Hundbett som varar efter 2 veckor...

GotAsecret

Trådstartare
För ca 2 veckor sedan blev jag biten av en hund (på ena knogen, om det gör någon skillnad)
Såret har inte börjat läka ens och nu pillade jag bort sårskorpan (:o) och under den var det bara gult klet.

Betyder det att det är infekterat och att det behövs antibiotika för det? Och om det är så, vem ska betala medicinen? Hundägaren eller jag?
Jag gjorde inget fel vid tillfället utan hunden högg oprovocerat så jag anser inte att jag "får skylla mig själv" även om jag misstänker att ägaren är av annan åsikt...(själv tänker jag mest att det var ren tur att det "bara" var jag och inte ett litet barn...)

Anyway, huvudfrågan är om detta behövs kollas upp eller om det bara är att vänta ut det? Ska ett litet sår behöva ta mer än 2 veckor på sig att läka?

Senast ändrad:
Sv: Hundbett som varar efter 2 veckor...

Knogarna är ju leder och infekterade bitsår nära leder är ganska vanskligt... kattbett ifs mkt värre än hundbett men ändå... är knogen dessutom öm svullen rodnad eller varm, eller om det stundtals bultar i den så behövs behandling ögonaböj...

Är det "bara" väldigt varigt och kletigt så tvätta med massor av steril koksaltlösning och se till att verkligen får bort allt klet så det finns en ren sårbädd, lägg sedan om ett litet bandage med steril kompress och ngn tejp. Byt dagligen och tvätta bort allt eventuellt var, men om det ser rent och fint ut och börjar läka "underifrån" som det ska så låt det vara så du stör läkningen så lite som möjligt.

Strikta hundägaransvaret gör väl att det är hundägaren som ska betala antar jag...

Tack tack! Då ska jag behandla som jag trodde :bow: Det är tack och lov ganska ytligt och jag fick "för säkerhets skull" en stelkrampsspruta efter detta så jag antar att det bara är att hålla rent och avvakta.
Det verkar inte ha gått ner i några nerver eller senor, det är ju alltid något :)

(fick koksalt att rengöra med på sjukhuset, var där i ett annat "ärende" och inkom samma dag som hundbettet...
vet förvisso inte om hundbettet hör ihop med sjukdomstillståndet som uppträdde samma kväll men jag tror inte riktigt det...hur som helst så sa de inget om det då, men det var som sagt 2 veckor sedan och utan förbättring...)

Ursäkta svamlet :D

Skaffa Klorhexidin istället o en spruta o spruta ner/in i såret.
Klorhexidin svider inte, det fräter bort all död vävnad o var.
Håll såret öppet, det skall läka innifrån.

mvh

Ah på så vis :idea:
Jag brukar lägga en droppe alsolsprit i såret och sedan får den ligga där tills den försvinner, inte vet jag om det hjälper men ändå. (har desivon med, är inte det typ klorhexidin? Eller är det bättre på något sätt ändå?)

Skorpan som blir är fortfarande gul...och det ser jätteäckligt ut, jag vill inte se eländet :mad: (fast jag tycker det börjar se bättre ut, tyvärr så kommer det bli ännu ett fult ärr...:cry:)

Med tanke på att hundar har rätt mycket bakterier i sin mun skulle jag, personligen, kontakta läkare om det inte läkt på 2 veckor.

Jag fick själv ett hundbett för två år sedan och rådet jag fick från sjukvården var detsamma som du redan fått. Håll rent, tvätta med koksalt och låt det läka. Om det blir rött och svullet och gör ont så kan det vara infekterat och behöva ett besök och eventuellt pencillin.

Förr gav man medicin för det mesta, idag låter läkarna gärna kroppen ta hand om mycket själv, i den mån det går (jämför bara halsfluss och bihåleinflammation förr mot idag, förr fick man nästan alltid pencillin, idag är dom betydligt mer restriktiva). Man ska givetvis inte vara dumdristig, men så länge du inte har besvär är det nog bara att tvätta och hålla rent.

Inget går upp mot klorhexidin.
Du skall spruta det långst in i såret 1-2 ggr dag o se till att det inte bildas någon skorpa.

Helena.
Man ger fortfarande antibiotika vid halsfluss.

Har tvättat med både vatten, desivon och alsolsprit (inte samtidigt) och haft det oplåstrat så jag tycker det börjar se bättre ut :bump:

Jag tycker sår på knogarna brukar blir sådär, även om grundanledningen inte är djurbett alltså.

Inget går upp mot klorhexidin.
Du skall spruta det långst in i såret 1-2 ggr dag o se till att det inte bildas någon skorpa.

Helena.
Man ger fortfarande antibiotika vid halsfluss.

Klorhexidin är bra som bakteriedödande men det fördröjer även sårläkning ganska bra, det är så uttorkande o dödar de "bra" cellerna också.

Ang halsfluss håller jag med dig, det ger man i regel ab för. (Det är ffa öroninflammation man blivit mer restriktiv att medicinera, om det var det nån tänkte på?)

Tillägg: annars tycker jag du fått bra råd, blir det värre ska du ha en kur för det finns en del nasty bakterier i hundkäften även om katterna är värre. Men just sår på knogarna är ju lite långsamt läkande, det får ju aldrig vara ifred..

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
880
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 026
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 950
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka