Hundar jagade ekipage på terrängbanan

Efter att två hundar på rymmen jagat ett ekipage som just startat sin terrängrunda, har diskussionen om att hundar bör förbjudas på tävlingsplatser blossat upp igen i Storbritannien. "Det kunde ha gått så mycket värre", konstaterar tävlingsarrangören. Se ett filmklipp från händelsen här.

Vad är det för idioter som har hundar lösa på en häst tävling?
Dem kanske borde införa regel koppeltvång på alla sina tävlingsplatser :/

Jag såg videon och den ena hunden slet sig ur halsbandet. Misstänker att även den första hunden gjorde likadant.

Jag tvivlar på att det var meningen att hundarna skulle springa lösa där.

Jag tror som du. Det ser ut att vara whippetar och ingen normal whippetägare har sin whippet lös på en sådan tillställning. Jag skulle nog inte ta med mina alls pga jaktgalningar. Åtminstone inte utan rymningssäker sele.

Att kräva en rymningssäker sele är en bra idé tycker jag.

För övrigt kan jag inte låta bli att berätta ett gammalt minne. Jag hade importerat Blesa från Island och jag var inte alls särskilt van o säker i början. Då vi red genom Baksjöbotten så fick jag se hur en gråhund fick upp dörren till ett hus och så ställde han sig mitt i vägen och tokskällde! Så gör dom för att ställa älgar och Blesa som var van vid skällande vallhundar på Island (isländska vallhundar är inte som Bordercollies) stod helt cool och bara väntade. Efter en stund så kom en ilsken tant utkutande och skällde i kapp med hunden 😁, han fick så vackert lov att följa med in.

Jag såg videon och den ena hunden slet sig ur halsbandet. Misstänker att även den första hunden gjorde likadant.

Jag tvivlar på att det var meningen att hundarna skulle springa lösa där.

När jag skrev mitt meddelande stod det att personen som gick banan hade sina 2 hundar lösa och den 3.dje hunden rymde ur halsbandet (kommer inte ihåg om det stod på tidningenridsport eller på horseandhound), men det verkar ha ändrats nu, därför jag skrev som jag gjorde i min första kommentar :)

Förstår ärligt talat inte varför de gnäller om den här saken (för protokollet: jag är faktiskt helt mot hundar på tävlingsplatser rakt av för både hundarnas och hästarnas bästa). Finns typ inga som har så dålig koll på sina egna hundar som fälttävlansryttare ute på tävling..

Förstår ärligt talat inte varför de gnäller om den här saken (för protokollet: jag är faktiskt helt mot hundar på tävlingsplatser rakt av för både hundarnas och hästarnas bästa). Finns typ inga som har så dålig koll på sina egna hundar som fälttävlansryttare ute på tävling..

Hästägare är ofta också hundägare, och tävlar man mycket är det inte alltid man kan hitta någon hundvakt. Så jag tycker absolut man ska få ha med sin hund på tävling, men den ska vara kopplad och ägaren ska ha koll så hunden inte kan rymma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 244
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 161
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 967
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Shettistråden del II
  • Ponnytrav
Tillbaka