Som jag skrev i ett annat inlägg...ALLA butiker som har Gibbons som leverantör kan ta hem Standarts foder och tillskott! Så hör runt vilka leverantörer som används (Gibbons är stora!) och beställ hem en säck. :)
 
Ja, det var bra. :)

Jag ska nog kolla närmare på Standart. Jag ger ju RC nu men om det där är lika bra och billigare kan det ju vara värt att byta. Standart är ju svenskt, men är det samma sak som att köttet kommer från svenska djur?
 
Som redan sagts nu medan jag varit borta, det är varken vete eller korn i deras foder. Däremot majs eller majsmjöl.

Som proteinkälla har dom oftast kyckling/fisk/ris.

Jag ska kolla vad som finns i Standart (?) och se huruvida det är bättre än RC, enligt min åsikt.
 
Purina har många olika bra fodersorter, och är dessutom billigare än RC. 20 kg/525:- och om man är medlem i jägarförbundet har man 20 % rabatt. Jag ger Purina Performance till min Schäferkille och det är det foder som har fungerat klart bäst på honom, har provat RC (maxi, sensible, 4300), james wellbeloved, first choise och Klass. RC har han aldrig tyckt om, trots att de sägs ha hög smaklighet. Ska tilläggas att lillkillen har dålig aptit och är allergisk, dock inte mot foder.
 
Jag blev faktiskt inte speciellt imponerad av Standarts hemsida. Där stod inget som jag fann direkt annorlunda från övriga kvalitetsfoder. Däremot hade de en massa fina ord och knepiga förklaringar, men som i princip är betydelselösa.
 
Jag börjar känna det som om jag är ordförande i Jadzia's fanclub, men återigen. Jag håller med Jadzia där.

(Vad säger du Jadzia, jag kanske borde starta en club? ;))
 
Det som är mest annorlunda är ju att de inte räknar in proteinet från ris och majs, utan bara det från köttprodukterna. Och att de använder protein från flera olika djurslag samtidigt. Plus att de tar avstånd från vete etc som hunden ändå inte kan smälta och tillgodogöra sig.

Jaja, alla vill ju göra reklam för sitt och man får ju försöka se igenom tillkrånglade ordval. Jag har själv ifrågasatt deras tal om "aktiva" och "inaktiva" ingredienser, tycker det är krångla till det i onödan. Men så är det ju med alla fodertillverkare har jag märkt. Alla vill ha sina egna termer som ska låta bättre än någon annans, speciellt vad gäller tillsatserna. Men sånt är ju lätt att se förbi med lite god vilja, oavsett fodersort.

Oavsett fåniga ordval och tillkrånglade förklaringar så ÄR det ett högkvalitetsfoder som dessutom är mycket prisvärt. Och svenskt!

Ha överseende med hemsidans terminologi, prova själv fodret förutsättningslöst en tid och ge sen ditt utlåtande. Jag var själv misstänksam innan jag provade, men nu kan jag inte tänka mig att fodra med något annat. Det allra bästa är ju att själv testa innan man dömer ut något nytt.
 
Varför inte prova själv istället och först efter det uttala dig om fodrets kvaliteter eller brist på sådana? Har lite svårt att ta någon på allvar som bara jamsar med någon annan... ;)
 
Jag tvivlar inte på att det är ett bra foder, antagligen i klass med RC, Hills och övriga. Det enda jag tvivlar på är att det skulle vara bättre.

När det gäller vete så är de inte ensamma om att ta avstånd från detta. Majs innehåller sällan mer än 4% protein, så det är en försumbar del de räknar bort. Ris innehåller ca 7% proetin så det var inte mycket det heller.

Jag kommer inte att testa fodret. Det tar alltför lång tid att få hunden att bli normal i päls och mage om det visar sig att hon inte tål detta foder heller.
 
Det jag menar med bättre är att det faktiskt är svensktillverkat och billigare i inköp för oss konsumenter. Inte att förakta! Varför betala mer än man måste för ett bra, högkvalitetsfoder liksom?

Plus att eftersom det är svenskt så blir det mindre miljöpåverkan i slutänden. Tycker gott man kan stödja de svenska företagen, under förutsättning att det är nåt vettigt såklart.

Synd att du känner att du inte kan testa fodret. Många med problem i mage och päls har sluppit ifrån sånt med Standart. Men jag håller med om att man inte gärna byter om man hittat nåt som funkar.
 
Nej, jag byter gärna inte foder i onödan.. Min hund har redan fått stå ut med 3 foderbyten (Visserligen inom samma märke, men ändå. Det frestar på hundens mage) under sin uppväxt och helst skulle jag velat haft ett bra foder från början. Sen ändrade hon behov ganska drastiskt och jag fick byta en gång till, efter att jag gått till det hon skulle ha ätit. Nu har hon ändrat behov igen, och behöver inte lika mycket (Går på ett 28/20 foder) och förhoppningsvis ska hon stanna på det fodret, vi får se hur hennes kropp väljer i framtiden.

Efter all min forskning jag gjort om foder, anser jag att jag kan utvärdera ett foder ganska bra utan att prova det själv. Det går att läsa ut det mesta genom vad som finns i hur mycket av allt.
Ingen foderstat jag gjort har gett en sämre hund i alla fall :) Enbart förbättringar än så länge.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 365
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 252
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp