Bukefalos 28 år!

Hundfoder hjälp

Ravishing

Trådstartare
I need some help! Får hem min Rottisvalp den 4e juni och hon äter just nu detta:

Sammansättning
Kyckling (>24 %), majs, vete, durra, animaliskt fett, ris, sockerbetsfibrer, torkade hela ägg, kycklingkoncentrat, fiskolja, torkad jäst, hönsmjöl, kaliumklorid, salt, DL–metionin, glukosaminhydroklorid, ringblomsextrakt, kondroitinsulfat. [för < 10 kg] innehåller antioxidant som är tillåten inom EU. Kyckling (>24 %), majs, vete, durra, animaliskt fett, ris, sockerbetsfibrer, torkade hela ägg, kycklingkoncentrat, fiskolja, torkad jäst, hönsmjöl, kaliumklorid, salt, DL–metionin, glukosaminhydroklorid, ringblomsextrakt, kondroitinsulfat. [för < 10 kg] innehåller antioxidanter som är tillåtna inom EU. [för >= 10 kg] innehåller antioxidanten tokoferol som är tillåten inom EU.

Analytiska beståndsdelarna:
Protein: 26,0 %, obearbetad olja: 14,0 %, obearbetad aska: 6,0 %, Fibrer: 2,5 %, Vatten: 8,0 %, kalcium: 0,80 %, fosfor: 0,65 %

Tillsatser per kg:
Vitamin A: 15 000 IU, vitamin D3: 750 IU, vitamin E (α–tokoferol): 200 mg, koppar tillsatt som kopparsulfat: 25 mg, betakaroten: 1 mg. Inga färgämnen eller konserveringsmedel.

Vilket jag tycker inte känns som ett superfoder med tanke på att det innehåller vete och en massa andra onödiga tillsatser. Funderar lite på Standardt extra då en vänlig själ talade om att det kan man ge som valpfoder.

Även Orijen har jag funderat på då det inte innehåller några spannmål, men det är massa konstigheter i det typ lakritsrot, gurkmeja, bokhornsklöver osv.

Vilka andra foder bör jag titta på? Vad ska jag titta efter? Vad anser ni om fodret ovan? Färskfoder funkar tyvärr inte just nu då vi ska segla i sommar och inte har någon frys ;)
 
Sv: Hundfoder hjälp

Byt inte foder det första du gör. Ta hem valpen, låt den boa in sig och bli trygg hemma och se efter hur den mår på det foder den redan får. (Andedräkt, avföring, päls, hull, aptit.) Funkar hunden på det foder den får finns ingen anledning att byta. Flytten i sig är omvälvande nog för en valp. Vad säger uppfödaren när du pratar foder med henne/honom?

Standardt och Orijen är bra foder men det innebär inte att det är ett bra foder för ALLA hundar. Gå mer på hundens skick än innehållsförteckningen är mitt tips.
 
Sv: Hundfoder hjälp

+ Skogstrollet Precis. Jag tänkte inte byta till en början utan tänkte väl lite mer långsiktigt, men det är bra att läsa på i tid :p Men vilka mer foder finns det som är naturliga utan spannmål än typ standardt och orijen? Tack för svaren! Jag har kanske hakat upp mig lite väl mycket på att det ska vara spannmålsfritt :p
 
Sv: Hundfoder hjälp

Har raknas Eukaneba som ett riktigt skrutt foder.

Jag haller med, byt inte direkt, men titta pa Orijen och andra liknande foder. Ingen hund behover majs.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Hej!

Min hund har ätit, ända sen valp (7 år nu) Alg-guttens hundmat. Det är havsalger, kyckling och vitaminer. (plus annat som jag itne kan exakt). Det fodret har funkat klockrent på min hund, aldrig haft några problem med magen alls. Det är miljövänligt och inte massa konstigheter tillsatt.. Det är torrfoder som man antingen kan blötlägga (gjorde vi till vår hund när han var valp) men nu äter han det som torr foder.

Du kan googla det, så får man upp deras hemsida och läsa om fodret :).
 
Sv: Hundfoder hjälp

Jag hade liksom fått för mig det också, jag tycker Royal Canin ser bättre ut. Men självklart byter jag inte det första jag gör, utan när hon varit här i några månader!

Gabbi: Ska kolla på dem också! Tack. Lägger till: Behövs det verkligen massa tjafs i fodret? Typ betblad, tranbär, häggmistel, enbär, tång, blåstång, rödalg, kardborre, läkemalva, enbär, fänkålsfrö, kvanne, havtorn, cikoria, brännässla, hallonblad, mariamistel, myntablad, ringblomma. Varför stoppar de i detta? Knappast något hunden äter om den själv får välja?
 
Sv: Hundfoder hjälp

Jag personligen skulle aldrig byta från Eukanuba till Royal Canin. Jag har långt bättre förtroende för Eukanuba. De kan argumentera för sitt foder och förklara innehållet på ett trovärdigt sätt, vilket jag aldrig hört eller sett RC göra. Eukanuba får bra betyg i tester, medan RC alltid är ohjälpligt efter, plus att min hund sunkade i hop på RC. Så det valet är enormt enkelt för mig. Mest nöjd är jag med Klass, Bravo och Standardt.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Deras foder innehåller: Fullkornsvete, nöt /fläskgrevar, svensk färsk kyckling, köttmjöl, potatisprotein, vetekli, majs, animaliskt fett, alger, bryggerijäst, vetegroddar, foderkalk, salt, monokalciumfosfat samt mineraler och vitaminer.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Okej, tack för ditt svar! Hon får stå på Eukanuba några månader och kommer sedan byta över till Standardt tror jag (om hon inte fungerar super på Eukanubas foder). Kommer nog ge färskfoder sedan, men som sagt inte nu. Men varken Eukanuba eller RC känns bra, om man jämför med Standardt. Däremot har jag haft rätt bra erfarenhet av RC, men de hundarna har sedan funkat bättre på Standardt.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Kan ju säga att min uppfattning är att Eukanuba inte har speciellt mycket att dölja. De är förtroendeingivande, öppna, trevliga, och framförallt ärliga. Om de inte tror att en hund skulle må bättre på Eukanuba än om den äter ett bra foder och funkar ypperligt på idag, så brukar de inte rekommendera att byta heller. Om man kommer med frågor så svarar de gärna, och de är pålästa om hur hundar funkar. Det är bra mycket bättre än vissa andra foderleverantörer.

I oberoende tester på kattmat för inte så länge sedan framgick det att RC hade, vad testarna ansåg, höga växttråd-värden i fodret. RC skickade ut ett brev till återförsäljarna att de måste ha det så, för annars skulle katterna som åt maten bli tjocka.
Efter det har det bara blivit undan-hyschat, och inget har sagt något knyst om händelsen. Jag fick aldrig svar på varför andra fodertillverkare lyckats tillverka foder för normalaktiva katter, utan dessa värden av växttråd, och utan att katterna blir feta som tunnor.


Sedan är det ju olika hur olika foder funkar på olika hundar, men om valet hade stått mellan RC och Eukanuba, hade jag ändå valt Eukanuba alla dagar i veckan.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Man lär sig något nytt varje dag, vilken tur att det finns människor som är duktigare än en själv som kan upplysa en :) Eller hur?
 
Sv: Hundfoder hjälp

Precis! :)

Men självklart är foder med så lite kolhydrater som möjligt det bästa. Färskfoder är ju säkert det hundarna själv skulle välja.

Så kör på Eukanuba när du fått hem henne, så stackaren inte får sig en större chock än nödvändigt. ;)
Sen kan du ju fasa över på något annat om du känner för det.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Precis! Standardt och något färskfoder blir det nog sen. Men tack för svaret!
 
Sv: Hundfoder hjälp

Flera orsaker. Trots att hund mat industrin brukar vilja pasta motsatsen har majs valdigt hogt glycemic index, med andra ord hojer det hundens blodsocker mycket snabbt och hogt. Majs ar ocksa en huvudkalla till mat allergier for hundar och innehaller nast intill ingen naring en hund kan ta upp. Majs ar daremot en mycket billig utfyllnad i tillverkningen.

Har i USA raknas RC ocksa som skrap mat ... Standardt har jag ingen aning om vad det ar.
 
Sv: Hundfoder hjälp

Men vilka mer foder finns det som är naturliga utan spannmål än typ standardt och orijen?

James Wellbeloved är väl också sådant? Eller är det bara så att det är mindre spannmål i dem än i "de vanliga fodren"? Minns inte riktigt.

Själv ger jag standardt till mina damer. Förut vågade jag inte ge foder utan "extra utfyllnad" eftersom de så galet lätt går upp i vikt. Alla sa ju att allt "skit" i fodret var skit just för att hundarna inte kunde ta upp någon näring av det.

Mina hundar, framförallt unga dåren, var tjock utan att bygga muskler trots att vi höll igång som f*n på dagarna. Jag bytte efter viss tvekan till standardt och plötsligt blev de smalare men började bygga muskler istället. De kan äta mer av det än förra fodret utan att bli tjockare och sedan fyller jag ut med morötter så att de blir nöjda.

Anledningen till att det blev just standardt och inte orijen eller annat var främst för att jag inte ser någon anledning att ge foder som skeppats över halva jordklotet när jag kan ge svensktillverkat om det svensktillverkade är lika bra. Men tja, jag är tokigt nöjd med mitt foderval i alla fall (och yes, jag har buke att tacka för det :p)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
722
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: nilie
·
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
873
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 522
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp