Hundattack- vad kan man göra?

Sv: Hundattack- vad kan man göra?

Fast hon gör ju jämförelsen för att hon tycker att den pekar på absurditeten i det hela, och inte för att hon på något sätt håller med om innehållet i påståendet.

stopp och belägg här. det är INTE i NÄRHETEN av samma nivå! för det första är ditt "uttalande" otroligt kränkande, och har en mycket tråkig historia bakom sig. en hund kan inte bli kränkt.

dessutom så ligger det en sanning i att rottweiler och kamhundraser orsakar fler och större skador på andra hundar och människor. du har ju själv medgett att deras (kamhundrasernas) bithämningar är bortavlade? en shi tzu må vara hur aggressiv som helst, men den blir sällan direkt farlig.

när det gäller mörkhyades IQ så finns det INGA BEVIS ALLS för att det skulle vara bättre eller sämre än andras. jag tror inte heller att det kommer genomföras någon sådan undersökning, det är helt enkelt inte etiskt korrekt.

usch, nu är jag lite arg. snälla gör inte den jämförelsen igen :(

Nu ska vi inte kapa satackars TS tråd här men du förstår vad jag menar iaf så tack för det;) Hade gött nu åker jag och hämtar min nya hund :D hejs svejs

Missförstod du inte Bebbens mening med inlägget totalt nu...?

Lite pinsamt uttalande eftersom varken rottis eller boxer hör till s k "kampraser"... värt att påtala är också att de aggressiva som finns på gatan oftast är hemmablandningar.

men det ÄR ju inte i närheten av lika absurt! man ska inte jämföra äpplen med päron och inte dra in en av mänsklighetens värsta tragedier i det hela.

det ligger helt enkelt en viss sanning i att kamhundraser är farligare än andra raser (orsaken till detta kan ni kalla dåliga ägare om ni vill), medan det inte ligger NÅGON SOM HELST sanning i att mörkhyade har ett annat IQ än vita.

jag tror inte att Bebben menade att mörkhyade är dumma, men inlägget var väldigt ogenomtänkt. det är väldigt smaklöst att jämföra på det viset.

Du får anse det smaklöst om du vill, jag gjorde inte jämförelsen överhuvudtaget - den var det DU som gjorde. Jag påtalade att det är på samma intelligensnivå att göra sådana generaliserade uttalande, och skrev då en variant av generalisering som vi alla känner till, och dom flesta av oss anser inte stämmer.
Alltså, dom flesta av oss människor anser att rasister/nazister själva har en lägre IQ som ens kan komma med ett sådant påstående som jag skrev tidigare i tråden.
Och då kan man ju draslutsatsen att jag finner människor som generaliserar stenhårt som lite lägre begåvade, om man nu ska uttrycka sig så politiskt korrekt som möjligt.
En generalisering är en generalisering är en generalisering. Oavsett vad den handlar om.

Alla negrer är inte kriminella, även om vissa tror så.
Alla muslimer är inte kvinnoförtryckare, även om vissa tror så.
Alla polacker stjäl inte allt dom kommer åt, även om vissa tror så.
Alla hundar med kampursprung är inte aggressiva, även om vissa tror så.
Alla Schäfrar har inte lätt för att ta till tänderna, även om vissa tror så.

Generaliseringar bygger dels på egna erfarenheter, dels på rykten, hörsägen och även vad som nedärvs socialt i olika sammanhang. Jag ogillar det kraftigt oavsett varför eller hur någon generaliserar. Och ja, jag ogillar extra mycket att någon generaliserar om något jag har en rätt så bra förstahandsinformation om, som för tillfället lever med 9 st "kamphundar" i huset bland annat.

Och jag menade absolut inte att förstöra tråden för TS, men jag har rätt så svårt att hålla tyst när vissa för dumma kommentarer dyker upp i trådar ibland. Och jag har inga fördomar mot varken småhundar eller annat, trots att jag blivit biten av just småttingar exempelvis - som någon verkade misstolka min ironi till.
Jag har blivit biten/nafsad av Schäfrar, Rottisar, blandraser med BC i och annat - men aldrig av en s.k kamphund. Jag generaliserar dock inte på andra hållet för det, och hävdar att dom är som små söta lamm och guds gåva till människorna. Ja, dom kan vara farliga - och det främst pga sin enorma kamplust, sin extrema vilja/envishet och sin mycket muskulösa kropp. Men dom är inte farliga bara för att dom är en viss ras, för det finns inte en enda ras eller hundtyp i världen där man kan säga att ALLA är något specifikt. Punkt slut.

För övrigt diskuterades det inte öht om huruvuda s.k kamphundar var farliga, utan att ALLA vart aggressiva. Det 'är en stor skillnad på farlig och aggressiv trots allt.

Mina hundar är inte aggressiva, men kan mycket väl vara farliga ändå i fel situation. Precis som det kan vara tvärtom för andra individer.

Jag använde blinkgubben (;)) till dig...Det där med fördomar var riktat till Civil action!

Jag håller nog med Cillamuffins om att liknelsen inte var alldeles lyckad. Samtidigt kan jag förstå att ni som har staffar o likn blir trötta på påhopp. Precis som jag som småhundsägare blir dötrött på en massa fördomar mot både min hund och mig som hundägare. Det var ju inte alls det tråden handlade om från början heller.

Sorry, jag läste så fort så jag missade den faktiskt. My bad!

Liknelsen var lyckad, om man tänker på samma vis som jag gör ;) Men det är oftast några som har problem att göra det, då jag tänker på ett mycket speciellt vis. Delvis pga en mycket hög IQ, kombinerat med en låg EQ som tillsammans ger mig en fin kombination av handikapp.

Jag står dock bakom vartenda ord som är skrivet här, om man tänker till litegrann så ser man att jag inte jämförde rasism med ogillande av hundraser utan det mycket enkelspåriga sättet att tänka som finns bakom sådana påståenden :)

Jag kan säga till dig att jag nog inte förstått vilka påhopp ni som har staffar o likn råkar ut för. Själv bryr jag mig inte om vad folk har för sorts hund så länge man har kontroll på den. Det skulle vara intressant att låna en staff och gå ut på stan med bara för att få uppleva vilket bemötande man får. Hmmmm, kanske skulle vara nyttigt för en del med stora hundar att låna en liten hund och gå ut i parken med:idea:. Gå i varandras skor sas..

Jag kan säga till dig att jag nog inte förstått vilka påhopp ni som har staffar o likn råkar ut för. Själv bryr jag mig inte om vad folk har för sorts hund så länge man har kontroll på den. Det skulle vara intressant att låna en staff och gå ut på stan med bara för att få uppleva vilket bemötande man får. Hmmmm, kanske skulle vara nyttigt för en del med stora hundar att låna en liten hund och gå ut i parken med:idea:. Gå i varandras skor sas..

Mycket bra ide :idea:

*kl* med tanke på "kamphundsdiskussionen" som uppstod kan jag ju tala om att den mest aggressiva hund jag har träffat är en English Toy Terrier ;) Gör kanske inte så mycket skada p.g.a. sin storlek därför "bryr" sig väl inte ägarna så mkt. Och ja ghar träffat väldigt trevliga och mysiga kampundar. det är ett bevis på att alla kamphundar inte är aggressiva och att alla småhundar inte är små änglar.

Alla hundar kan bitas, dom har tänder...

till TS, prata du med hundägarna och om detta skulle hända igen så polisanmäl. Jag har själv varit i din sits, (dock blev min hund söndertrasad och höll på att stryka med då hunden som attackerade var nästan dubbelt så stor som min). Och jag förstår dig, det är aldrig kul att se sin hund i slagsmål. Men jag kan också förstå hundägarna då man (tyvärr?) älskar sin hund vad den än hittar på.

Jag tycker framför allt synd om hundarna, både din och hunden som attackerade eftersom den troligtvis inte får utlopp för sin energi/är feluppfostrad eller hur man ska säga... har väldigt svårt att tro att hunden är "ond" utan tror nog att den, precis som många andra hundar, tyvärr har kommit i fel händer...

Hur som helst så hoppas jag innerligt att detta inte händer igen!

Jag har promenerat småhundar i åtskilliga år som yngre, så jag har fått prova på det mesta i alla fall! Bästa vännens mamma hade uppfödning av Chihuahua under hela uppväxten, min extramamma har fött upp Grand Danois i alla år, hemma hos pappa hade vi brukshundar (Schäfer, Malle - men även Briard, Am. Cocker och Ceskyterrier) och sen Fransk Bulldogg uppfödning hemma hos min mor. Och jag själv valde hemska kamphundar i slutändan ändå! :D

(Mest fördomar, kommentarer, rädda människor etc med Amstaffarna. På den tiden var inte Chihuahua så hypad, så dom var mest små vanliga hundar i folks ögon bara.. Grandisarna fick man mest höra skämt om kalvar, ponnies etc..)

Ja ,då har du täckt hela registret. Kan tänka mig att det är staffarna som får mest negativa kommentarer.

Pitbull Rottis boxer osv osv "kamphunds raser". Ja jag generaliserar men det är för många som inte kan klara av dom tyvärr. Jag går långa omvägar med mina hundar från dessa, de gör utfall mot både folk och fä (i mitt område) och nu är de flesta på de evigt gröna ängarna eller hos folk som faktiskt kan klara av dom.
Hysteriskt roligt uttalande. Du är antagligen alldeles för ung men för bara ett tiotal år sedan var schäfer den "tuffa" hunden alla wannabe gangsters skulle äga. Det fanns massvis av schäfer/schäferblandningar i fel händer och många äldre har fortfarande fördomar om rasen. Schäfrar ska dessutom, enligt vad jag hört, ha högre psi än ex. Pitbull om ska man mäta potentiell farlighet. Min hund har förövrigt aldrig skadat en annan hund men blivit påflugen några gånger, en gång av en rabiat schäfer men inte tusan får jag för mig att alla schäfrar är agressiva för det. ;)

knapp

Har haft en diskussion med ägaren idag och få vatten på er kvarn alla ras-rasister- "Det ligger i rasen"! Bäva månde de med pinscher :grin:

jag är fortfarande inte enig med dig. helt enkelt för att det ligger lite sanning bakom det ena men noll bakom det andra. helt enkelt för att det ena på sin höjd är lite dumt, och för att det andra är djupt tragiskt. och inte minst, för man kan välja att äga hund av kamhundras, men hudfärgen, den är man född med.

helt säkert står du för det du skrivit, men det kan kanske vara värt att ha i åtanke att det finns folk som tar mycket mer illa upp än vad jag gör.

Senast ändrad:

Ja, då får dom väl ta illa upp då. Jag sitter inte på ett forum för att glädja andra faktiskt, utan för att uttrycka mina åsikter.
Jag tvivlar på att någon bryr sig om jag tar illa upp, när dom snackar skit om saker som finns i mitt liv och som är hatade av många andra. Bland annat min hundras, men det finns en hel del annat också.

Problemet är dock fortfarande att du jämför sakerna. Det gjorde inte jag, alls som sagt innan. Att du sen vill tolka det så är upp till dig, det enda jag påtalar är att tänkandet bakom olika generaliseringar är exakt likadana. Puckade, rent ut sagt.
Jag har inte ens jämfört hundar med människor, bara hur människor tänker.

Jag vet precis vilka du menar! Såna där chihuahuaor, och såna där små svarta lurviga. De borde avlivas på direkten!

:grin:

Jag har inget emot att få en aggresiv bitande liten katt efter mig. Det finns en del enkla sätt att bli av med dom om man säger så. Dock tycker jag inte det är lika roligt när det kommer en 40+KG klump efter sig. Detta har hänt åtskilliga gånger där jag bor jag om min förra hund har fått springa rätt fort in i första bästa portuppgång för att inte få en hund kamp utanför. Därav är jag en rasist inom hund.

Hoppas inte min nya kommer få samma "varma" bemötande som min gamla:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 496
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 598
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 848
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna