilt då han gör nåt jag inte vill ska folk komma fram o berömma honom.

Enda sättet att få folk att förstå att de inte ska röra vid honom eller locka på honom är att säga att han ska vakttränas. men oftast ska folk tom i frågasätta det.

jag blir så jääävla arg!!! han får självklart hälsa o busa med mina vänner o folk i stallet men definitivt inte med främlingar.
 
Jag åkte förbi i bil, så jag såg den inte så tydligt. Den såg...svart ut! :o Kanske inte ens var en staff, är ingen större hundkännare. Men jag tyckte det såg ut så!
 
i den situationen hade jag sagt till ungen på skarpen å gott iväg med hunden....
har varit med om liknande situationer....jobbigt
 
Min hund får inte hälsa på allt och alla. Hon hnar blivit skrämd av skrikande barn och blir väldigt oroad när barn närmar sig på fel sätt. Det största problemet är, tror jag, att barn är ganska oberäknerliga i sina signaler vilket gör att hon har svårt att läsa av dem.

"Tyvärr" är min hund väldigt liten och söt, vilket leder till att många barn frågar om de får klappa. Jag brukar säga att just den här hunden gärna vill vara i fred och förklara att vissa hundar vill ha det så, medan andra tycker att det är jättetrevligt att bli klappade. Barn brukar förstå det när jag säger det - de förstår mer än vad man tror :D.

Värre är det ju med föräldrar som tycker att man är "snål" för att man inte vill låta barnen klappa hunden - och detta TROTS att barnen accepterar att hunden inte vill. Har blivit utskälld flera gånger för detta :confused:.

Så jag håller med tidigare inlägg att det är betydligt svårare att säga till vuxna att de och deras barn inte får hälsa (särskilt om man har - vilket inte jag har - en hund som håller på att vifta sig ur skinnet för att han är så glad över att se människor. Vad säger man egentligen till vuxna för att få dem att förstå? Ett vanligt "rättfärdigande" till att få hälsa på vilken hund som helst, som jag ofta hör från från vuxna är "men jag kan hundar" eller " pah, jag har haft hundar i hela mitt liv". Den sista kommentaren uttalas oftast i nedlåtande ton av män i övre medelåldern och betyder egentligen "flicka lilla, jag har så mycket mer levnadserfarenhet än du och du ska inte komma och säga vad jag inte får göra". :smirk:

Barn är alltså ganska lätt att hantera men vad gör man med vuxna?
 
det är sant...tyvärr är min hund endast 10 veckor oc verkligen allas egendom.. on blir för tillfället själaglad när folk vill hälsa, men jag försöker att hålla henne borta från hundar så gott det går. människor är svårare..man får typ gömma henne när man ser att det kommer en människa... :mad:
 
Hemskt...Jag är inte särskilt social , min hund är inte världens tryggaste , hon måste hälsa själv annars blir hon rädd :mad: Varje dag kommer det småungar och vuxna människor i alla åldrar och ska hälsa på oss. Visst , hon är 3,5 månad och ser ut som en liten nallebjörn men bara därför har inte alla rätt att hälsa på henne :mad:
 
Sådana nötter gör mig asförbannad. Jag vill inte att mina hundar ska springa fram för att hälsa på alla. Och faktiskt så kan de få sjukdomar av främmande hundar och människor. Men vad ska man göra, när de inte fattar???
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 664
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 412
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 471
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp