Bukefalos 28 år!

Min uppfattning om hunddagis är att det är en bra tanke.

Mina önskemål är att de som håller i det är väl genomtänkta och att de har en plan (en röd tråd). Jag vill inte att hundarna skall ha jättemycket aktivering. En längre promenad, plus lite bus i en mindre grupp hundar och någon lättare rastning räcker gott och väl. Eftersom jag jobbar/tränar med mina hundar så vill jag inte att de skall vara helt slut efter en dag på dagis.

Jag är nog dessutom lite skeptisk mot dagis/pensionat som ställer höga krav om hur hunden skall uppföra sig och vad den skall klara av. För mig ger det lite av en bild att de är bekväma och därmed skulle de inte lägga manken till för att lösa eventuella problem. Det innebär inte att jag anser att man måste ta emot alla hundar utan det är mer när någon slår undan det innan de ens har försökt.

Vidare så önskar jag att man håller ganska så 'tighta' grupper av hundar och inte blandar lite hux som flux.
 
Mina önskemål är att de som håller i det är väl genomtänkta och att de har en plan (en röd tråd). Jag vill inte att hundarna skall ha jättemycket aktivering.

VÅra dagishundar tränas inte av sina ägare eller går kurser eller så, ägarna är bara glada om hundarna är trötta och nöjda när de hämtar.

Men självklart får man anpassa det efter om hunden ska göra något anstängade på kvällen.

Jag är nog dessutom lite skeptisk mot dagis/pensionat som ställer höga krav om hur hunden skall uppföra sig och vad den skall klara av. För mig ger det lite av en bild att de är bekväma

Kan bara svara för hur vi gör på vårt dagis. Självklart så behöver de inte kunna något när de kommer. Men är det en vuxen hund som sliter och drar i ägaren och vi inte lyckas korrigera/förbättra detta fel inom rimlig tid (ca 2-3 mån) , så finns det ingen möjlighet att den ska få vara kvar. Tyvärr! Det är fruktansvärt slitsamt för axlar och handleder att ha en hund som sliter och drar. Det är ganska vanligt att få nack och axelskador när man jobbar på hunddagis.

Har vi en hund som skäller mkt så är det även där, får vi inte en förbättring på detta så måste vi säga upp den. Varken vi, grannar, hunden eller de andra hundarna mår bra av att den sitter och skäller hela tiden.

Vi gör allt som vi kan för att få hunden bättre/bra. Men å andra sidan är det inte vårt jobb att uppfostra andras hundar. Många ringer och vill ha plats på dagis för att deras hund är så "jobbig" den drar och skäller m.m och vill att vi ska lära den uppföra sig. :smirk: Även valpägare vill ha valpen på dagis tills den lärt sig bli rumsren. :smirk:

Man måste dra gränsen någonstans. Det finns så mkt hundar som står på kö och varför ska vi då välja en hund som är väldigt mkt jobb med och som vi ska träna i flera månader, när vi kan ta in en hund som fungerar direkt. Vill man att hunden ska bli väluppfostrad så ska man på kurs, inte på dagis.

x Mina krav att hunden ska kunna under sin tid på dagis är:
x Gå fint i koppel
x Sitta still i boxen tills jag kopplat/släppt ut den som ska.
x Jag ska gå ut från dagisdörren först för att kolla läget utanför. De måste vänta på ett varsågod.
x De ska sitta innan de släpps ut i rastgården och vänta på ett varsågod innan de får rusa in.
x Sitta vid ett ev. trångt möte med främmande hundar.

Detta lär sig nästan alla hundar på 2-3 dagar. Ja, detta med att sitta alt. ta ögonkontakt.

Kan inte hundarna detta så får de självklart lära sig det.



Vidare så önskar jag att man håller ganska så 'tighta' grupper av hundar och inte blandar lite hux som flux.
Precis min åsikt! Många dagis tar deltidshundar. Detta innebär att de istället för en hund så kommer det två hundar som delar på en plats. Det blir väldigt många hundar som kommer och går. Vi har endast heltidhundar, sen får de komma 1-5 dagar i veckan, det bryr vi oss inte om. Men kommer en hund bara 3 dagar i v. så "Fyller" vi inte upp de andra dagarna.

Vi har 16 dagishundar. Hade vi haft deltidshundar så hade det kanske varit ca 25 hundar som kommer och går.



Långt och snurrig svar, har precis kommit hem efter en snabb tripp med bil fram och tillbaka sthlm-malmö. :smirk: Trött.... :crazy:
 
:) Jag tycker det låter väldigt vettigt och det är rimliga krav. :)

Hur resonerar ni kring hundens relation till andra hundar?
Skall den kunna gå ihop med alla hundar eller räcker det om endast vill umgås med några? *nyfiken*
 
Nä, de behöver inte gå i hop med allt och alla. Men det funkar ju inte att ha 16 hundar som inte gillar andra. :D

Vi har en tik som inte funkar med andra tikar, valpar eller unga hanar. :smirk: Men hon är ändå varmt välkommen. :love: Vi har ändå inte alla 16 hundar ihop. Dessutom har den tiken en R.R från samma familj som delar box med henne.

Men önskvärt är ju om de fungerar bra med andra. Det är jobbigt om det ska finnas "spänningar" när hundarna befinner sig på dagis. De tillbringar ganska mkt tid hos oss och då måste de trivas och kunna slappna av. Sen får man väl överväga om man råkar få en hund som hela tiden ska kaxa med några av de andra hundarna. De måste ju kunna passera varann utan att fightas.

Vi har som sagt fem st rastgårdar där de får vara och 8 st boxar. SÅ länge varje hund finner sin "grupp" så funkar det bra. Vi har en grupp som vi kallar "värstingarna" :D de är de yngre hundarna och labbarna förstås. De bara ska busa och leka hela tiden. Sen har vi "golden gänget" de är väldigt lugna och stillsamma som roar sig med att tugga på en pinne eller två. :) Inte bara golden men mestadels.

Sen har vi "dvärgligan" det är bl.a dvärgtaxen Zigne och några andra små hundar. :D


Här kan du titta på lite bilder om du vill:

http://se.photos.yahoo.com/dagishundar
 
Så det är inte bara mina Labradorer som fortfarande leker som valpar?? :angel:
 
Låter som ett superbra dagis du jobbar på?

Har du lust att PM'a mig namnet/platsen? Alltid bra att veta ifall ens tider här hemma förändras, och man står där med en stor, farlig Grand Danois ;)
 
Hi hi....nä. Våra 3 labbar på dagis är heltossiga. Speciellt de båda hanarna.

:banana: full sprätt hela tiden. :D
 
Jag vet... Det blir ngn slags vallhund nästa gång :d Fast... Apportering är ju det roligaste jag vet så... *hmm*
 
Haha. Det enda Doris kan apportera är leksaksmöss! OCh knappt det.. :D
Tur att katten kan iaf ;)


Men för mej blir det en "kamphund" nästa gång :rofl:
 
Ja, det var en hund som blödde lite i sin box, men hon fick bara vara med tikar. Men den hunden som jag fick duscha av var i samma rum som en taxhane. Vilket inte ghick så bra så han fick flytta. (Hon kanslke var i slutet av löpperioden, men det är ju konstigt ändå!)
 
Slutet? Ja du då luktar de ju som allra allra godast... I början av löpet brukar då mina tre hanar inte vara riktigt lika intresserade.
 
Slutet? Ja du då luktar de ju som allra allra godast... I början av löpet brukar då mina tre hanar inte vara riktigt lika intresserade.

Nog luktar hon gott, men Doris är som jävligast då! :devil: Stackars pojkarna i området har ingen chans! Men Doris tycker de e sååå synd om henne som inte fick till det... :smirk:
Det har gått så långt att när Doris hälsa på hanarna här så viskar deras husse/matte till dom "Akta, hon är livsfarlig.. snabb som en iller och hugger som en kobra" ;)
 
Våra dagishundar får komma även under löp. Men de får då sitta i en egen avdelning.
 
Kanske en bisak - men hur 17 får ni det att gå runt med bara 16 hundgäster och 3 personal med lokaler och allt om man får fråga? Vad jag vet brukar det kosta ca 2000 i månaden att ha hunden på dagis - hur får ni det att gå runt på 32 000 i månaden? Välgörenhet? ;)

/mino
 
Egen gård = ingen lokalhyra men visst kostar det med. :crazy:
Sen har vi butik med hantverk, kläder, foder och liten cafédel. Vi (ägaren mestadels) sköter även ekonomin åt ett annat företag.

Men ja, annars hade det blivit lite av välgörenhet. :D
 
Aha, då förstår jag. Jag har nämligen funderat på det ibland men har svårt att se hur man ska kunna få det att gå runt ekonomiskt. Verkar som man måste ha en brevidverksamhet för att kunna sköta det med lite kvalitet.

/mino
 
Lösningen är MÅNGA hundar, LITE personal, SNABB promenader och gärna praktikanter. :smirk: :smirk: :crazy: :crazy:
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 343
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp