Hundar på Blocket...

S

Salla

Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen köpare till alla? Och alla dessa valpar?!? De flesta med mer eller mindre märkliga blandningar av raser. Och ungefär var tredje annons är en rottweiler, de flesta (även andra raser) säljs pga allergi. Är det verkligen så mycket allergier idag?!

Och alla dessa som säljer sin 13 v gamla valp pga tidsbrist!?!!?!!!

Jag vill inte tro att det finns mycket oseriösa, både uppfödare och hundköpare, i Sverige år 2009, men måste nog inse att det tyvärr är så.

Tar man inte reda på VAD det är man köper INNAN man köper en hund? Så slipper man "få allergi" när den stackars hunden börjar bli könsmogen.

Sen finns det säkert vissa "vettiga" som annonserar och köper där oxå så klart, men...ja, känns inte som de är nån majoritet.

Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa annonser, kommer ju in hur många nya som helst på en dag. Usch, jag får nog sluta sitta där och glo...:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundar på Blocket...

Alltför många vet nog inte riktigt vad det innebär med valp och unghund.
De förväntar sig en fluffig rumsren dröm men så är det inte direkt, och sedan fattas kunskapen när hunden blir äldre och tillslut lever rövare.

Jag tror också att det ofta skylls på allergi, när man egentligen helt enkelt tröttnat/inte kan hantera hunden.
 
Sv: Hundar på Blocket...

Ja visst är det spännande att arbetsförhållanderna eller familjesituationen plötsligt förändrats när hunden blivit ett, dvs när hunden nyligen blivit könsmogen och gärna testar gränserna.

Tyvärr finns det mycket oseriöst på blocket (vilket inte gäller enbart hundannonserna), vilket jag tycker är tråkigt då jag gillar blocket just för att det är så lättöverskåderligt.

Samtidigt finns det folk som verkligen inte kan ha kvar sina hundar och ser blocket som en bra plats att annonsera på, speciellt sällskapshundar då det inte finns så många passande forum.

Har man en jakt -eller brukshund etc kan man annonsera på jakt/brukssidor, men om hunden inte lyckas säljas där, ja då är det förmodligen blocket som blir nästa anhalt och det behöver inte vara dåliga hundar för det, men visst är det svårt att sålla.

Jag kan säga att en av omplaceringshundarna från blocket finns sedan januari hemma hos mig och min sambo. Och hon är en väldigt mentalt stabil hund och väl passande för sitt ändamål, drag.

Ayasha heter hon
Ayasha-27juli.jpg
 
Sv: Hundar på Blocket...

Ja, du..

Visst finns det en del oseriösa och märkliga annonser på blocket, precis som det gör på alla annons-siter..

Skulle dock tippa på att tjejen som köpte min lapska vallhund som jag omplacerade som halvvuxen är rätt nöjd med sin "blocket-hund", som nu är NV-08, SUCH, NUCH, FINUCH, NORDUCH & INTUCH och som hon dessutom tävlar i lydnad med i klass 1 med fina resultat och aktiverar med både agillity och vallning bla. A-höfter har hunden dessutom :cool:

Så det finns även seriösa människor som säljer bra hundar på blocket.
 
Sv: Hundar på Blocket...

Det finns säkert båda typerna, och om man som säljare är noga med att kolla upp ev. presumtiva köpare, så tror jag att det kan vara ett bra sätt att nå ut till många med annonsen.

Samma sak gäller så klart vid köp...

Det finns tyvärr massor av oseriösa uppfödare som lägger ut valpar där, och sen säljer dem vind för våg... Jag stötte på ett ytterst tragiskt fall för bara ett par veckor sen:cry:
 
Sv: Hundar på Blocket...

Och alla dessa som säljer sin 13 v gamla valp pga tidsbrist!?!!?!!!

Jag vill inte tro att det finns mycket oseriösa, både uppfödare och hundköpare, i Sverige år 2009, men måste nog inse att det tyvärr är så.

Tar man inte reda på VAD det är man köper INNAN man köper en hund? Så slipper man "få allergi" när den stackars hunden börjar bli könsmogen.

Sen finns det säkert vissa "vettiga" som annonserar och köper där oxå så klart, men...ja, känns inte som de är nån majoritet.

Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa annonser, kommer ju in hur många nya som helst på en dag. Usch, jag får nog sluta sitta där och glo...:(

Jag tror också att folk inte tänker på hur urbota jobbig den söta valpen blir som unghund. De ser den söta valpen som ska komma hem till dom och mysa i sängen, bära runt på sina leksaker och charma kvarterets andra folk. Sedan kommer bilden av den vuxna, väluppfostrade hunden som bär sitt koppel, går lös överallt och hämtar tidningen vid brevlådan (typ...). Om de ens ser den vuxna hunden alls, de kanske bara tänker på den söta valpen som ska vara söt för all framtid?

Min hund var rövjobbig i sin unghundsperiod.. Han var så jobbig att det tog mig tre år (TRE ÅR!) att kunna titta på en valp igen och känna att ja, det kan vara dax snart. För det enda man såg var det söta knytet förvandlas till den där asjobbiga unghunden som man grät blod över och svettades för vareviga dag. Men det blev ju förbaskat bra när han blev vuxen :D

Jag ser ju fortfarande valpen växa till krävande unghund innan den blir en trevlig vuxen, men idag ser man det hela på ett annat sätt.
 
Sv: Hundar på Blocket...

:o

Det är ju en underbar hund och jag var rätt hård i sållningen av intressenter (milt uttryckt). Känns helt klart som att jag valde rätt ny ägare. Blir så glad varje gång hon ringer/hör av sig på annat vis och uppdaterar mig om deras bravader :D
 
Sv: Hundar på Blocket...

Tar man inte reda på VAD det är man köper INNAN man köper en hund? Så slipper man "få allergi" när den stackars hunden börjar bli könsmogen.

När jag gick valpkurs på BHK gick man väldigt noga igenom de vanligaste bakomliggande orsakerna till klassikern "Schäferhane 2 år säljes pga allergi" :grin: Så det är ingen slump att hundar (helst av bruksras eller alla möjliga konstiga varianter av bruks/jakt/vakt-korsningar) just säljs pga allergi när de är mellan 1 och 2 år...

Man vill ju tro att upplysning är boten på detta, men hundköparkurser kanske inte bokas upp av de som inte fattar vikten av att välja rätt? Jag vet inte. Mänsklighetens hopplöshet är för mig väldigt total.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 628
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp