Hundar som jagar råttor som jobb

Det är väldigt fascinerande! Innan vi fick hem vår valp (jrt x) tittade sambon och jag på yt-videos av "ratting dogs". Finns massa filmer och olika typer av hundar som gör suveräna jobb. Mest jack russells men även andra raser
 
Ursäkta OT (men diskussionen har ändå lite lämnat hundområdet), men finns det inte en hel del förebyggande saker man bör jobba med för att få ned råttbeståndet? Tänker om man har så många och så stora råttor så måste de ju leva som All inclusive gäster året om. Då tänker jag på åtgärder som att täppa igen och bygga bort lämpliga boplatser, och på olika sätt strypa råttornas tillgång till människor- och djurmat. Om man inte gör det så lär ju råttbeståndet öka snabbt igen.

Problemet är att råttor förstör mycket. Bygger du igen t ex ett hål i väggen kan de gnaga upp hålet igen. Vi har precis gjutit nytt golv i vårt hönshus då det tidigare golvet var gammalt och fullt av håligheter, när vi kom tillbaka dagen efter för att fortsätta hade de ändå (!) fått upp ett nytt hål i betongen. Nu är det igentäppt, men det är gångar i hela väggarna och det kommer vi inte åt om vi inte vill byta panel på hela byggnaden. Vi har på ett ställe tagit bort en dörr där vi reglat upp, isolerat och satt igen. Det tog bara ett par månader så hade vi två hål rakt igenom, som en E4:a. :cautious:
 
Problemet är att råttor förstör mycket. Bygger du igen t ex ett hål i väggen kan de gnaga upp hålet igen. Vi har precis gjutit nytt golv i vårt hönshus då det tidigare golvet var gammalt och fullt av håligheter, när vi kom tillbaka dagen efter för att fortsätta hade de ändå (!) fått upp ett nytt hål i betongen. Nu är det igentäppt, men det är gångar i hela väggarna och det kommer vi inte åt om vi inte vill byta panel på hela byggnaden. Vi har på ett ställe tagit bort en dörr där vi reglat upp, isolerat och satt igen. Det tog bara ett par månader så hade vi två hål rakt igenom, som en E4:a. :cautious:
Undrar om det går att sätta "gnagarband" i efterhand?
Exet satte sådant runt hela garaget när han byggde nytt.
 
Det är väldigt fascinerande! Innan vi fick hem vår valp (jrt x) tittade sambon och jag på yt-videos av "ratting dogs". Finns massa filmer och olika typer av hundar som gör suveräna jobb. Mest jack russells men även andra raser
Jag har Dvärgschnauzers som är råtthundar och man förstår hur effektiva de är när man ser hur de leker med mjuka leksaker, kampduttar och rep. De får till ett jäkla snärtande när de ruskar om grejerna. Speciellt Ikea-råttorna. Kommer man i vägen och får ett rapp av råttsvansen så gör det skitont😄
 
Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget fungerade. Så nu har de anlitat ett företag som använder hund(ar) till att jaga och döda råttor. Första dagen tog de drygt 70 råttor.
Råttan i hundens mun är ju enorm! Man förstår att katterna inte rådde på dem.
Detta är ju ett bättre alternativ till gift.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrb...dar-i-kamp-mot-jatterattorna-i-ojebyn--m9my1o

Dessutom fungerar sällan gift och fällor på råttor, har haft tamråttor och dom är otroligt smarta flockdjur. Ska du få bort dom blir det ju den traditionella vägen och använda sig av råtthundar!
 
Jag tycker inte råttorna ser så stora ut? Min hund tar sådana nu och då, ett skak, släpper, lyssnar, hör han tecken på att den lever så blir det ett skak till innan han släpper igen. Min katt är dock tusen gånger effektivare. Hon tar svartråttor på löpande band i grannens ladugård. Ofta de små på runt 1,5 dm vilket de i filmen ser ut att vara men även de stora på drygt 2,5 dm och 1 dm över ryggen.

Det hör egentligen inte hit men hundföraren de intervjuar borde fundera över vad hon säger eller inte uttala sig alls med tanke på hennes okunskap. "Det krävs en stor och hungrig katt..." Nej. Det gör det inte. Min är en helt vanlig bondkatt på ca 3,5 kg och man har vetat väldigt länge att en hungrig katt jagar sämre än en som får mat som hen ska. Det är så onödigt att sprida den vidriga myten om katter.
Vår förra katt var en rackare på att ta just råttor. Även rejäla sådana.

Var med en gång när jag var ute och kissade hunden och gick förbi hönsgården. Katten satt stilla, lyssnade, kastade sig plötsligt på en råtta som kom - ett pip hörde jag, sen var den död. Han knep dom över nacken.
Kunde ta flera stycken på en dag, var även i grannes lada och jagade. Deras egna katter hade inte rätt teknik tydligen, men vår lilla svarta 3.5kg huskatt hade det.
 
Dessutom fungerar sällan gift och fällor på råttor, har haft tamråttor och dom är otroligt smarta flockdjur. Ska du få bort dom blir det ju den traditionella vägen och använda sig av råtthundar!
För smarta. Grannen tog hjälp av en annan granne, jägare, för att skjuta ihjäl råttor. Tog inte lång tid innan dom lärde sig känna igen jägarens fotsteg, så då gömde dom sig. Annars kunde dom typ vara framme vid matning av hönsen, men när han var där - icke!
 
För smarta. Grannen tog hjälp av en annan granne, jägare, för att skjuta ihjäl råttor. Tog inte lång tid innan dom lärde sig känna igen jägarens fotsteg, så då gömde dom sig. Annars kunde dom typ vara framme vid matning av hönsen, men när han var där - icke!

Exakt så är dom! Gift, fällor osv. kan kanske funka en gång, men dom lär sig snabbt vad som är farligt och lär sen resten av flocken.
 
Jag skulle tänka 2-3 kg. Höga som en bondkatt, 25-30 cm över manken och lika lång svans som en katt.
Minns en gång när en klasskamrat sa att järvar är stora som hus, då rättade jag henne och sa att så stora är de inte. Våran lärare sa då att de kan vara lika stora som små hus.
En hund kan vara stor som en ponny.
Allt är relativt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp