Bukefalos 28 år!

Hundar & städning

mian1

Trådstartare
Nu behöver jag alla de bästa städtips och hundfällningstips som jag kan få.
Maken har återigen lagt fram önskemålet om ett hundfritt hem och i går var första gången som han inte tog tillbaka det och sa att han inte menade att han vill bli av med dem. I går ville han sälja Kerstin och låta Ester stanna så länge hon nu överlever.
Det hela beror inte på att hundarna är besvärliga. Kerstin äter inte möbler längre och Ester orkar sällan smita eller hitta på ofog. Det beror helt enkelt på städningen!
Hundarna är släthåriga med tunn päls utan underull, men de fäller hela tiden året om. Vi sopar med borste och skyffel morgon och kväll, 7 dagar i veckan och vi får alltid full skyffel. Och då är det kök och vardagsrum vi städar. Hundarna får bara vara på bottenvåningen. Vi dammsuger, vädrar mattor och våttorkar golven 1-2 gånger i veckan och mattor har vi bara i köket eftersom förra hunden var kvalserallergisk så det var lättare att hålla rent utan textilier.
Värst hårar Kerstin! Det finns inget stopp. Ändå badas hundarna regelbundet för att tvätta bort fällpäls.
Och de luktar. Vi, som ändå bor här, känner tydligt när vi kommer in eller när vi kommer ner från övervåningen på morgonen. Kanske beror det på dålig ventilation? Ingen av hundarna luktar illa i vare sig pälsen eller munnen. Tråkigt är det.
Jag håller med min man om att det är tråkigt att aldrig känna att man har ett rent och fräscht hem, även om jag inte vill vara så drastisk att jag gör mig av med en familjemedlem för den skull.
Så här var det aldrig när vi bodde i stan och bara hade Ester. Då bodde vi på 48 kvm och det var varken hårigt eller luktande. Nu bor hundarna på 120 kvm (bottenvåningen) och det känns skitigt hela tiden. Hårigt och det luktar "jag-har-11-hundar-men-ingen-dammsugare".

Jag är trött på korsdrag, evigt sopande & moppande och jag är trött på en missnöjd make. Våra hundar är faktiskt jättefina!
Finns det något man kan göra?
 
Sv: Hundar & städning

Men e din man inte lite kinkig då:D
Så där ofta städar inte jag haha
Och ibland har man en hel schäfer i sängen även fast hon har gått ner:rofl: Och då kan killen muttra.

Du får väl köpa en sådan självgående dammsugare som alltid e på.:)

Annars har jag inget att komma med faktiskt. :(
 
Sv: Hundar & städning

Ang. fällningen. Kan ni inte borsta av dem med en såndär gummiborste som är till för fällande djur? Jag har en sån vante med gummipiggar på insidan som man bara drar av pälsen med. Men det kanske är beprövat redan...
 
Sv: Hundar & städning

Bygga hundgård med ett bra hus där de kan spendera lite tid istället för inne? eller? jag vet inte, men lider med dej...
 
Sv: Hundar & städning

Tja, man kan ju byta till en mer tolerant make ;)

För lukt: Använd ett schampoo där lukten sitter i länge, Cardinal har en sort, den är orange och luktar jättebra. Håller i sig ca 2 veckor. Låt inte hundarna bada utomhus annat än i rent vatten, hundar som lekt i lera/dy brukar kunna lukta ordentligt.

Hår: Korthårig hund borstas med fördel med gummiborste, ute på promenaderna VARJE dag, om den fäller som dina verkar göra. Förebygg hårproblemet med att bestämt borsta av det ofta.

Sen reagerar jag lite på din text, för jag måste säga att det inte låter helt normalt att hundarna fäller så fasansfullt mycket - visst i perioder men låter som om det är ett riktigt problem hos er.
 
Sv: Hundar & städning

Med fällningen så är det liksom inget stopp. Det är inga enorma mängder, som jag minns att det var då jag hade golden, men då fällde han under en kort period höst och vår. Nu är det mer ett jämnt håravfall året om. Små, stickiga hårstrån som är hopplösa att få bort.

Har haft en gummikarda och en handske som suger åt sig hår, men jag tyckte inte att det gjorde så mycket skillnad.

Ingen av hundarna är badare. Den gamla kan ibland rulla sig i något spännande, men det händer sällan och då badas hon direkt. Jag tycker inte att pälsen luktar och andedräkten är bra. Ändå luktar det mycket hund hemma. Mer än vad jag tycker att det luktar hemma hos andra som har hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar & städning

Vi är hemma mycket och hundarna får gå ut och in i trädgården/verandan så mycket och ofta de vill. Sommartid ligger de mest ute på verandan och dörren in är öppen. Då är det mindre hår att borsta upp på kvällen, men bara över natten, när bägge hundarna ligger och sover i sin korg, blir det ett täcke av svarta hårstrån över golvet runt korgen.
 
Sv: Hundar & städning

Till fällig päls kan jag varm rekommendera "Fur-minator", googla på nätet. En specialkarda som är mördarbra till att minska löshårsmängden.
 
Sv: Hundar & städning

Det står på deras hemsida att kardan är till för att reducera underullen utan att skada den övre pälsen. Mina hundar har ingen underull. Vet du om den testats på släthåriga hundar utan underull? Det är min GD som fäller värst
 
Sv: Hundar & städning

Nej det är inget fel på dem. De bara fäller ett jämnt lager av päls. De har i övrigt fina pälsar, men ingen av dem har någon rejäl fällperiod så som jag minns att mina hundar hade då jag hade golden & spaniel. Antar att vår gamla basset också fäller i perioder eftersom vi inte haft detta städproblem mer än på det senaste. Kanske för att vi har småbarn som kravlar på golvet eller också för att GDn är fäll-skurken?
 
Sv: Hundar & städning

Det står på deras hemsida att kardan är till för att reducera underullen utan att skada den övre pälsen. Mina hundar har ingen underull. Vet du om den testats på släthåriga hundar utan underull? Det är min GD som fäller värst

Detta är inte svar på din fråga men jag blir förvånad när du säger att det luktar och hårar. Med tre GD coh tre settrar, som vi har, i en del av huset borde det inte vara möjligt att vistas där om det vore så som du beskriver. Lukt: Ja, när de kommer in dyngsura och ska torka efter promenader men inte ens då speciellt mycket och absolut inte när de torkat. Hårar: Settrarna, ja när de fäller liksom GD när de fäller. Men inte ens då lämnar de hår som du skriver så att det ligger i drivor (enner missförstod jag?). Egentligen tror jag att vårt största problem är GRUS som följer med in, speciellt om det är fuktigt ute.

Golvet våttorkas max en gång per dag men sopas lite oftare. Badar, inför utställning men inte annars om de inte rullat sig i något då förståss.

Ålder, kön på hundarna? Jag funderar faktiskt också på om det kan vara så att det är något som är fel/saknas.
 
Sv: Hundar & städning

Det står på deras hemsida att kardan är till för att reducera underullen utan att skada den övre pälsen. Mina hundar har ingen underull. Vet du om den testats på släthåriga hundar utan underull? Det är min GD som fäller värst

Ajdå, tänkte bara på hur det brukade se ut hemma hos mig innan jag hade den, nu är det stor skillnad.
Jag uppfattar att den tar allt löst hår, åtminstone på min hund, även det lösa överhåret. Men mest blir det ju underull.
 
Sv: Hundar & städning

Ålder, kön på hundarna? Jag funderar faktiskt också på om det kan vara så att det är något som är fel/saknas.

Instämmer. Jag undrar också, TS, vad får hundarna att äta? Ger du olja (helst fisk/lax), b-vitaminer, bra foder?

Jag märkte enorm skillnad i päls på min tik när jag bytte foder, när jag dessutom började med laxolja och biotin så blev den ännu finare.
 
Sv: Hundar & städning

Min GDhane fällde väldans mycket, men inte så som detv erkar att din gör!

Det jag reagerar på är att ni bara dammasuger och torkar golven 1-2 gånger i vecka´n, det tycker jag låter väldigt lite, jag torkar golvet minst en gång per dag, och dammsuger 2-3 gånger, dock så gör jag jag ju inte supernoga utan där de t.ex släpat in grus etc.

Om din make gnäller så får han väl städa oftare, eftersom det verkar vara han som lider.
 
Sv: Hundar & städning

Shit, vem har tid att dammsuga 2-3 gånger och dagen och framför allt torka golvet varje dag?
Jag har en korthårig hund med underull som fäller relativt mycket, men det räcker med torrmoppning 1ggr/dag och våtmoppning typ en gång i veckan.
 
Sv: Hundar & städning

Instämmer. Jag undrar också, TS, vad får hundarna att äta? Ger du olja (helst fisk/lax), b-vitaminer, bra foder?

Jag märkte enorm skillnad i päls på min tik när jag bytte foder, när jag dessutom började med laxolja och biotin så blev den ännu finare.

Undrar faktiskt detsamma jag med:D

Jag har 3 hundar, i möbler och överallt. En korthårig typ som dina, en långhårig (typ setter) och en strävhårig, men det enda som märks är den långhårigas hår som liksom lägger sig i högar i hörnen.

Min korthåriga fäller nästan aldrig, men hon gjorde det när hon mådde lite sämre, därför undrar jag om det verkligen inte kan ha med fodret att göra??

Min långhåriga luktade väldigt illa när jag fick henne, men efter foderbyte och borttagande av tonsiller så luktar hon inte länge, visst kanske inte hallon, men definitivt inte illa.

Det enda mina hundar kan lukta är om de har rullat sig eller vältrat runt i en hästbox. Så tyvärr tror jag att du får inventera fodret.
 
Sv: Hundar & städning

Precis! Lite snabb damsugning har man väl tid med varje dag, men 2 gånger och desutom torka golv så ofta, då skulle jag behöva gå ner på halvtid...
 
Sv: Hundar & städning

Håller med. Hunden behöver ju inte må dåligt nu, så att man säger att den är sjuk, men de kanske går att byta foder och få det bättre...
 
Sv: Hundar & städning

Nej, SÅ enorma drivor av päls blir det inte, men det är konstant lika mycket. De har ett helt ok foder, men GDn behöver en del extra för att hålla hullet uppe så det skadar nog inte att ge lite extra olja i maten. Tack för det rådet!!!
GDn är en 2-årig tik.

Jag tror att en del av städproblemen inte är hundarnas. Lukten undrar jag om det inte kan vara ventilationen på bottenvåningen som behöver bättras på. För ni som har mer än en hund: inte luktar det väl hos er om ni har fönster & dörrar stängda ett par timmar? Vardagsrummet, där de oftast är är 35 kvm och ett stort öppet rum med få möbler.

Sen tror jag att trägolven, som är lite slitna, gör att smuts och hår fäster och är svårare att få bort?! Har inte råd att slipa och lacka om just nu, men man borde väl kunna vaxa golven för att få en tåligare yta?

Städar ni verkligen så många gånger om dagen? Jag vill ha ett rent hem, men städning är inte min främsta hobby (ja, det är oftast maken som sliter med golven :angel: )
Har ni några bra husmorsknep för att lättare hålla rent i hundhem?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
3 794
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp