Hundar som jagar råttor som jobb

Hundar är fruktansvärt effektiva. Kailzies mamma och moster var båda arbetande "ratters" i stallet där jag arbetade. Ägaren hade inga katter utan istället två eller tre terriers som bodde i stallet - på dagarna höll de även nere kaninbeståndet i hagarna. Numera har hon taxar tror jag.
 
Min gamla skola, på min tid*
hade vi dock inte alls några särskilda råttproblem :) Företaget i fråga kommer hålla en föreläsning på en hundmässa här i stan inom kort, hade redan sett fram emot det ur specialsöksperspektivet men nu är jag ännu mer pepp 👏

*Numera stenåldern
 
Olga och Pepsi jobbar som skolhundar på Grans. Hade vi tänkt till hade de gärna tagit en vända i ladugården som är vägg i vägg med hundstallet. Men då hade de nog inte velat göra annat. :cool:

Var även DSG och Jack Russel med förutom Cockern.

Planen är att när det nu är sanerat att ladugårdskatterna ska kunna hålla efter.
 
Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget fungerade. Så nu har de anlitat ett företag som använder hund(ar) till att jaga och döda råttor. Första dagen tog de drygt 70 råttor.
Råttan i hundens mun är ju enorm! Man förstår att katterna inte rådde på dem.
Detta är ju ett bättre alternativ till gift.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrb...dar-i-kamp-mot-jatterattorna-i-ojebyn--m9my1o
Jag tycker inte råttorna ser så stora ut? Min hund tar sådana nu och då, ett skak, släpper, lyssnar, hör han tecken på att den lever så blir det ett skak till innan han släpper igen. Min katt är dock tusen gånger effektivare. Hon tar svartråttor på löpande band i grannens ladugård. Ofta de små på runt 1,5 dm vilket de i filmen ser ut att vara men även de stora på drygt 2,5 dm och 1 dm över ryggen.

Det hör egentligen inte hit men hundföraren de intervjuar borde fundera över vad hon säger eller inte uttala sig alls med tanke på hennes okunskap. "Det krävs en stor och hungrig katt..." Nej. Det gör det inte. Min är en helt vanlig bondkatt på ca 3,5 kg och man har vetat väldigt länge att en hungrig katt jagar sämre än en som får mat som hen ska. Det är så onödigt att sprida den vidriga myten om katter.
 
Jag tycker inte råttorna ser så stora ut? Min hund tar sådana nu och då, ett skak, släpper, lyssnar, hör han tecken på att den lever så blir det ett skak till innan han släpper igen. Min katt är dock tusen gånger effektivare. Hon tar svartråttor på löpande band i grannens ladugård. Ofta de små på runt 1,5 dm vilket de i filmen ser ut att vara men även de stora på drygt 2,5 dm och 1 dm över ryggen.

Det hör egentligen inte hit men hundföraren de intervjuar borde fundera över vad hon säger eller inte uttala sig alls med tanke på hennes okunskap. "Det krävs en stor och hungrig katt..." Nej. Det gör det inte. Min är en helt vanlig bondkatt på ca 3,5 kg och man har vetat väldigt länge att en hungrig katt jagar sämre än en som får mat som hen ska. Det är så onödigt att sprida den vidriga myten om katter.
Är väl inte så att en mätt katt jagar bättre men den stannar kvar hemma och jagar istället för att ge sig av.

Och apropå storlek på råttorna. De största var 50 cm
received_1346729762604178.jpeg
 
Det hör egentligen inte hit men hundföraren de intervjuar borde fundera över vad hon säger eller inte uttala sig alls med tanke på hennes okunskap. "Det krävs en stor och hungrig katt..." Nej. Det gör det inte. Min är en helt vanlig bondkatt på ca 3,5 kg och man har vetat väldigt länge att en hungrig katt jagar sämre än en som får mat som hen ska. Det är så onödigt att sprida den vidriga myten om katter.

Säger samma, men det måste vara rätt katt. Vår ena katt (bondkatt drygt 3,5kg) tar också 45-50cm råttor , tråkiga är att hon kommer hem med de till huset för att visa upp 🤢 Den andra katten (drygt 4kg), han tar bara småmöss dock.
Båda får mat hemma och behöver inte gå hungriga (dock äter honan inte så mycket självvalt när hon är ute mycket utan verkar föredra gnagarkost när det inte är -30 och hon då håller sig inne)

Kan dock tänka att om det blir en riktig invasion råttor så hinner katter kanske ändå inte hålla efter om de inte är många.
 
Tänkte att det borde finnas lite terrier-resurser inhouse som gladeligen skulle vilja få ett extraknäck 😁


Olga och Pepsi jobbar som skolhundar på Grans. Hade vi tänkt till hade de gärna tagit en vända i ladugården som är vägg i vägg med hundstallet. Men då hade de nog inte velat göra annat. :cool:

Var även DSG och Jack Russel med förutom Cockern.

Planen är att när det nu är sanerat att ladugårdskatterna ska kunna hålla efter.
 
Säger samma, men det måste vara rätt katt. Vår ena katt (bondkatt drygt 3,5kg) tar också 45-50cm råttor , tråkiga är att hon kommer hem med de till huset för att visa upp 🤢 Den andra katten (drygt 4kg), han tar bara småmöss dock.
Båda får mat hemma och behöver inte gå hungriga (dock äter honan inte så mycket självvalt när hon är ute mycket utan verkar föredra gnagarkost när det inte är -30 och hon då håller sig inne)

Kan dock tänka att om det blir en riktig invasion råttor så hinner katter kanske ändå inte hålla efter om de inte är många.
Jo att visa upp är poppis 😅
O_o
Nej det är ju just det, de har ett val. De behöver inte jaga för att få äta. Jag har sett resultatet av när folk tror på den myten på nära håll flera gånger. Ett exempel var en katt med unge (2-3 månader gammal så nästintill avvand) som lämnades vind för våg när ägaren flyttade och ägaren menade att mamman var ju en bra jägare. När de hittades var mamman bara skinn och ben och vi utgick ifrån att kattungen hade dött eftersom den inte syntes till. Kattungen kom fram tillslut och var i uruselt skick. Dessutom helt vild. Hon blev aldrig större än en fyra månaders kattunge pga bristen på mat. En katt som inte får mat och tvingas jaga blir tillslut så utmattad att hen inte orkar jaga.

Nej blir det för många krävs fler jägare. Helt klart.
 
Ursäkta OT (men diskussionen har ändå lite lämnat hundområdet), men finns det inte en hel del förebyggande saker man bör jobba med för att få ned råttbeståndet? Tänker om man har så många och så stora råttor så måste de ju leva som All inclusive gäster året om. Då tänker jag på åtgärder som att täppa igen och bygga bort lämpliga boplatser, och på olika sätt strypa råttornas tillgång till människor- och djurmat. Om man inte gör det så lär ju råttbeståndet öka snabbt igen.
 
Ursäkta OT (men diskussionen har ändå lite lämnat hundområdet), men finns det inte en hel del förebyggande saker man bör jobba med för att få ned råttbeståndet? Tänker om man har så många och så stora råttor så måste de ju leva som All inclusive gäster året om. Då tänker jag på åtgärder som att täppa igen och bygga bort lämpliga boplatser, och på olika sätt strypa råttornas tillgång till människor- och djurmat. Om man inte gör det så lär ju råttbeståndet öka snabbt igen.
De har ju provat ”allt” men för några år sen eskalerade det. Sen fick de inte ner stammen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp