Hundar och tänder

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
Jag har nog haft hund större delen av livet.
Detta med att borsta hundtänder var väl inget nån hade hört talas om. Och att hundar tappade tänder var också okänt - kanske beroende av att jag haft större hundar?

Numera har jag en dvärgspaniel och igår konstaterades att ha trots borstning och att han bara är tre år, behöver dra flera tänder.

Har det alltid varit så för småhundarna? Fjärilarna fanns ju redan på 15-1600-talet. Hade de dåliga tänder redan då, eller är det ett relativt nytt fenomen? Har man inte avlat på bra munnar? Eller är det huvudformen så försämrats?

(mycket annat än tänder har också förändrats - jag minns att vi köpte hundchoklad som godis)

Detta med att borsta hundtänder var väl inget nån hade hört talas om. Och att hundar tappade tänder var också okänt - kanske beroende av att jag haft större hundar?

Numera har jag en dvärgspaniel och igår konstaterades att ha trots borstning och att han bara är tre år, behöver dra flera tänder.

Har det alltid varit så för småhundarna? Fjärilarna fanns ju redan på 15-1600-talet. Hade de dåliga tänder redan då, eller är det ett relativt nytt fenomen? Har man inte avlat på bra munnar? Eller är det huvudformen så försämrats?

(mycket annat än tänder har också förändrats - jag minns att vi köpte hundchoklad som godis)
Jag tror det var rätt normaliserat med dåliga tänder på hundar helt enkelt. Ingen tänkte på att de kunde ha ont. Jösses vad jag har minnen av riktigt RUTTEN andedräkt hos jättemånga hundar när jag växte upp. Stora som små.
Dåligt torrfoder + noll tandhygien och generellt att ingen egentligen brydde sig skulle jag tro. Sedan i takt med mindre storlekar, mindre munnar har det kappast blivit bättre, men jag tror inte att problemen är nya hos vare sig små eller stora hundar.

Jag tänker mycket på detta. Jag har en Bichon havan

Jag tänker mycket på detta. Jag har en Bichon havanaise

Jag tänker mycket på detta.Jag har en nu 13 årig Bichon havanais som vi har dragit tänder på sedan hon var 6 år, dom sista när hon var 10 år. Jag har bara haft större hundar innan,jag undrar om dom inte hade problem eller om man helt enkelt inte såg det eftersom man inte sövde/röntgade då vid tandvård. Jag tror inte att jag vågar köpa ny hund efter denna.Dels på grund av den ekonomiska biten,men också för att det varit väldigt jobbigt känslomässigt att aldrig vara säker på att hon inte haft ont.

• Ledsen
Reactions: Sel
Små hundar har generellt kassa tänder. Vilket är sorgligt och dyrt(!) för den stackars hundägaren. Jag har bara haft schäfer och visst, det har funnits problem, men det går inte att jämföra med små-hundarna.. har en kompis med en ung dvärgschnauzer. Den har kvar sina fyra huggtänder! Jag tror den är tre-fyra år gammal. Det är så tråkigt.

Gissa fyller 13 om några månader, hon saknar sen ca 1 år tillbaka 2 i tänder i underkäken, den ena tog vetten vid koll o den andra gjorde hon av med själv när hon slet i ett köttben med framtänderna, hittade den i soffan o vetten kunde konstatera att den var hel o hålet var tomt.

Jag har bara tre större hundar (helt olika raser), och med dem blir det ganska tydligt att det är lite individuellt - men också att det inte heller är något superstort problem för dem.

Äldsta hunden har jag aldrig borstat tänderna på seriöst, utan mest fått tuggben av olika slag. När hon var 11 år var vi hos veterinären för tänderna för första gången. Veterinären sa att hon först undrade varför vi var där direkt när hon kollade i munnen eftersom det inte var några tecken på tandsten eller infektioner eller liknande - tills hon såg att det inte var så mycket tänder kvar på sina ställen. Så, ingen tandsten, men behövde ta bort fyra av tänderna pga frakturer/att de var för nertuggade.

De båda yngre (9 år och 3 år) har båda tendenser att få tandsten på de innersta tänderna - inga problem på de yttre, men jag tror inte de använder de innersta på samma sätt när de tuggar på ben. Jag tycker också det är lite skillnad när jag borstar tänderna på dem, att det är svårare att komma åt längst in då det känns som om huden vid munnen sitter åt tightare längre in än på äldsta hunden. Men det har inte heller för dem varit några gigantiska problem, jag har inte alltid varit superbra på att komma ihåg att borsta tänderna, och ingen av dem har varit hos veterinären för tänderna än med några problem (och när jag varit hos veterinären med dem av andra anledningar och de kollat snabbt på tänderna har de verkat nöjda)

Det är ju väldigt rasbetingat skulle jag säga. Dobermann har ytterst sällan problem med tänderna (vissa linjer har dock problem med små tänder) och jag tror generellt att brukshundarna sällan har det. Både för att de är stora - men kanske för att man varit mer intresserad av bra tänder hos dem? Tänker att en brukshund med kassa tänder är rätt värdelös i längden..

Det är ju väldigt rasbetingat skulle jag säga. Dobermann har ytterst sällan problem med tänderna (vissa linjer har dock problem med små tänder) och jag tror generellt att brukshundarna sällan har det. Både för att de är stora - men kanske för att man varit mer intresserad av bra tänder hos dem? Tänker att en brukshund med kassa tänder är rätt värdelös i längden..
Ja, det sägs tydligen att det är olika i olika linjer.
Det gör mig lite ilsk över att problemet inte tas upp i avelsråd och bland uppfödare
Vore guld om tandstatus också fanns med i statistiken.

Ja, det sägs tydligen att det är olika i olika linjer.
Det gör mig lite ilsk över att problemet inte tas upp i avelsråd och bland uppfödare
Vore guld om tandstatus också fanns med i statistiken.
Jag tycker också att det är något som borde finnas med i avelsprogram. Min hästtandläkare säger att det är stora skillnader inom häst och det är aveln som påverkat. Tex arabhästar har generellt dåliga tänder för aveln har fokuserat på huvudformen som i sin tur minskat på utrymmet för tänderna.

Min hund är importerad från Ryssland med tänderna som en av anledningarna. Målet var toypudlar med grövre benstomme, mer käke och större tänder. Hennes valpar är relativt grova med mer käke och hennes barnbarn är bara valpar än så länge så jag vet inte hur det blir med dem. Violett är sju år nu och har fått dra en kindtand och ett antal insiciver. Resten ser bra ut på röntgen. Incisiverna är svårt att veta om de skulle lossnat av sig själv eller om det är för att hon var ute på prov hos en innan jag fick hem henne som misshandlade henne. Hon är ju inte så gammal ännu så tiden får utvisa om hennes tänder faktiskt håller bättre än de svenska pudlarnas eller om det bara är kosmestik skillnad med en grövre nos och större tänder.

• Gilla
Våra settrar o vorsteh hade inga problem med tänderna. Borstade inte.
Jag köpte sen min första DSG och hon fick problem när hon var 9år och fick dra 6 tänder.
Min andra DSG borstade jag på och fick beröm för tänderna till 8års ålder (fick somna in pga andra problem vid den åldern)

Jag borstar på min labrador och ser ju att de gör skillnad på tandstenen då han inte har någon synlig nu vid 3,5 års ålder 🙂

Mina tre pudel/chihuahuasystrar har alla haft jättedåliga tänder. Bella har inte många kvar nu. Pärlas tänder såg väldigt fina ut tills de röntgades och då var de allt annat än fina. Ping, pudel/papillon, hade större tänder och förutom att hon fick tandsten och lyckades gnaga av alla sina incisiver i nederkäken på en morot när hon var äldre så behövde hon bara dra en frakturerad tand. Hon blev dock aldrig röntgad och när hon fick somna in så var en av anledningarna att hon hade ont i en kindtand och inte skulle klara narkosen bra pga demens. Min pomeranian minns jag inte hur hans tänder var mer än att det var trångt, men han var bara 5,5 år när han gick bort. Kinesens tänder var typ katastrof, men där får man tyvärr räkna med en del tandproblem redan från början på de nakna.
Men taxen vi hade när jag bodde hemma hade total misär i käften 😞 Man kunde känna hans andedräkt på flera meters håll. Mamma ville fixa hans tänder, men vågade inte för han hade ett blåsljud och hon var rädd att han inte skulle klara sederingen (vet inte om man gav narkos för tänderna då). I efterhand så hade det varit betydligt snällare mot Simon att iallafall försökt fixa hans tänder, men det är lätt att vara efterklok och det var inte min hund så jag kunde inte själv ta iväg honom

Ju mindre hund desto sämre tänder verkar vara regeln även om det såklart finns enstaka undantag. Har små raserna ha blivit mindre = ännu sämre tänder? Kanske är vi mer uppmärksamma på tandhygienen idag?

Även andra exteriöra drag som lösa läppar och skägg verkar kunna ge sämre tänder. Har träffat en 6 månader Basset valp med tandsten på sina helt nya vuxentänder!

I min ras (Australian kelpie) verkligen inte är en liten ras verkar det kunna skilja rätt bra på tandstatusen i en och samma kull. Min senaste hane hade helt ok tänder (ingen tandsten men en del missfärgningar) men två av han systrar har/hade problem med sina tänder. Den ena av dem fick massor av tandsten trots daglig borstning. Den andra fick tandlossning.

Min nuvarande kelpietik av stor modell har helt otroligt fina tänder. Stora rejäla tänder, rejäla käkar och inte ett spår av tandsten 5,5 år gammal. Fortfarande helt vita tänder. Jag borstar tänderna på henne i förebyggande syfte, 10-15 sekunder varje kväll känns som en enkel investering av tid även om hon nog hade klarat sig utan.

Tror generellt att kunskapen nu är mycket större när det kommer till tänder, både hos veterinärer och privatpersoner.

Var ju t.e.x väldigt vanligt förr att gemene man pillade bort tandsten med tandstensskrapa hemma. Utan utbildning och röntgen för att se tänderna under tandköttet.

Tror generellt att kunskapen nu är mycket större när det kommer till tänder, både hos veterinärer och privatpersoner.

Var ju t.e.x väldigt vanligt förr att gemene man pillade bort tandsten med tandstensskrapa hemma. Utan utbildning och röntgen för att se tänderna under tandköttet.
Precis, det minns jag mycket väl. Samt som sagt att "dog breath" bara var en grej.

Våra settrar o vorsteh hade inga problem med tänderna. Borstade inte.
Jag köpte sen min första DSG och hon fick problem när hon var 9år och fick dra 6 tänder.
Min andra DSG borstade jag på och fick beröm för tänderna till 8års ålder (fick somna in pga andra problem vid den åldern)

Jag borstar på min labrador och ser ju att de gör skillnad på tandstenen då han inte har någon synlig nu vid 3,5 års ålder 🙂
Fast ingen av mina hundar hade direkt synlig tandsten vid den åldern heller och jag skötte ingen tandhygien hos dem utöver hårda ben. :o Shiban hade aldrig tandsten överhuvudtaget.
Just tandsten känns ungefär lika ärftligt som hos folk och är väl egentligen inte det allvarligaste problemet.

Fast ingen av mina hundar hade direkt synlig tandsten vid den åldern heller och jag skötte ingen tandhygien hos dem utöver hårda ben. :o Shiban hade aldrig tandsten överhuvudtaget.
Just tandsten känns ungefär lika ärftligt som hos folk och är väl egentligen inte det allvarligaste problemet.
Va skönt för dig 🙂
Jag väljer att borsta iom de som hände med min första DSG.
Han har haft synlig tandsten på två kindtänder bara som nu är borta

• Gilla

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar