Hundar med kort stubin mot andra hundar.

Jag har en wachtelhane, Finn, med ganska stor integritet (mot andra hundar, inte människor), allvar och kort stubin, som emellanåt har varit lite av en utmaning att ha i flocken. Framförallt i kombination med att min äldsta labbehane är tramsig, vilket Finn inte tycker om. Det ska vara lugn i flocken!
Jag har funderat på att kastrera honom, men nu har det gått väldigt bra de senaste 3 månaderna så just nu låter jag det vara.

Vi har gjort vissa anpassningar hemma pga detta, men egentligen inget som påverkar vardagen jättemycket. Exempel kan vara att vi aldrig lämnar dessa två ensamma med varandra i samma rum, Finn åker alltid själv i buren i bilen, är alltid ensam i sin del av hundgården osv.
Jag upplever i Finns fall att det är en kombination av könsmognad och slyngeltider (han är precis 2 år, ofta värsta åldern för wachtelhanar) och eftersom det fungerat så bra sista tiden och med mycket lite tjafs senaste typ halvåret, så kör vi på så här :)

I ditt fall låter det kanske ändå som en idé att fundera på kastrering?
Nyfiken på varför man vill kastrera för en sån sak? Enklare att bara hålla isär dem?

Eller wachtel kanske har så stor avelsbas att det kvittar att man kastrerar hundar som är lite vassa? Tänker att du som både är duktig jägare och själv fött upp honom kanske skulle göra honom intressant för avel alltså, om han är bra och frisk naturligtvis!

Men det är ur perspektivet från mig som har en ras som sällan funkar bra med andra hanar och har väldigt liten avelsbas.
 
Nyfiken på varför man vill kastrera för en sån sak? Enklare att bara hålla isär dem?

Eller wachtel kanske har så stor avelsbas att det kvittar att man kastrerar hundar som är lite vassa? Tänker att du som både är duktig jägare och själv fött upp honom kanske skulle göra honom intressant för avel alltså, om han är bra och frisk naturligtvis!

Men det är ur perspektivet från mig som har en ras som sällan funkar bra med andra hanar och har väldigt liten avelsbas.
Inte riktat till mig, men avelsbasen är relativt stor och det är nog lite olika hur man hanterar vassa hundar. Jag förväntar mig att wachtelhanarna kan vara vassa och blir mest full i skratt när min Ville helt har missat det och är alltid skitlycklig när han får träffa andra hundar. ;)
Sen misstänker jag att Finn inte ska gå i aveln av andra orsaker. @AraSlei
 
Vad skönt att allt gick bra för er 😍 min tik är redan ett mat matvrak utan dess like, hon äter allt från paprika till oxfilé och sopor 🤐 så den biten kan inte bli värre.
Det var lite så jag tänkte om min också, och troligen därför jag inte direkt märker någon skillnad nu :p Men, trots att det gick bra med allt så är jag fortfarande bestämd på att inte kastrera om det inte är pga hälsa/mentalitet. Inte försöka laga något som inte är trasigt, typ.
 
Tänker främst på effekterna 🤗?
Och när planerar man in en kastrering på en tik, kan man kastrera även om dom råkar börja löpa eller är skendräktiga?
Vad är riskerna?
Har läst på massor av kastrering av hanhund men ingenting om tik.
Vad gäller de psykiska effekterna är det svårt att säga hur det kommer bli, då det är så individuellt. Generellt påverkas tikarna i mindre grad än hanarna då testosteronet spelar så stor roll. Men beteenden relaterade till löp och skendräktighet brukar försvinna, när hormonpåslaget inte längre finns.
Annars är generella effekter ökad aptit och långsammare ämnesomsättning vilket kan leda till övervikt. Pälsen kan förändras, vilket är vanligast på mjukpälsade raser så som spaniel och retriever och hundar med sådan päls. På strävhåriga hundar märks sällan någon skillnad i pälsen och eftersom en pudelpäls i grunden är en sträv päls tror jag inte det är vanligt med ändrad päls hos kastrerade pudlar.
Risk för inkontinens finns, vissa raser är mer drabbade än andra. Det kommer inte direkt utan efter några år. Om inkontinens uppstår är det i de flesta fall lättmedicinerat, dvs inkontinensen försvinner helt när hunden sätts på medicin och biverkningar på medicinen är ovanliga.

Kastrering ska helst göras mitt emellan två löp, efter skendräktighet. Om hunden börjar löpa när det är dags för kastrering ökar risken för blödning, och de flesta veterinärer väljer då att boka om tiden. Under skendräktighet kan juvrens vara mjölkfyllda vilket kan öka risken för infektion i operationssåret om mjölk sipprar ut under operation. Så boka en tid typ 3-4 månader efter löp om det är aktuellt.

Tänk på att hunden är konvalescent 2 veckor efter OP samt har tävlingskarens 28 dagar efter OP.
 
Nyfiken på varför man vill kastrera för en sån sak? Enklare att bara hålla isär dem?

Eller wachtel kanske har så stor avelsbas att det kvittar att man kastrerar hundar som är lite vassa? Tänker att du som både är duktig jägare och själv fött upp honom kanske skulle göra honom intressant för avel alltså, om han är bra och frisk naturligtvis!

Men det är ur perspektivet från mig som har en ras som sällan funkar bra med andra hanar och har väldigt liten avelsbas.

Han har ett överbett på 1,5 cm, så han är inte intressant ur ett avelsperspektiv 😁 det är väldigt trist, för han är snygg i övrigt och har fungerat väl i skogen och på prov.

Han är egentligen inte särskilt vass, han ogillar mest att Floyd är en retriever :laugh: de gånger de bråkat så att jag har behövt bryta mellan dem har det varit pga spänningar kring Ladda under löp, och eftersom det är enklare att kastrera en hane än en tik hade det i så fall blivit Finn som fått kastreras. Nu under senaste löpet i juni så gick det väldigt bra, så det är en av anledningarna till att jag tänker att jag låter bli :)
 
Inte riktat till mig, men avelsbasen är relativt stor och det är nog lite olika hur man hanterar vassa hundar. Jag förväntar mig att wachtelhanarna kan vara vassa och blir mest full i skratt när min Ville helt har missat det och är alltid skitlycklig när han får träffa andra hundar. ;)
Sen misstänker jag att Finn inte ska gå i aveln av andra orsaker. @AraSlei

Precis, det är ju generellt en ras där hanarna har ganska mycket skärpa och dådkraft, och oftast är det också önskvärt - även om det inte är det mot andra hundar så klart :)
En del hanar fungerar jättebra med andra, som Ville, och en del hanar får man ha mera nagel i ögat på, som Finn :p

Precis, hans överbett ska vi inte föra vidare :laugh:
 
Min tant är en sån hund.. snäll och glad för det mesta, men försvarar sina resurser och går på hanen när hon tycker att han är för närgången. Hon har också varit svinsur på hundar som varit flamsiga och tramsiga. Hon hanterar en hund som gör utfall bättre än en hund som tittar glatt på henne..
Hon kastrerades pga sjukdom förra året, vid 8 års ålder. Jag upplever att hennes snarstuckenhet minskat och hon ignorerar hundar på ett helt annat sätt numera..
 
Jag hahr en sådan tik som fungerar med dom hemma, men det har smällt några gånger genom åren. Hon blev kastrerad som 8-åring, fast av andra orsaker. Visst slipper jag det extra ettriga runt löp, men i övrigt har hon precis lika kort stubin som tidigare och vill gärna slåss lika mycket med dom hundar hon tycker är ful ute (läs små tikar och små kastrerade hanhundar i första hand). Hon är en bitch helt enkelt och det biter inte kastrering på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 988
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 099
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 175
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 471
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp