Hundattack- vad kan man göra?

Sv: Hundattack- vad kan man göra?

Schäfer är en aggressiv ras inget att sticka under stol med jag älskar rasen till döds. Jag kan tänka mig att ändra mig då jag ser världens militär och polis använda kamphundar istället för schäfer. Jag anser och många med mig att dessa (bland)raser inte är kontrollerbara därav används de inte som tjänstehundar. Jag må "bara" vara 25 år men jag vet att schäfer var "innehund" då, dock har de stannat som en topp ras inom de flesta områden (från tjänst till sällskap) av någon anledning.:p

Men attans då! Jag måste ha växt upp kring icke rastypiska Schäfrar då också :(

Fan, jag börjar inse att mitt hundliv inte är så mycket värt längre, har ju bara varit kassa individer som inte är som rasen ska vara...

Hur gick ert samtal?

Verkar personen vara "förnuftig" och realistisk = förstod h*n dina åsikter o tankar?

Känner du att samtalet gav något eller var det lika med noll?

/Swat

Men attans då! Jag måste ha växt upp kring icke rastypiska Schäfrar då också :(

Fan, jag börjar inse att mitt hundliv inte är så mycket värt längre, har ju bara varit kassa individer som inte är som rasen ska vara...

Du förstår nog vad jag menar är trött sent på kvällen. Schäfer har tendenser till att bli aggressiva precis som kamphundar dock så verkar ju schäfer vara att föredra över tex pitbull osv annars hade ju inte polisen haft dem.

Jag tycker lite synd om TS vars tråd kapats av en kamphundsdebatt! Men blandar mej ändå in i leken! ;)

Nu vet jag inte hur i andra här inne definierar tex aggression, men...
Förenklat tänker JAG så här:

Schäfern används företrädesvis som tjänstehund av FLERA orsaker - att en av de orsakerna skulle vara att de har "lätt för att bli aggressiva" kan inte blir mer FEL!!

Aggression är som företeelse avståndsökande! Dvs du kan i stort sett INTE ha en hund som arbetar i aggression. Korta stunder ex. i början av en anskällning, i början av ett avvisande...men sedan...måste hunden kunna växla till en mer lämplig "känsla".

Schäfern är en vallhund dvs den är relativt enkel att dressera och har en medfödd vilja att "följa en förare".

Mängden aggression som används för en normal tjänstehund under ett helt liv i tjänst är mikroskopisk i förhållande till hur mycket den måste använda sin kamplust, sin jaktlust osv. För en "medel hundförare" så kan det gå ÅR mellan det att hunden används för ett skarpt skyddsarbete!

"Kamphundar" som vi ser på gatan idag är till den absoluta majoriteten blandraser mellan många "bull-liknande" hundar!
De avlas ofta utan selektion och hanteras/fostras ofta på ett felaktigt/olämpligt/otillräckligt vis!

När vi möter dessa hundar på stan och de hänger längst ut i kopplet och "spottar och fräser" så tolkar vi det ofta som just aggression! Även om det i majoriteten av falen här handlar om FRUSTRATION!

En bra "kamphund" - som skall användas i ring - avlas ALDRIG för att ligga högt i aggression!
Det vore ju meningslöst eller hur?!
Som jag skrev aggression = avståndsökande = bita-släppa-ge chansen att fly!
En hund som skall fightas arbetar i ren socialkamp! Den ser inte sin motståndare som en annan hund utan som ett byte. (Oftast plockas ju dessa hundar från tiken redan vid 5 vekors ålder för att INTE skaffa sej något språk/få några "spärrar") Ofta "rullas" de också med små, enkla "byten" till en början för att få upplevelsen att de är "oövervinnerliga".

Så innan vi drar på några högre växlar om "farliga hundar" så bör vi kanske läsa på lite mer?

Personligen ser jag allra störst risk för att vi kommer få se dödsfall pga hundangrepp i Sverige där en herdehunds-blandras kommer vara inblandad!
DÄR kan vi prata om FARLIGA hundar!!

/Swat

Tack för ett konstruktivt inlägg!

Jag lekte med tanken på att skriva själv om det, men dom få gånger jag har skrivit om just kamp - så slår det bara tillbaka på en, och jag orkade inte riktigt det just nu.

(Alltså, om vad som driver en kamphund i ringen, hur den ska agera, etc. Då tror folk att jag kampat hundar, eftersom jag kan "så mycket" om det...)

:D Jag gissar nästan dessutom att min ena är BETYDLIGT mer "kamphund" är dina... Trots att hon har både ståndöron, långa ben och mer päls!
Men jag förstår att du väljer att låta "tystnaden tala" ;) i denna fråga!

/Swat

Personligen ser jag allra störst risk för att vi kommer få se dödsfall pga hundangrepp i Sverige där en herdehunds-blandras kommer vara inblandad!
DÄR kan vi prata om FARLIGA hundar!!

/Swat

Helt övertygad. I Georgien och östra Turkiet kastade folk sig in i bilarna när de såg en Ovcharka eller Karabash, och så väntade man på att någon i huset/på gården kom ut och hämtade en.

Här är grabben med stort G.

Armenien20100123164.jpg

När vi åkte därifrån försökte han ta sig upp på taket på bilen.

Hur gick ert samtal?

Verkar personen vara "förnuftig" och realistisk = förstod h*n dina åsikter o tankar?

Känner du att samtalet gav något eller var det lika med noll?

/Swat

Det gick inte strålande men inte skitkasst heller. Förbättring har iaf utlovats även om jag bara kan hoppas de fortsätter med det- känns som folk har lätt för att glömma och återgå i gamla vanliga spår sas. Vi har ju totalt olika syn på hund och uppfostran och vad som gör en hund farlig, hur farlig hunden ifråga är etc etc, men de har iaf lovat att hålla den kopplad och se till så den inte rymmer :bow: Jag är tacksam det förlöpte sansat och de menar nog väl!

men när du skriver att båda uttalandena ligger på samma nivå, då känner jag mig ändå lite tvungen att jämföra. de ligger ju inte på samma nivå. alls. inte ens "tänket" bakom.

när det gäller hundrasen så är det ju ändå något som du måste ha vetat om INNAN du skaffade den. folk är väldigt rädda, och blir inte mindre rädda efter all mediabevakning. man har svårt att se nyttan av rastypen, och ser bara eländet som den stället till med. klart som korvspad att ägarna blir bemötta med viss skepsis!

hoppas att det löser sig för dig och att de inser allvaret. talade du om vad det skulle kosta dem? med ersättning för veterinärkostnader, din förlorade arbetsinkomst, etc?

Självklart var jag medveten om det, och jag bryr mig heller inte nämnvärt över att folk flyttar sig långt bort på gatorna, hoppar till om dom råkar röra sig - och jag svarar alltid på ett trevligt vis när man får höra dumma kommentarer, nyfikna frågor eller vad som helst.

Detta har alltså INTE med hundrasen i sig att göra, utan generaliseringen bakom inlägget jag svarade på!

Och jo, jag anser fortfarande att det uttalande som gjordes högre upp ligger på samma nivå som det jag sedan refererade till, eftersom jag anser båda vara totalt intelligensbefriade. Förstår du inte alls att jag fokuserar på att det är KORKAT att generalisera, och att det är LIKA korkat att tro att alla människor med en specifik hudfärg är på ett visst vis, som att tro att alla hundar ur samma ras är på ett visst vis.
Jag förstår inte hur jag ska kunna vara tydligare än så. Men alla jag har bett att läsa detta nu verkar förstå exakt vad som menas, så jag får väl nöja mig med det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 500
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 850
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår