Hundar historiskt i Sverige?

Det var under 1800-talet (främst under den senare delen) som man började hålla på med någon form av rasavel i Sverige och Europa. Man började samla ihop hundar av liknande utseende och egenskaper under ett gemensamt namn och vips hade en ras skapats.
Det var också under 1800-talet som man började kunna fotografera, så egentligen kan man säga att all historia där det finns foton från tiden kanske är lite yngre historia än vad som efterfrågades i huvudinlägget (alltså innan rasaveln började).
 
Det följde med hundar både bort och hem redan på vikingatiden. Skulle hundra av den typen tas med hem så hade vi sätt spår av dom i dagens hundar vi har i Sverige. Så nä gissar mer på små typer av spetsar som togs med hem från resor och möjligen någon terrier typ.

Där emot så har nog hundar av typen Västgötaspets tagits både med på resa och hem igen under vikingatiden då Västgötaspets är närbesläktad med corgin.
Jag trodde inte det fanns några "bevis" för om västgötaspetsen och corgin hade släktskap, även om det misstänkts.

Sen beror det på vad man menar med "gamla filmer", filmer från realtid, svartvita eller nutida filmer som ska spegla "förritiden".
Obs att jag inte säger emot, utan undrar vad som syftar på.
 
Efter en diskussion med en kollega igår började jag fundera på hur de hundar som tidigare funnits i Sverige sett ut. Om man ser tillbaka till innan dagens rasavel började, vilka typer av hundar fanns då i Sverige?

Av vad jag kan läsa mig till så har hundar av västgötaspetstyp funnits väldigt länge, men var det den typen av hund som det oftast fanns ute på gårdarna? Eller hade man jakthundar? Eller hade man normalt sett inga hundar alls? Hur är det med dansk-svensk gårdshund, hur länge har den typen av hund funnits på gårdarna och såg den ut så då utan underull? (vi har ju inte det varmaste klimatet, och jag har fått för mig att flera DSG kan vara lite frusna av sig vintertid?)

Lapphundarna kan jag tänka mig är gamla hundtyper som funnits i sina områden länge, men jag antar att de nästan bara varit i de nordligare delarna av Sverige?

Var några typer av hundar vanligare i vissa områden/vissa tider i historien/vissa delar av befolkningen? Hur brukade man använda och hantera hundarna?
Dansk-svensk gårdshund är ju ung som ras, men hundar liknande dsg har funnits på gårdarna i södra Sverige (framförallt Skåne) och i Danmark sedan lång tid tillbaka. Det är lite obestämt hur lång tid tillbaka, men man brukar prata om hundratals år. Det ska finnas uppgifter om att hundar liknande dsg, och med samma användningsområden, fanns redan på 1400-talet, men jag vet inte om det stämmer. De användes som råttfångare och vakthundar ("larmare"), men var även sällskapshundar.
 
De nämnde dem som bidragande orsaker också i artikeln :up:
Hundskatt har ju funnits i 3 omgångar 1812 kom det en hundskatt som varade några år och 1861 kom ett som lätt kommuner ta ut hundskatt och senaste som gällde mellan 1923 till 1996.

1812 fanns ju dalbohunden kvar i många år till.
1861 tja, möjligen men gissar då mer på att det är ett sammanträffande likt väl att det drunknar fler när mycket glass säljs.
1923 var dalbohunden redan borta.

Som jag skrivit så ställer jag mig mycket skeptisk till att det skulle ha något samband öht.
 
Här är ett kul foto från 1913. Då fick en dsg vara med och kämpa för kvinnlig rösträtt :). Hunden på bilden är ganska lik dagens dsg, kanske lite mer långbent bara.
FB_IMG_1675351089556.jpg
 
Jag tror att DSG (eller som den hette, skånsk terrier eller råttehund) har nämnts att ha kunnit komma med tyskarna. Skåne och Själland hade mycket migration mellan sig (som var en sorts "tvilling-region" på den tiden) och det som är nutida Tyskland, särskilt med b.la Skånemarknaden och när man fick in en del prästskap. Alltså kan ha varit så tidigt som på runt 1200-1300-talet.
 
Stötte på en referens till hundar i en dombok igen, detta är 1724 i Stockabäck, Björketorps socken i Västergötland. Det handlar om sjuka får som inte grävts ner som tillbörligt var. Man får ju aldrig veta vad för hundar det handlar om men intrycket är att det fanns hundar på i stort sett varje gård, ofta ett helt gäng. I detta fall skulle det ju mycket väl kunna vara västgötaspets som använts till fåren medan de levde, det är omöjligt att veta.

"Ländsman utlät sig att Anders skall, så snart dess fåhr blefwit döda, aftagit dem skinnen och hängt på giärdesgården, sampt en dehl kråpparne låtit legga på marken för hundar och swijn, jämbwähl och somblige kastat i åhen."
 
Jo precis det är en irländsk ras men har sett den i flera svenska serier och filmer.

Alltså kanske man skeppade hit hundar redan förr?
Det fanns med all sannolikhet vinthundar i det som nu är Sverige redan under senare delen av järnåldern och kanske tidigare, men vi vet inte så mycket om dem. Att irländska varghundar, som är en rekonstruerad ras och alltså modern, förekommer i TV-serier och filmer har nog oftast inget med verkligheten att göra. Gissar att de är där för att många tycker att de ger ett ålderdomligt intryck. och de har ju en mytisk, äldre föregångare.

För övrigt: Beträffande hundar i Sverige i gammal tid får man inte glömma sällskapshundarna. Dvärgspaniels var populära hos överklassen under 16-1700-tal (och säkert tidigare, jag har inte tid att kolla). Eftersom de förekommer i högre ståndsmiljö så finns det målningar av förhållandevis många.

Två små spaniels vid hovet sent 1600-tal, målade av David Klöcker Ehrenstrahl:

800px-David_Kl%C3%B6cker_Ehrenstrahl_-_Two_Small_Dogs_-_NMDrh_321_-_Nationalmuseum.jpg



Här finns ännu en av Ehrenstrahls målning av två små dvärgspaniels vid hovet på 1600-talet. Nespelina och Dodon heter dessa (namnen står ovanför hundarna).
 
Även om raser i modern tolkning är rätt nytt begrepp så tänker jag att "hundraser" funnits otroligt länge? Det är ju bara att man avlat för funktion i generationer istället för att ha en rasstandard. Det är ju rätt tydligt i konst tex att vissa hundtyper verkat vara rätt homogena och existerat otroligt länge. Misstänker ju att man gärna parade två hundar som var bra på samma sak med varandra för att få fler bra hundar tex.
 
Även om raser i modern tolkning är rätt nytt begrepp så tänker jag att "hundraser" funnits otroligt länge? Det är ju bara att man avlat för funktion i generationer istället för att ha en rasstandard. Det är ju rätt tydligt i konst tex att vissa hundtyper verkat vara rätt homogena och existerat otroligt länge. Misstänker ju att man gärna parade två hundar som var bra på samma sak med varandra för att få fler bra hundar tex.
Ja, men då som sagt som "typ", inte ras. Det finns en text från 1500-talet som beskriver hundar i skottland som ser ut som och jobbar exakt som moderna border collies, och vilken imponerande syn det var när de drev får längs bergssidorna och hur herdarna visslade för att styra hund och flock dit de skulle.

Ras blev de dock inte för än överklassen bestämde att de skulle ha ett visst utseende och började ställa ut dem i slutet av 1800-talet. Det tog inte jättemånga år innan herdarna fick till delningen så att de arbetande hundarna skulle lämnas ifred och överklassen fick fortsätta leka med sina obrukbara "collies".
 
Det fanns med all sannolikhet vinthundar i det som nu är Sverige redan under senare delen av järnåldern och kanske tidigare, men vi vet inte så mycket om dem. Att irländska varghundar, som är en rekonstruerad ras och alltså modern, förekommer i TV-serier och filmer har nog oftast inget med verkligheten att göra. Gissar att de är där för att många tycker att de ger ett ålderdomligt intryck. och de har ju en mytisk, äldre föregångare.

För övrigt: Beträffande hundar i Sverige i gammal tid får man inte glömma sällskapshundarna. Dvärgspaniels var populära hos överklassen under 16-1700-tal (och säkert tidigare, jag har inte tid att kolla). Eftersom de förekommer i högre ståndsmiljö så finns det målningar av förhållandevis många.

Två små spaniels vid hovet sent 1600-tal, målade av David Klöcker Ehrenstrahl:

800px-David_Kl%C3%B6cker_Ehrenstrahl_-_Two_Small_Dogs_-_NMDrh_321_-_Nationalmuseum.jpg



Här finns ännu en av Ehrenstrahls målning av två små dvärgspaniels vid hovet på 1600-talet. Nespelina och Dodon heter dessa (namnen står ovanför hundarna).
På Historiska museet i Stockholm har de en vikingatida grav en båt och skeletten av en häst och två hundar. Jag tror hundarna kan ha varit av vinthundstyp. Jag har letat foton, men hittar inga
 
Även om raser i modern tolkning är rätt nytt begrepp så tänker jag att "hundraser" funnits otroligt länge? Det är ju bara att man avlat för funktion i generationer istället för att ha en rasstandard. Det är ju rätt tydligt i konst tex att vissa hundtyper verkat vara rätt homogena och existerat otroligt länge. Misstänker ju att man gärna parade två hundar som var bra på samma sak med varandra för att få fler bra hundar tex.
Ja, jag tror du har rätt. *delvis kl*

I en dikt från 1486 beskriver Juliana Berners, som var en nunna som skrev mycket om jakt och fiske, hur en bra greyhound ska se ut. Vissa källor menar att det är den första dokumenterade rasstandarden. (Som det brukar vara med så pass gamla texter finns det lite variationer i texten beroende på vilken källa man använder sig av, så man stöter på lite olika versioner av dikten.)

Properties of a Good Greyhound

"A greyhound should be headed like a Snake,
And necked like a Drake,
Footed like a Cat,
Tailed like a Rat,
Sided like a Team,
Chined like a Beam"

En hemsida citerar mer ur samma bok, The Book of Saint Albans, och i det utdraget nämns flera andra sorters hundar. (Nedan alltså min citering av hemsidan som citerar boken 😅)

'It also listed the names of “diverse manner of hounds,” or dogs that were known a[t] the time. They included the Greyhound, “bastard” (a Greyhound cross), “mongrel,” “mastiff,” “lymer,” “spaniel,” “rache” (a running hound), “kenet” (a small hunting hound), “terrier,” “butcher’s hound,” “midden-dog,” “trundle-tail,” “prick-eared cur,” and small ladies’ puppies to bear away fleas.'
 
På Historiska museet i Stockholm har de en vikingatida grav en båt och skeletten av en häst och två hundar. Jag tror hundarna kan ha varit av vinthundstyp. Jag har letat foton, men hittar inga
Hundar (och hästar) ingår nästan alltid i obrända begravningar i båt, men om inte något hänt på senare år har man inte utrett vilken typ hundar det rör sig om. Det är svårt att bestämma baserat på skelett och många av dessa fynd är gjorda för länge sedan och specialstudier av muskelfästen etc ingick inte utan det var djurens storlek och ev avvikelser på skelettnivå som var i fokus. Men i ett fall (i en grav som benämns Vendel III) har en hund i ett senare skede bedömts som en vinthund, baserat på skallens form. Hunden hade det långa och eleganta huvud som är typiskt för vinthundar och hundtypen var gammal redan när den här hunden lades ner, vilket var omkring 750, dvs i brytningen vendel-vikingatid. (Vinthundsteorin har ifrågasatts, men den allmänna uppfattningen är nog ändå att det sannolikt är fråga om en vinthund.)

Eftersom vinthundstypen är gammal och ofta kopplats till högre ståndsmiljöer rekonstrueras hundar i aristokratiska gravar ibland som vinthundar. Men där är även spetsar är vanligt, åter pga gammal typ av hund.

Denna utläggning leder fram till att även om vinthundar (och spetsar) förekommer i en del resonemang och rekonstruktioner så vet vi nog i de flesta fall egentligen inte hur vikingatidens hundar såg ut på individnivå.
 
Det fanns med all sannolikhet vinthundar i det som nu är Sverige redan under senare delen av järnåldern och kanske tidigare, men vi vet inte så mycket om dem. Att irländska varghundar, som är en rekonstruerad ras och alltså modern, förekommer i TV-serier och filmer har nog oftast inget med verkligheten att göra. Gissar att de är där för att många tycker att de ger ett ålderdomligt intryck. och de har ju en mytisk, äldre föregångare.

För övrigt: Beträffande hundar i Sverige i gammal tid får man inte glömma sällskapshundarna. Dvärgspaniels var populära hos överklassen under 16-1700-tal (och säkert tidigare, jag har inte tid att kolla). Eftersom de förekommer i högre ståndsmiljö så finns det målningar av förhållandevis många.

Två små spaniels vid hovet sent 1600-tal, målade av David Klöcker Ehrenstrahl:

800px-David_Kl%C3%B6cker_Ehrenstrahl_-_Two_Small_Dogs_-_NMDrh_321_-_Nationalmuseum.jpg



Här finns ännu en av Ehrenstrahls målning av två små dvärgspaniels vid hovet på 1600-talet. Nespelina och Dodon heter dessa (namnen står ovanför hundarna).
Påminner mig så mycket om cavaliern, som känns som den perfekta hunden för mig 😭 (emojin pga deras hälsa)
 
Hundar (och hästar) ingår nästan alltid i obrända begravningar i båt, men om inte något hänt på senare år har man inte utrett vilken typ hundar det rör sig om. Det är svårt att bestämma baserat på skelett och många av dessa fynd är gjorda för länge sedan och specialstudier av muskelfästen etc ingick inte utan det var djurens storlek och ev avvikelser på skelettnivå som var i fokus. Men i ett fall (i en grav som benämns Vendel III) har en hund i ett senare skede bedömts som en vinthund, baserat på skallens form. Hunden hade det långa och eleganta huvud som är typiskt för vinthundar och hundtypen var gammal redan när den här hunden lades ner, vilket var omkring 750, dvs i brytningen vendel-vikingatid. (Vinthundsteorin har ifrågasatts, men den allmänna uppfattningen är nog ändå att det sannolikt är fråga om en vinthund.)

Eftersom vinthundstypen är gammal och ofta kopplats till högre ståndsmiljöer rekonstrueras hundar i aristokratiska gravar ibland som vinthundar. Men där är även spetsar är vanligt, åter pga gammal typ av hund.

Denna utläggning leder fram till att även om vinthundar (och spetsar) förekommer i en del resonemang och rekonstruktioner så vet vi nog i de flesta fall egentligen inte hur vikingatidens hundar såg ut på individnivå.
Sen var ju vikingarna på sina långfärder även i österled och Medelhavet och tog antagligen med sig hundar även där ifrån av mer molossertyp?
 
Sen var ju vikingarna på sina långfärder även i österled och Medelhavet och tog antagligen med sig hundar även där ifrån av mer molossertyp?

Det är inte omöjligt, särskilt om dom var högre ställda. Vikingatiden var en tid av resursbrist generellt, men kan tänka mig en jarl hade råd att ha och mata en hund av molosser-typ. :D Hundar av spetstyp lär ha varit mer av normen.
 
Ser vi till raser i Sverige historiskt och idag så kan lapsk vallhund faktiskt räknas in. Rasprojektet "Lapsk Vallhund" är relativt ny och räknas officiellt som en finsk hundras, men rasen är uppbyggd av renhundar som har funnits i Sápmi så länge man kan komma ihåg. Det är inte en "traditionell" ras som @Migo beskrev tidigare där överklassen och adeln plockade ihop en massa hundar och ville ha ett särskilt och strikt "snyggt" utseende, oftast med stängda stamböcker för att "skydda" renrasigheten i sin ras, även om man vill oftast bibehålla hur rasen har länge sett ut i LV (som är rätt så brokig i sitt utseende till att börja med). Inmönstringar av renhundar av okänt ursprung sker även idag och en del hundar inom Sveriges gränser plockas in (rasklubben för Lapsk Vallhund har information och dokumentering om inmönstringar i rasen).
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 074
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 869
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Disen
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 121
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp