Hundar och tänder

Bukefalos 30 år!

Min veterinär sa till mig att ofta så bildas det mer tandsten i trånga munhålor därav mindre hundar får mer problem. Min hund är förvisso bara 2 år så ingen tandsten än. Det är lätt att borsta tänderna på honom. Han har ju stor mun också. Mina katter däremot är en annan femma. Behövde dra ut 4 tänder på min ena katt redan vid 6 års ålder och måste nu dra ut 4 till! 😟 de säger tandborstning men att borsta tänder på en katt som är envis som en åsna är inte lätt. Men hon förklarade iallafall att det hade med deras trånga munhåla att göra. Sen är det säkert också individuellt och kanske rasbundet till viss del!

Små hundar har generellt kassa tänder. Vilket är sorgligt och dyrt(!) för den stackars hundägaren. Jag har bara haft schäfer och visst, det har funnits problem, men det går inte att jämföra med små-hundarna.. har en kompis med en ung dvärgschnauzer. Den har kvar sina fyra huggtänder! Jag tror den är tre-fyra år gammal. Det är så tråkigt.
Avel gör stor skillnad. Jag röntgade min snart 13-åroga dvärgschnauzer i måndags och hon har inte parodontit på en endaste tand.
Nu har hon dragit 5 st tidigare pga traumatiska frakturer men alla andra tänder som fanns kvar ser toppenfina ut.
Min andra röntgades som 12 åring och hon hade lindrig parodontit på några men inte mer än så och inget som var så pass att de behövde dras ut.
Ingen av de har gjort PTR regelbundet och jag har borstat sporadiskt.
Men sen finns det då andra linjer med fruktansvärda tänder precis som du beskriver.
Uppfödarna pratar mycket mer om detta och min är exempelvis noga med att välja hanar till sina tikar som har bra tandstatus.

Fast ingen av mina hundar hade direkt synlig tandsten vid den åldern heller och jag skötte ingen tandhygien hos dem utöver hårda ben. :o Shiban hade aldrig tandsten överhuvudtaget.
Just tandsten känns ungefär lika ärftligt som hos folk och är väl egentligen inte det allvarligaste problemet.
Man kan ha mycket parodontit utan att ha synlig tandsten. Bara röntgen kan säga hur status är, en vanlig koll räcker inte.

Har inte läst hela tråden nu men tänker på det här med tänderna, för när folk pratar om att borsta tänderna på hundarna för att hålla munnarna fräsch och tänderna hela. Jag förstår inte riktigt hur det går till för inte ens vi människor kan ju trots att vi bortsar tänderna inte hålla våra tänder i liv alltid. Speciellt inte tandsten vilket känns som en väldig ärftlig grej, vissa människor har enorma mängder trots att dom borstar medans vissa borstar dåligt och får inget alls.

Tänker att det måste vara samma får hundar, mina hundar har alltid bara fått ben och jag har undvikit torrfoder och dom har aldrig haft problem. Den minsta hunden jag haft har varit en cavalier.

Har inte läst hela tråden nu men tänker på det här med tänderna, för när folk pratar om att borsta tänderna på hundarna för att hålla munnarna fräsch och tänderna hela. Jag förstår inte riktigt hur det går till för inte ens vi människor kan ju trots att vi bortsar tänderna inte hålla våra tänder i liv alltid. Speciellt inte tandsten vilket känns som en väldig ärftlig grej, vissa människor har enorma mängder trots att dom borstar medans vissa borstar dåligt och får inget alls.

Tänker att det måste vara samma får hundar, mina hundar har alltid bara fått ben och jag har undvikit torrfoder och dom har aldrig haft problem. Den minsta hunden jag haft har varit en cavalier.
Tandborstning tar bort plack, plack är en stor bidragande orsak till utvecklingen av tandlossning. Att tandborstning hjälper mot tandlossning hos hund är bevisat i flera studier.
Man rekommenderar ju också att människor borstar tänderna två gånger per dag?

Ja, det sägs tydligen att det är olika i olika linjer.
Det gör mig lite ilsk över att problemet inte tas upp i avelsråd och bland uppfödare
Vore guld om tandstatus också fanns med i statistiken.
När det gäller papillon/phalène så tror jag ärligt talat att linjerna inte spelar så stor roll, parodontit finns "överallt".

För ett tag sen var det någon i en av rasgrupperna som skrev ett entusiastiskt inlägg om att nu stod hon i begrepp att starta kennel, hon visade sin första avelstik och bland upplysningarna om hunden stod t ex att hon hade parodontit men "jag tänker avla ändå, ska man utesluta precis allt så blir genpoolen för liten". :(

Jag hoppades att folk skulle reagera på det där, men jag hittade aldrig inlägget igen sen. Det kanske faktiskt blev liv så att hon tog bort det.

Vad veterinärer säger är ju att orsaken är att munnen är så liten att tandrötterna inte får tillräckligt med vävnad att fästa i (ungefär). Och då vet jag inte riktigt hur man ska komma åt det, förutom att inte avla på hundar med känd parodontit eftersom där finns en genetisk komponent. Med tanke på att försäkringen inte tar det så undrar jag hur många hundar som går omkring med ont i munnen för att ägaren inte tar den till veterinären. :cry:

När det gäller papillon/phalène så tror jag ärligt talat att linjerna inte spelar så stor roll, parodontit finns "överallt".

För ett tag sen var det någon i en av rasgrupperna som skrev ett entusiastiskt inlägg om att nu stod hon i begrepp att starta kennel, hon visade sin första avelstik och bland upplysningarna om hunden stod t ex att hon hade parodontit men "jag tänker avla ändå, ska man utesluta precis allt så blir genpoolen för liten". :(

Jag hoppades att folk skulle reagera på det där, men jag hittade aldrig inlägget igen sen. Det kanske faktiskt blev liv så att hon tog bort det.

Vad veterinärer säger är ju att orsaken är att munnen är så liten att tandrötterna inte får tillräckligt med vävnad att fästa i (ungefär). Och då vet jag inte riktigt hur man ska komma åt det, förutom att inte avla på hundar med känd parodontit eftersom där finns en genetisk komponent. Med tanke på att försäkringen inte tar det så undrar jag hur många hundar som går omkring med ont i munnen för att ägaren inte tar den till veterinären. :cry:
Dålig tandstatus är supervanligt och också en av de vanligaste orsakerna till att veterinärer anmäler djurägare till länsstyrelsen. Det är supertråkigt inte minst för att det innebär ett så stort lidande för djuren att ha tandvärk. Man önskade att försäkringsbolagen kunde börja ersätta mycket mer tandvård än vad de gör idag.
Till exempel att de ersätter parodontit om man regelbundet går till veterinären för PTR.

Dålig tandstatus är supervanligt och också en av de vanligaste orsakerna till att veterinärer anmäler djurägare till länsstyrelsen. Det är supertråkigt inte minst för att det innebär ett så stort lidande för djuren att ha tandvärk. Man önskade att försäkringsbolagen kunde börja ersätta mycket mer tandvård än vad de gör idag.
Till exempel att de ersätter parodontit om man regelbundet går till veterinären för PTR.
Det kan jag tänka mig! Det är mycket pengar och det har nog funnits ett slags normalisering bland både hund- och kattägare att djuren får tandsten och dålig andedräkt. Men parodontit är ju en smärtsam sjukdom som man bara måste hantera.

Tandborstning förebygger parodontit även hos människor.

@Malibu_Stacy Om man lyckas sanera tandstenen (alltså hos veterinär) med tillräckligt jämna mellanrum, finns det en chans att man slipper parodontit då?

Jag hade turen att få en riktigt välutbildad tandveterinär när Trassel skulle fixas. Hon hade stor koll som många inte sagt till mig tidigare och där många nog skulle gjort saker och förvärrat rejält.

Till exempel tog hon inte bort några av valptänderna eftersom man på röntgen kunde se att det inte fanns någon vuxentand på väg ut under och då blev valptanden en fungerande permanent tand. Fungerar fullt ut. Någon med mindre kunskap skulle ha kunnat dra ut alla valptänder. Sen var det huggtänderna i överkäken (valptänder) som riskerade att blockera utbildningen av permanenta tänder, skulle kunna väntas ut .Ville inte vänta och se hur dom utvecklades med risk för bettfel så drog ut dom innan panik. Så totalt drog hon väl ut ca 5-6 valptänder.

Försöker borsta Trassel varje dag men han har inte tålamod med sånt men han blir ju tvungen. Han är ju så liten, 1 år men kritvita tänder.

Veterinären sa att kineserna inte är den rasen med mest problem,dom kan ha mycket problem men lika stor risk som hos många andra småhundar.Dom kan SE värre ut eftersom tanduppsättningen inte ser ut som på andra hundar. Men det betyder inte att dom har ont eller störs av det om man ser till att gå till veterinären om munnen och tänder är infekterade eller skadade osv osv. Man kan inte skylla allt på genetik och låta hunden lida bara för att rasen redan ser annorlunda ut och man som ägare därför låter bli att gå till veterinären.

Milou drog ut 2 valptänder och sen inga problem och han fyller 7 år snart. Borstar regelbundet.

Tänker att om man är aningen påläst när man köper sin första nakenhund så vet man att nakna dras med en del tandproblem och annorlunda tanduppsättningen och håller koll. Jag går till veterinären minst en gång per år för att kontrollera tänderna. Oftare vid problem och oavsett vad jag gör på klinikerna ber jag dom passa på att titta i deras munnar.

Räknar dock med att behöva dra ut tänder på både Milou och Trassel någon gång.

Fast sådär kan man ju inte resonera. En individ med dåliga tänder/enzymer/vad det nu beror på kan ju bara bli bättre om vi tar hand om dem, och en individ med goda förutsättningar kan aldrig bli sämre för att vi gör detsamma.
Om jag har en hund med dåliga förutsättningar men tandborstning gör att den får behålla tänderna tills den är sex år istället för bara tre eller fyra är det ju en win även om tänderna alltid kommer att vara dåliga.

Detsamma för människor. Bara för att jag har dåliga tänder genetiskt betyder det ju inte att jag skiter i tandvård med inställningen: "De är ju dåliga oavsett." tvärtom blir det väl ännu viktigare med tandvård då?

Jag tror att dåliga tänder är mer ett ras-problem än ett stor/liten hund-problem, taget endast från mina erfarenheter av hundar i min närhet (familj och vänner), vänner som är uppfödare och som SBK-instruktör och jägare.
De enda hundar som jag har kommit i kontakt med som har haft dåliga tänder, har varit "ej arbetande" raser, dvs ur sällskapshundgruppen eller molosser hos SKK.
Antagligen beror det på att det inte prioriteras i aveln, aka man bryr sig inte om problemet.

Fast sådär kan man ju inte resonera. En individ med dåliga tänder/enzymer/vad det nu beror på kan ju bara bli bättre om vi tar hand om dem, och en individ med goda förutsättningar kan aldrig bli sämre för att vi gör detsamma.
Om jag har en hund med dåliga förutsättningar men tandborstning gör att den får behålla tänderna tills den är sex år istället för bara tre eller fyra är det ju en win även om tänderna alltid kommer att vara dåliga.

Detsamma för människor. Bara för att jag har dåliga tänder genetiskt betyder det ju inte att jag skiter i tandvård med inställningen: "De är ju dåliga oavsett." tvärtom blir det väl ännu viktigare med tandvård då?
Precis så!

• Gilla
Reactions: Sel
Det kan jag tänka mig! Det är mycket pengar och det har nog funnits ett slags normalisering bland både hund- och kattägare att djuren får tandsten och dålig andedräkt. Men parodontit är ju en smärtsam sjukdom som man bara måste hantera.
Även väldigt slitna tänder kan vara ett problem - jag lät schäferhunden tugga tennisbollar vilket är dåligt pga de är täckta av kantiga plastfilament.

Borstar man tänderna är det lättare att upptäcka slitage och frakturer

Jag tror att dåliga tänder är mer ett ras-problem än ett stor/liten hund-problem, taget endast från mina erfarenheter av hundar i min närhet (familj och vänner), vänner som är uppfödare och som SBK-instruktör och jägare.
De enda hundar som jag har kommit i kontakt med som har haft dåliga tänder, har varit "ej arbetande" raser, dvs ur sällskapshundgruppen eller molosser hos SKK.
Antagligen beror det på att det inte prioriteras i aveln, aka man bryr sig inte om problemet.
Precis så.
Det finns ju inte observerat, så jag som, köpare kan inte få info om föräldrarrnas tandstatus.
Jag hade verkligen inte väntat mig att behöva dra tänder på min trreåring. Jag har ju borstat. Och ville bara att veterinären skulle fixa den tandsten jag inte lyckats borsta bort.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka