Hundar och tänder

Bukefalos 30 år!

Jag har aldrig fått mina tänder "slentrianröntgade" hos tandläkaren. Bara om hen hittat något de vill titta närmare på.
Inte? Här röntgas tänderna alltid vid varje tandläkarbesök utan undantag. Besöket börjar alltid med röntgen innan tandläkaren ens kommer in i rummet 😅

• Förvånad
Reactions: Sel
Ok men om hunden inte behöver en PTR, om det finns finns det minsta spår av synlig tandsten eller dålig lukt. Ska man röntga ändå?

Jag har aldrig tänk tanken på att göra det på mina kelpies. De har alltid fått beröm för sina fina tänder vid veterinärbesök. En knäckte tre tänder och fick dra ut dem. Resten rengjordes vid ingreppen (två olika tillfällen) men jag är rätt säker på att ingen röntgen gjordes.

Den andra kollade jag upp tänderna på för att de var slitna när han blev lite äldre men de tyckte de såg fina ut och någon rengöring eller röntgen kom aldrig på tal.

Nuvarande har otroligt fina tänder utan tandsten, missfärgningar eller någon dålig lukt och att ens boka en tid för att kolla upp dem känns väldigt konstigt.

Men mina egna tänder är ju röntgade massor av gånger trots att jag aldrig haft ett hål i dem eller ens någon tandsten värt att nämna.
I en optimal värld så ja, då skulle man röntga hundars tänder även regelbundet. Man hinner upptäcka saker i tid och kan åtgärda innan det blir ett större problem. Vissa frakturer syns inte utifrån men på röntgen till exempel. Men i en realistisk värld är det få som har råd att röntga hundens tänder regelbundet.
Det är ju därför jag personligen skulle önska att försäkringsbolagen börjar ersätta tandvård om man gjort förebyggande PTR och tandröntgen regelbundet.

Om man har en riskras rekommenderar jag verkligen en PTR med tandröntgen när hunden är några år för att få ett utgångsläge.

I Sverige är det standard att röntga hela munnen ☺️

Inte? Här röntgas tänderna alltid vid varje tandläkarbesök utan undantag. Besöket börjar alltid med röntgen innan tandläkaren ens kommer in i rummet 😅
Det är i princip bara Sverige jag har att gå efter, men å andra sidan har jag nog inte gått "frivilligt" på "bara koll" sedan jag var väldigt ung. :angel: Jag får erkänna att mina erfarenheter nog är lite skeva. 😅

I en optimal värld så ja, då skulle man röntga hundars tänder även regelbundet. Man hinner upptäcka saker i tid och kan åtgärda innan det blir ett större problem. Vissa frakturer syns inte utifrån men på röntgen till exempel. Men i en realistisk värld är det få som har råd att röntga hundens tänder regelbundet.
Det är ju därför jag personligen skulle önska att försäkringsbolagen börjar ersätta tandvård om man gjort förebyggande PTR och tandröntgen regelbundet.

Om man har en riskras rekommenderar jag verkligen en PTR med tandröntgen när hunden är några år för att få ett utgångsläge.
Både att ha råd, men det kan ju inte vara optimalt att söva hunden en gång om året heller? För visst måste de sövas för röntgen?

Det är i princip bara Sverige jag har koll på, men å andra sidan har jag nog inte gått "frivilligt" på "bara koll" sedan jag var väldigt ung. :angel: Jag får erkänna att mina erfarenheter nog är lite skeva. 😅
En enda gång har vi hoppat röntgen på mig, och det var för att jag varit där för under ett år sedan och jag aldrig har några förändringar. Sen fick jag nästa år igen och då röntgades allt igen. Det är ju tack och lov väldigt lite strålning från dental röntgen.

Både att ha råd, men det kan ju inte vara optimalt att söva hunden en gång om året heller? För visst måste de sövas för röntgen?
Det är inga problem att sövas en gång om året ☺️ Det ger ju inga långtidseffekter på något sätt. Finns hundar och människor som sövs betydligt oftare än så.
Det går dessutom väldigt fort med PTR och det är inget som gör ont heller så man behöver inga starka smärtstillande mediciner som påverkar djuret länge efteråt.

En enda gång har vi hoppat röntgen på mig, och det var för att jag varit där för under ett år sedan och jag aldrig har några förändringar. Sen fick jag nästa år igen och då röntgades allt igen. Det är ju tack och lov väldigt lite strålning från dental röntgen.
Där ser man! Jag har i vuxen ålder bara gått vid akuta problem och då är ju röntgen självklart. Jag minns inte röntgen som jättevanligt från unga år, men det var förstås väldigt länge sedan. :D

Det är inga problem att sövas en gång om året ☺️ Det ger ju inga långtidseffekter på något sätt. Finns hundar och människor som sövs betydligt oftare än så.
Det går dessutom väldigt fort med PTR och det är inget som gör ont heller så man behöver inga starka smärtstillande mediciner som påverkar djuret länge efteråt.
Jag tänkte även på stressen för hunden, men det beror förstås på hur påverkad individen blir både av hanteringen och själva sövningen. Jag hade aldrig utsatt min Chika för det till exempel. Kailzie hade nog inte tagit illa vid sig. :)

Jag tänkte även på stressen för hunden, men det beror förstås på hur påverkad individen blir både av hanteringen och själva sövningen. Jag hade aldrig utsatt min Chika för det till exempel. Kailzie hade nog inte tagit illa vid sig. :)
Idag finns det ju jättemycket möjligheter för att göra det hela så bekvämt för hunden som möjligt. Det finns jättemycket ångestdämpande och stressreducerande mediciner att ge, hanteringstekniker osv. Likaså låter man en sådan hund inte sitta och vänta i timmar på kliniken utan då tar man djuret direkt det kommer och ägaren får hämta så fort den är tillräckligt vaken för att gå hem.
Men ja, Shibor är inte kända för att tycka det är en trevlig upplevelse direkt 😉

Bella klarar narkos väldigt dåligt. Hon mår verkligen skit i tre dagar efteråt plus att hon har sitt hjärtfel så jag kommer inte att söva henne förrän vid nästa hjärtultraljud om ett år om hon inte visar något uppenbart med tänderna. Som väl är så har hon inte många kvar och hon fixade dem i somras så det blir inte extremt lång tid att vänta ändå

Har en del men valde ut två exempel där det syns bra
Visa bifogad fil 180121
Tack! Jag tänkte dock hörntänderna som är så knepiga. För resten av vuxentänderna som de får sitter väl rätt normalt? Jag minns inte nu.
Gizmos framtänder såg ut såhär. Han hade ett underbett så det ser ännu konstigare ut, men tex hörntanden i överkäken är både väldigt felriktad och kort ovanför tandköttet. Den undre är bättre, men fortfarande knepig
2005-08-12%20(2).webp

Den lilla kontakt med småhundar jag har haft säger mig att dvärgaveln är en stor skurk i det hela.
Man har avlat på trubbiga nosar vilket ger annan form även på käkarna. Tyvärr har inte anlagen för själva tänderna ändrats. I dom småhundarna finns inte plats i munnen.
Har själv just nu min första och sista minihund. Korsning med fyra olika raser men har haft turen att få en lång/normal nos. Han väger ca 6 kilo och är 6 år. Varje gång han är på hälsoundersökning blirveterinären lika förvånad över hans fina tänder. Syskonen med mer trubbig nos har vad jag vet samtliga dragit ut tänder.

Den lilla kontakt med småhundar jag har haft säger mig att dvärgaveln är en stor skurk i det hela.
Man har avlat på trubbiga nosar vilket ger annan form även på käkarna. Tyvärr har inte anlagen för själva tänderna ändrats. I dom småhundarna finns inte plats i munnen.
Har själv just nu min första och sista minihund. Korsning med fyra olika raser men har haft turen att få en lång/normal nos. Han väger ca 6 kilo och är 6 år. Varje gång han är på hälsoundersökning blirveterinären lika förvånad över hans fina tänder. Syskonen med mer trubbig nos har vad jag vet samtliga dragit ut tänder.
Så trubbnosar har problem med tandlossning?
'
Min ras har i stort sett haft samma huvud och utseende i flera hundra år. De har haft samma långa nos. Ändå är tandproblem vanliga.

Diskuteras tänder bland trubbnosarna?

'
Min ras har i stort sett haft samma huvud och utseende i flera hundra år. De har haft samma långa nos. Ändå är tandproblem vanliga.

Trubbnosarna har horribla tänder. De står åt alla håll och har ofta tandlossning.
Dvärgaveln men också trubbnosaveln bidrar till problemen. Stora tänder som inte får plats i käkarna, eller gendefekter så som hos nakenhundar.

'

Trubbnosarna har horribla tänder. De står åt alla håll och har ofta tandlossning för att inte tala om underbettet man medvetet avlar fram.
Dvärgaveln men också trubbnosaveln bidrar till problemen. Stora tänder som inte får plats i käkarna,eller gendefekter så som hos nakenhundar.

Tack! Jag tänkte dock hörntänderna som är så knepiga. För resten av vuxentänderna som de får sitter väl rätt normalt? Jag minns inte nu.
Gizmos framtänder såg ut såhär. Han hade ett underbett så det ser ännu konstigare ut, men tex hörntanden i överkäken är både väldigt felriktad och kort ovanför tandköttet. Den undre är bättre, men fortfarande knepig
Visa bifogad fil 180159
Aha, hmm jag vet inte om jag har någon bra bild på hörntänderna men Trassels övre hörntänder lossnade inte i rätt tid och han riskerade bettfel så dom drog vi ut innan det skulle kunna bli ett problem. Såg ingen anledning att vänta då det rent allmänt kan orsaka problem med hörntänder som växer på det viset och ge upphov som skav, sår, smärta, bettfel.

Nej det är inte alls säkert att resten av tänderna sitter som vanliga permanenta. Tror det är ytterst ovanligt till och med. Det kan se rätt udda ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka