Hundars kulor heliga?

Shaggy

Trådstartare
Jag pratade med en kompis igår och då bla om hennes hund som kastrerades för några dagar sedan. Vi kom in på detta med att de flesta hanhundar springer runt med kulorna kvar och vill man skära bort dem så blir man mer eller mindre idiotförklarad.
Min kompis hade beställt tid för kastreringen och blev mycket förvånad när hon kom till vet som började ifrågasätta varför hon villle skära sin hund. När hon sa att för det första så är hunden en korsning, för det andra så är han inte helt stabil i psyket (skulle blivit farlig med fel ägare) och för det tredje så blir han mycket jobbig när tikarna löper så säger vet att jamen han lugnar kanske ner sig med tikar om du väntar till efter 3 års ålder :eek:. Jag tycker personligen att min kompis tagit ett klokt beslut och anser att fler borde göra samma sak.
Vad är det egentligen för skillnad på en hunds kulor jämfört med de hos häst eller katt. Häst och katt jagas ju nästan med kniven stundtals oavsett om de kan vara något för avel eller inte.

Sv: Hundars kulor heliga?

Låter lite konstigt med dt vetrinärsvaret din kompis fick.....

Lånar tråden till en fundering av ren nyfikenhet om det går bra

Blir en jakthund mindre intresserad av jakt om den skärs(kastreras)?
påverkas alltså mentaliteten så att den inte driver lika bra?

För att hundar är så anpassningsbara. En hund med en normal sexdrift är inte lika styrd av den som tex hingstar eller hankatter. Det finns gott om hanhundar som tex inte vill betäcka en tik om hans ägare finns i närheten.

Jag kan inte riktigt förstå poängen med att söva en hund om det inte finns ett behov av det, och kasterering vid 4-6 månader som det ofta görs i USA och England har jag svårt att köpa. Då är ju inte hunden färdigvuxen. Visst de blir "lättare" att ha att göra med men det blir ju en Enuck inte en vuxen hund på riktigt.

Men en bra djurhållning så ska hundarna ändå inte kunna bidra till oplanerade valpar.

Den ökade maskulinseringen av vissa hundraser har lett till översexuella hundar som "vanliga" hundägare måste kastera för att kunna ha dem men ändå går deras "snygga" syskon i avel och fortsätter producera dessa översexuella hundar... Det är inte klokt.

Men SJÄLVKLART så ska hundar som har PROBLEM kasteras, inget snack om det. Men jag kan se en risk med att slentrianmässigt kastera alla "normala" hundar hos normalägaren eftersom man då kan fortsätta avla på hormonmonster.

Jag läste en artikel i hundsport om just problemen med maskulinsering och översexuallitet av vissa hundraser men jag kan inte för mitt liv veta i vilken (och jag har ungerfär 20 årgångar...)

jag håller med! jag tycker kastrering har blivit någon sorts allmänlösning (inte sagt att det är så för din hund) "min hund kan inte vara hemma själv-vi kastrerar den" min hund drar i kopplet-kastrera!" min hund kissar för många gånger per runda-kastrera!"

Vet att Anders Hallgren skrev nånting om maskulinisering för inte så länge sen. Men det kanske inte är den du tänker på?

Nope, det här var flera år sedan, skrivet av en veterinär.

Som sagt, det finns många fall där kastering är nödvändlig men man ska kanske se över aveln när hundarna blir så besvärliga att man måste kastrera dem, i alla fall när det gäller raser som normala människor har. Det handlade mest om labradorer där utställningsaveln lett till biffiga överkåta hundar som varken kan fungera med andra hundar i jakt eller som aktiva träningskompisar.

Senast ändrad:

För att inte tala om de små sällskapsraserna där hanarna i regel går med skvättskydd för att inte pinka överallt...

Jättekul sällskapshund.

Oftast sitter inte problemen i pungkulorna och jag anser inte att man ska söva ner djur "i onödan". En hane som har normal könsdrift blir inte av med problem som orsakas av rädslor/vekhet/klena nerver/dålig uppfostran etc. etc. för att kulorna plockas bort.

Det är ovanligare rent generellt sett med översexuella och testoteronstinna hanar som inte fungerar pga detta, än vad gemene hundägare inbillar sig faktiskt, så många (jag skulle vilja säga de flesta..) sådana ingrepp görs helt i onödan!

nu skrev ju ts att hunden var en blandras och ostabil i psyket och då tycker jag att det är jätte bra att kastrera sen förstår jag inte argumentet att det finns hundar som har normal könsdrift och då är det ju dumt att kastrera har man en hund som inte passar i avel överhuvudtaget så tycker jag att det är bra att den blir kastrerad har en kompis som har en renrasig hund men var extriört helt och skogen dessutom med ryggfel det tog hon till vetrinären och plockade bort kulorna och vips så hande hon en hund som inte rymnde från till stallet.

Enligt min veterinär, så tycker hon att det är bättre att kastrera hanar som inte ska vara i avel. Frågade henne lite specifikt hur det skulle gå med vår hanes jaktlust (är jakthund) och fick då till svar att de jagar med huvudet och inte med kulorna, vilket jag i och för sig själv räknat ut, men ville höra det från expert håll.

Kan tillägga att vi fick en mycket lugnare och trevligare hund, även om han var trevlig innan också och så var det slut på hundslagsmålen här hemma med den andra hanen om tiken löpte. Var lite svårt att upptäcka när hon löpte då hon har sk tysta löp och vi upptäckte det oftast då hanarna helt enkelt slogs.

Senast ändrad av en moderator:

Kastrering av hund var under många år förbjuden i Sverige (jag tror att lagen tillkom 1944). Kastrering av alla andra handjur inklusive människor var tillåtet, men just hanhundar fick endast kastreras av medicinska skäl efter tillstånd från lantbruksstyrelsen (föregångaren till Jordbruksverket). Detta förbud hävdes 1988. Anledningen till detta förbud är jag inte helt säker på, men kan ha haft med krig att göra, att man behövde säkra tillgången på lämpliga hundar.

Personligen hoppas jag inte att man kommer att se en ökning av slentrianmässig kastrering av rashundar, då det skulle kunna minska avelsbasen inom många raser.

Nej det behövdes inte ngt tillstånd från lantbruksstyrelsen utan det var upp till vet att avgöra både vad gällde tik o hanhund.
Normalt sett ser jag inget negativt med att kastrera hanhundar men jag har sett fall där bortfallet av testosteron verkar ha gett en mer instabil hund.
PL

Nej det behövdes inte ngt tillstånd från lantbruksstyrelsen utan det var upp till vet att avgöra både vad gällde tik o hanhund.

Jag tolkar nedanstående som att man behövde tillstånd:

Förordning (1973:272) om kastrering av vissa husdjur
4 § Lantbruksstyrelsen får medge undantag från förbudet att kastrera hund enligt 9 § första stycket lagen (1944:219) om djuskydd, om synnerliga skäl föreligger. Kungörelse (1974:351).

Jag tolkar nedanstående som att man behövde tillstånd:

Förordning (1973:272) om kastrering av vissa husdjur
4 § Lantbruksstyrelsen får medge undantag från förbudet att kastrera hund enligt 9 § första stycket lagen (1944:219) om djuskydd, om synnerliga skäl föreligger. Kungörelse (1974:351).

Källa: Rättsnätet

Ja men inte om medicinska skäl förelåg som tex alla pyotikar o testikeltumörer. Leta reda på vad som stod i paragrafen med själva förbudet.
PL

nu skrev ju ts att hunden var en blandras och ostabil i psyket och då tycker jag att det är jätte bra att kastrera sen förstår jag inte argumentet att det finns hundar som har normal könsdrift och då är det ju dumt att kastrera har man en hund som inte passar i avel överhuvudtaget så tycker jag att det är bra att den blir kastrerad har en kompis som har en renrasig hund men var extriört helt och skogen dessutom med ryggfel det tog hon till vetrinären och plockade bort kulorna och vips så hande hon en hund som inte rymnde från till stallet.

Jag tycker helt klart att hunden i TS fall kan vinna på en kastering eftersom han verkar stressa med löptikar. Men frågan var "hundarns kulor heliga" och alltså en allmänt ställd fråga.

Normalt sett ser jag inget negativt med att kastrera hanhundar men jag har sett fall där bortfallet av testosteron verkar ha gett en mer instabil hund.
PL

Permanent eller temporärt? Min hane blev förändrad i humöret under 1-2 månader efter kastration men det gick över. Skulle vara intressant om fler upplevt det. Hästen blev feg som attan efter kastration, rädd för allt möjligt han aldrig reagerat på förut.

De fall jag tänker på var permanenta men det är ju omöjligt att veta hur dessa skulle utvecklats utan kastration.
PL

Vi har under årens lop haft tre kastrerade hanhundar, en pga skada, en pga svår kryptosism och den tredje för att var en "konstant rymmare"...

Har varit otroligt nöjd med alla dessa fall, egentliga inga som helst problem hos oss(förutom en infektion)

Skall kanske påpeka att vi alltid haft tikar samtidigt, och att ingen av dessa hanhundar användes i avel innan kastration.

Jag förespråkar det i de flesta fall där det finns behov för det.

Det gör jag med men min erfarenhet gör dock att jag måste smyga in en liten varning. Sänkningen av testosteron verkar göra enstaka hundar lite instabila.
PL

Du har ju så mycket mera erfarnehet av det hela än vad jag har. Bra att du delar med dig av det:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver lite bollplank...:crazy: Min hund (whippet-tik, 2år) blivit lite grinig mot andra hundar. När jag fick henne (omplacering...
Svar
14
· Visningar
3 915
Senast: mkh
·
Svar
2
· Visningar
738
Övr. Hund Vi har två hundar i familjen. En äldre stövartik som är rent ut sagt knepig i huvudet. Hon kan utan förvarning dyka på hanhunden som...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31