Hundbilbur!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fidelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 888
F

Fidelin

hej hopp alla bukisar :)

jo, jag funderar lite på det här med hundbur till bilen.

vi har en liten golden tik på 4 mån. och hon har suttit i knät på oss eller legat brevid på sätet när vi kört bil nånstanns med henne.

men, jag vet ju att det inte direkt är det säkraste sättet för en hund att färdas, så, nu till frågan:

jag har en liten nissan sunny, nu kanske det inte säger er så mycket men det är iaf en liten bil, utan nå stort utrymme bak. (ingen kombi då alltså)

så, min fråga nu då är om det går att ha en bur där bak ändå?
dvs om det tillverkas sånna burar, och om nån här på buke kanske till och med har en?

vore kul att se hur ni löst det, och veta ungefärligt pris osv...

hade gött // Veras :bump:

Sv: Hundbilbur!

är det en halvkombi eller en sedanmodell?
Endera kan du ju fälla sätet och ha buren i baksätet eller så kan man ju ta bort hatthyllan och ha buren i bagaget

ja du, en liten tredörrars, kupé säger pojkvännen här brevid. :cool:

ja jag tog bort hatthyllan, och tyckte nog det fanns hyffsat gott om plats ändå...:)

annars var det ju ett bra tips att fälla sätena, ifall utrymmet inte räcker :idea:

http://www.traderamotor.com/adPictures/normal/543377_1_normal.jpg

en sån är det, fast min är inte lika ren ;)

Senast ändrad av en moderator:

ahh en sån bil:) jag hade nog börjat med att ta bort hatthyllan och se om jag kunde hitta en bur som hunden får plats i.. http://www.blocket.se/vi/13330991.htm?ca=15_s denna typ av bur är väl det jag främst tänker på i modell..
Jag har iof lite svårt att tro att det är lätt att hitta en begagnad bur till din modell, eftersom de flesta ju har kombi.
Men det finns ju flertalet företag som tillverkar burar efter bilmodell:)

ah ja det har jag ju gjort, får gå ut och mäta lite imorn :)

känns som att det borde få plats en där..hm..

mm tror också det kan va svårt, men ska lusläsa blocket nu ikväll och se vad jag kan hitta :idea:

tackar för hjälpen! :D

Jag har en Micra, den är något mindre men likadan i formen. Jag har fällt halva baksätet och där ställt en ihopfällbar dogmanbur, samt spänt fast den i passagerarsätets nackstöd för att den ska stå lite stabilare.

Eftersom du har så liten bil hade jag nog satsat på sele och bälte till hunden istället, kanske byter du bil sedan till en modell större?

Det blir ju inte mycket plats för en så stor hund i en sådant litet bagage utrymme.

Jag hade sele och bälte förut till min gamla hund (blandras men i ungefär samma storlek som golden), innan jag köpte combi och det fungerarade bra:)

ja det verkar ju faktiskt som en bra lösning! :)

TinyWiny: hur fungerar en sån? har också funderat lite på det, men inte vetat riktigt.. :confused:

hon sitter ju väldigt gärna på sätet, (eller så ligger hon och sover :p) så undrar om inte det vore värt att testa..:bump:

Det skulle ju bli förbud på att ha hunden lös i bilen. Nån som vet om det trätt i kraft? Förbudet är bra, för vid en kraftig inbromsning flyger ju hunden fram mot vindrutan.
En golden (eller större hund) som är vuxen, kräver ju en ganska stor bur och stort utrymme. Finns ju många som säljer burar, har du sökt på nätet?

Jag har köpt en nästan fyrkantig bur till min hund att ha i bilen, kostade 700:- (för en hund som blir ca. 45 cm hög). När jag köpte den kollade jag även på andra burar som sluttar på ena sidan vilket gör att de får plats i en ganska liten bil men fortfarande lämnar bra utrymme till hunden. Finns massor attvälja på om man går in på en djuraffär och på förpackningarna brukar det finnas bilder på vilka bilar den är lämplig för:idea:

Hundar ska INTE ha stort utrymme i bilen, stort utrymme= Större skada..

Den ska givetvis kunna vända sig och lägga sig..

Veras little angel

Vi har en bur avsedd för bakstätet som är krocktestad, men vi har ju en avsevärt mycket mindre hund..

Kimz0rs förslag tycker jag verkar vara den bästa lösningen för er.

Ska ni köpa ett hundbilbälte se då till att köpa det krocktestade som finns, mycket dyrare dock!

Nejnej, Kimz0rs är inte den bästa lösningen. Sådana burar är INTE bra vid en krock, då sitter hunden säkrare med ett hundbälte.

Det är sådana utställningsburar, och dom går sönder direkt vid en krock. Jag kan själv deformera en, med en lätt spark eller liknande. Så vid en krock går den totaltsönder, så det blir bara mer skadligt för hunden.

Kolla på rasklubbens hemsida efter nåt forum. Där borde någon ha koll på hur stor din ras är och efter det bedöma ungeför hur stor buren behöver vara. En ihopfällbar (utställningsbur) tycker jag låter läskigt! Vi hade en sådan i somras medan vi hade vår riktiga hundbur under konstruktion (vi specalbeställde en), men då bara för att det var varmt och att vi skulle kunna öppna bakluckan när hundarna var i bilen. Alltså inte av säkerhetsskäl utan av praktiska skäl en kort period.
En sak som måste tänkas på när man köper begagnade burar är att kolla 1. att allt är helt så klart. 2. Att det finns öppningar även åt andra sidan. Detta i fall man blir påkörd bakifrån och bilen "knögglas" till vilket då kan göra att man inte kommer åt att öppna för att ta ut hunden. Det blir med en till öppning bakåt lätt att gå in genom bilen för att ta ut hunden snabbt.

Lycka till!;)

Nejnej, Kimz0rs är inte den bästa lösningen. Sådana burar är INTE bra vid en krock, då sitter hunden säkrare med ett hundbälte.

Det är sådana utställningsburar, och dom går sönder direkt vid en krock. Jag kan själv deformera en, med en lätt spark eller liknande. Så vid en krock går den totaltsönder, så det blir bara mer skadligt för hunden.
Så deformerbar är inte min bur, då hade den sett ganska anskrämlig ut vid det här laget.

Man får se det till bilen man kör: De här gamla bilarna är som Coca Cola-burkar, så med hunden i hundbälte är den ganska utsatt.

Senast ändrad av en moderator:

Här är min bur, den saluförs som "transportbur som passar de flesta bilar":

bilbur.jpg

Här är en utställningsbur:

shopimage_11078.jpg

(Jag tycker mig se en tydligt skillnad i hur kraftiga de är. Men dock, min bur är inte en säkerhetsbur, nej. Den blir sannolikt ganska illa åtgången om vi krockar, men jag bedömer det som att valpis har en större sannolikhet att klara sig i den än i hundbilbälte, då han ju sitter helt oskyddad i ett bälte.)

tack alla för svar!! :bow: :)

jag ska kolla runt lite, för hellst vill vi nog ha en bur, en säker och testad sådan, men jag tyckte dock att hundbältet ändå lät rätt bra, jag menar, vi har ju "bara" bälte vi också..

hur som så tror jag vi börjar med hundbältet, det går ju rätt snabbt att införskaffa.
sen kan man måttbeställa en bur, men jag kan tänka mig att det tar lite längre tid att få hem en sån.

:bump:

Vill bara göra dig uppmärksam på att det inte alls är alla bilbälten som är krocktestade..

Dom krocktestade bilbälten som finns är dyra, iaf om man ser till de övriga som säljs ...

Vill bara göra dig uppmärksam på att det inte alls är alla bilbälten som är krocktestade..

Dom krocktestade bilbälten som finns är dyra, iaf om man ser till de övriga som säljs ...

aah okej, tackar! :bow:

det vi skaffar ska ju förstås vara testat, så man vet att det gör nytta, annars är det ju ingen idé att ha ett..:)

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 724
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 807
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund hur ska hunden vara lastsäkrad? hundbur fastskruvad i golvet? pappa har en husbil och är ofta iväg med den, gamla hunden älskade att...
Svar
2
· Visningar
1 043
Senast: Buck
·
Övr. Hund Vet inte om denna tråd ska vara på hund men tror det. Ska köpa ny bil och funderar på en Saab 9-3 eller 9-5 (kombi). Funderar på om en...
Svar
4
· Visningar
2 614
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka