Hundfrågor *igen*

Calazirya

Trådstartare
Här kommer lite frågor * Calazirya försöker komma ifrån pluggandet *

1) Ras?

2) Ålder?

3) Kön?

4) Varför valde du just den rasen ?

5) Hur aktiverar du din hund?

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge )

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ?

Eftersom detta är motivationsfrågor ( du ska motivera de svar som går att motivera ) så får det räcka med frågor.

Mina svar.

1) Schnauzer

2) 7½ år

3) Hane

4) Det var nog mest min mor som valde rasen ( jag var 13 år då ) Men anledningen var att vi ville ha en hund av mellanstorlek, inte någon jakthund( då vi haft det ) och inte någon liten knähund. Våra grannar hade två dvärgschanuzer och mamma föll för schnauzer charmen.

5) Min hund och jag har alltid varit aktiva, mycket inom hundungdom. Vi har tävlat både lydnad och agility. Åkt på mycket rasträffar/läger och även hållt på med spår . Nu är han lite äldre och vi är inte fullt lika aktiva längre. Nu tar vi mest långa härliga skogspromenader och tränar lydnad.

6) Jo han lämnas ensamm ibland och då handlar det om 4-5 timmar på sin höjd. Men både jag och min sambo studerar och bor på universitets området så det blir inte ofta. Dock har han inga problem med att lämnas..

7) Ja absolut men inte denna hund, han skulle inte orka med det psykiskt. Han är inte så kärleksfull med andra hundar och han tycker inte om när det är stimmigt och skälligt. Nästa hund ska jag absolut skola in på dagis redan från unghundsstadiet.

8) Ja jag rekomenderar rasen till vana människor, om inte så rekomenderar jag en TIK. Den passar bra som gårdshund men även till folk som vill träna lydnad och bruks. Trivs bra i hus och i lägenhet. En trygg hund i bra format.

9) Nej det kommer inte att bli samma ras, inte för att jag inte trivs med min kompis, men jag vill porva på en anna lite större ras.

10) Jag är uppfödd med hundar, min mamma ledde kurser i bruks när jag var mindre. När jag blev äldre har jag också haft egna kurser genom sbk . Jag har alltid haft hund och kan inte tänka mig ett liv utan.

Sv: Hundfrågor *igen*

1) Ras? Staffordshire bullterrier

2) Ålder? 8 månader

3) Kön? Tik

Jag och min pojkvän ville ha en korthårig hund som inte var för vaktig eller jaktig. Inte för skarp och inte känslig eller nervös, inte för aktiveringskrävande. Och så ville vi att den skulle gilla långa promenader men ändå kunna vara soffpotatis ibland. Sen läste vi en massa om staffar och det kändes helt rätt.

Det var min pojkvän som upptäckte att de skulle passa oss så bra, när han sa det till mig sa jag bara "NEJ, inte en sån!" men jag läste ändå på någon hemsida som han hade hittat.. och så ändrade jag mig på en gång. :D Vi ville egentligen ha en lite större och lite mer reserverad mot främlingar, men det är "nackdelar" man får ta.
:)

Nu när Selma är virrig unghund tränar vi mycket på grunderna, som stanna kvar, inkallning m.m. Och mycket kontaktövningar! Jag gillar kontaktövningar för att de går att använda i allt man gör. Och är väldigt nyttiga för vår hund :)

Som hjärngympa lär vi henne massa trick (just nu håller hon på att lära sig "städa" - lägga sina leksaker i leksakskorgen).

Snart ska vi börja unghundskurs och sen blir det lite lydnad hade jag tänkt. Kanske ska prova agility också, hon älskar att hoppa.

Väldigt sällan. Och max 2-3 timmar, fast hon klarar säkert längre.

Ja, om hon trivs på hunddagiset skulle jag kunna göra det.

Ja absolut. Hm, typ av människa var lite svårare.. Det är en livlig och stark hund så den passar ju inte en pensionär. Annars vet jag inte riktigt, den passar nog de flesta. :)

Ja, det tror jag. Fast helst vill jag ha en hund som är precis som staff men lite mer ointresserad av främlingar. Tror inte det finns någon sådan, kom gärna med tips :D

Ingen egentligen, har alltid älskat hundar och velat ha en egen. Så Selma är min första hund :love:

Senast ändrad av en moderator:

1) Ras? Dvärgpinscher

2) Ålder? 3år (Oj, vad gammal hon är, första gången jag skrev det ;) )

3) Kön? Tik

4) Varför valde du just den rasen ? Jag gillar tempramentet, utseendet och det är en praktisk storlek. Under tiden jag letade ras träffade jag ofta många dv.pinschrar och föll för dom, när jag sedan började läsa mer om dom föll jag om möjligt ännu mer. :)

5) Hur aktiverar du din hund? Vardagsydnad blir på hemmaplan, och en del finurliga lekar och uppgifter. Just nu letar vi efteren vardagslydnadskurs för att få lite mer struktur på oss båda. Senare kanske det blir agility.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Sällan, kanske ett par gånger i månaden. Isf aldrig mer än 4 timmar.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja, om jag hade förtroende för dom. Men kanske inte Doris, förmodligen lite för mycket hundar för det. ;)

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja. Inte till någon som vill ha en liten hund för att ha en liten hund, någon som vill aktivera och framför allt vara med sin hund. Dom älskar att bara få hänga på, och inte lämnas för mycket ensam.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nej, jag tror det skulle bli den större Pinschern. Jag gillar tempramentet på båda och nu söker jag en lite större hund, lite mer hund.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Inte mycket, praktiserade på ett hunddagis precis inte vi skaffade hund och det var nyttigt. Men Doris är vår första hund.

Eftersom detta är motivationsfrågor ( du ska motivera de svar som går att motivera ) så får det räcka med frågor.

1) Ras?
Tibetansk Spaniel

2) Ålder?
8 och 4 år

3) Kön?
Bägge hanar

Liten, behändig och gosig sälskapshund, samtidigt ganska busiga och egensinniga.

Skogspromenader där de går lösa, trickträning, lydnadsträning.

Sällan, och då max 4 timmar.

Ja, men jag har inget behov av det nu.

Ja, det skulle jag. En familj som vill umgås mycket med sin hund och låter hunden vara med på familjens aktiviteter. En tibbe vill vara med på allt, och över allt. Helst hela dygnet.

Ja. Eller en Dvärgpincher :love: Eller en Dvärgspets. Eller kanske en Norfolkterrier? :D

Jag har haft hund i snart 9 år. Varit på diverse olika valp och grundlydnadskurser, även en agilitykurs och två allmänlydnad.
Jag har ställt ut våra hundar en del också, och vidare läst MASSOR och åter massor av hundböcker och tidningar ;)
Från att ha haft hundskräck tycker jag att jag har kommit väldigt långt.

1) Labrador retriever (svart)

2) 8 år

3) tik

4) Uppvuxen med labbar så det kändes naturligt. Det är en ras jag gillar.
5) När hon var yngre körde vi lite agility :crazy: . Numera är det mest promenader som gäller. Är ute på promenader ca 3-4 timmar/dag. Hon går lös, leker med hundar, bär på pinnar osv.

6) Oftast inte. Kan ha med henne på jobbet om det behövs. Som längst brukar hon vara ensam 4 timmar/dag.

7) Nej! Inte för att jag har nåt emot hunddagis eller folk som lämnar sina hundar där, men jag känner att har jag skaffat hund så vill jag ha så pass mycket tid att jag inte behöver ha den på dagis.

8) Till människor med tid och vilja för mycket sysselsättning, både fysisk och psykisk för hunden.
9) Skulle gärna prova en Lagotto Romagnolo

10 ) Uppvuxen med hundar!! Alltid haft dem omkring mig sen jag var liten.

Har inga egna hundar så jag skriver om mina föräldrars, som jag f.ö. bor hos :)

Ja, okej, jag har lite att göra :angel:

1) Ras?
Border Collie och terv

2) Ålder?
Bordern är tre tror jag och terven är väl en fjorton eller femton nu, gamla skrutten :love:

3) Kön?
Killar båda två.

Får svara för mina föräldrars räkning då. De har haft terv innan så det blev ett naturligt val att skaffa en till. Trevliga (oftast), livliga hundar som är intelligenta och lagom vaktiga.

Vallhunden skaffade dom sig för att mamma helt enkelt ville ha en hund som hjälp när fåren ska flyttas eller samlas för klippning eller något annat. Att sen rasen är fantastiskt intelligent, lättlärd, snäll och vansinnigt härlig, är ett stort plus. :)

Terven aktiveras mest med lugna prommisar efterssom han är gammal och stel, mycket lydnad som inte kräver så mycket rörelse utan mest tankeverksamhet.

Bordern vallas med och tränas lydnad, med och utan intruktör. Får han skrota nån dag, bara flänga runt på gården så blir han knäpp :smirk: :p

Det är lite olika, har inte exakta tider efterssom jag inte bor hemma jämt och ständigt och morsan och farsan har lite flex, men de brukar se till så att det inte blir för länge.

Hade det varit mina hundar så hade jag gjort det om jag tvingats lämna hunden hemma under dagen utan sällskap. Naturligtvis skulle det vara till duktiga människor som jag litade på.

Vallhunden skulle jag bara rekommendera till någon som har djur som hunden fick jobba med, får kor eller tom höns, de vallar ju på allt, de små liven :D

En terv skulle jag rekomendera till en med mycket tid och som bor på landet, och helst inte som förstahund. Någon med naturligt ledarskap eftersom det är en tuff hundras.

Troligtvis inte, båda raserna är för mycket hund för mig. Vill ha något lugnare som inte kräver riktigt så mycket. Just nu är nog katt det bästa ;)

Funnits hundar hemma sålänge jag kan minnas. Uppväxt med dem.

.

1) Ras?
Bearded Collie

2) Ålder?
7 år

3) Kön?
Hanne

En gammal jobbarkompis hade en sådan hund och jag blev så förtjust i dess temperament och utseende.

Eftersom han inte bor hemma hos mig nå mer utan hos släktingar med jordbruk så fördriver han dagarna med att valla kossorna och renarna.

Jo, när dom går till lagårn så blir han ensam ca 2-3 timmar. 1 gång på morron och 1 gång på kvällen.

Tror han trivs bättre att vara hemma på gården.

Visst skulle jag rekomendera Bearded Collie. En glad och positiv hund som älskar att umgås med familjen. En riktig familjehund. Det är dock en hund som vill aktiveras mycket så en person som tycker om vallning, agillity eller lydnad så är det en perfekt hund. Finns en negativ sak och det är den enorma pälsvården då den har enormt med päls. Men eftersom min inte springer omkring i utställningsringarna så klipps han ner varje vår.

Om jag skulle hitta en med samma temperament och mindre pälsvård och dessutom allergivänlig (yngsta sonen allergiker) så skulle jag nog skaffa en sån.

Vi hade en liten hunduppfödning när jag var liten, men det var Tibetansk Spaniel och vad jag minns så var dom rena prydnadssaker och skulle bara se vackra ut i utställningsringen. :smirk: Så när jag skaffade Beardisen så var det min första arbetande hund jag hade.

Calazirya skrev:

1) Ras? JAck Russell Terrier

2) Ålder? 8 månader snart

3) Kön? Hane

4) Varför valde du just den rasen ? Sambon valde ras, han ville ha en glad livlig ras som har lätt för att lära och med mkt personliget

5) Hur aktiverar du din hund? Promenader, lek, mys, små ridturer osv

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) oftast inte alls, och om max 3 timmar

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja om jag visste attdte var ett bra dagis

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja, till en männinska med mkt tid, tålamod och kunskap.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nej det blir en Grand danois nästa år

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? En flatte när jag var yngre och mamma har en korthårig border collie

:bump: :bump:

1) Ras? Chihuahua och dvärgpudel.

2) Ålder? snart 4 o snart 3

3) Kön? hannar

4) Varför valde du just den rasen ? För att raserna verkligen tilltalade mig, deras sätt, helt underbara raser.

5) Hur aktiverar du din hund? mkt lek inomhus och promenader o bus utomhus. Inomhus leker vi med bollar, har dragkamp, gömmer godis osv. Ute springer dom rally och har fnatt ;)

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) ibland, inte många timmar åt gången.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? ja om det behövdes och ekonomin tillät det, hellre privat dagmatte.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) självklart, människor som vill ha en mindre hund med mkt energi och bus. Och i pudelns fall om man verkligen gillar pälsvård ;)

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? nej vill ha en brukshund

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? uppfödd med hundar, schäfrar, collies, settrar osv.

1) Ras? Lancashire Heeler Tjorven, Grand Danois Nova

2) Ålder? 5år resp 19mån

3) Kön? tikar

4) Varför valde du just den rasen ? LH började jag med genom en omplacering, Nelli. Tjorvens hel syster. Dock handlade jag enbart med hjärtat och inte hjärnan. Det var inte helt rätt ras men det var fruktansvärt synd om henne där hon bodde då.
Det gick bra det var roligt också. Därför tog jag emot Tjorven från uppfödaren som jag fått kontakt med.

GD var min sambos intiativ, han älskar deras karisma.
När jag väl börjat intressera mig förstod jag att detta var den hund jag skulle ha!
Ingen arbetsnarkoman men hänger gärna med.
Så nu har jag försått vad det är som alltid gnagt lite med LH, det var inte helt rätt ras.
Därför slår jag alltid ett slag extra för att välja rätt ras!

Vill tillägga att Tjorven ändå är min älskade lilla kel gris och jag vill inte vara utan henne!

5) Hur aktiverar du din hund? Spår, lydnad, social träning, trix hemma.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) 3-5h/gång ett par gånger/vecka.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja! Finns ett superbt här i närheten! Har nyligen varit aktuellt och jag skulle inte tveka om livet tog en annan vändning än vad mina planer är.

LH, ja till den som är beredd på en stooor hund i litet suggesivt format! Helst inte nybörjare eller pensionärer (skralltiga då alltså). Min erfarenhet och mina fördommar säger att det vore fel.

GD, ja till den som inte köper sin hund för att vara häftig.
Sååååå vanligt, såååååå fel. Fruktansvärt tragiskt.
Gärna gårdshund/ mys + vardags träning. Helst ej bara utställning, man bör ha liiite lydnad när man har så pass stor hund. Det verkar inte alla utsällnings människor fatta.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? GD forever!!!

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Uppväxt med hundar i familjen + att min bror har haft uppfödning på Tysk Jaktterrier numera Kliner Munstlender. Jag har haft egen hund i 6år. Det verkliga intresset har vaknat de senaste åren.

1) Ras? Blandraser

2) Ålder? 7 & ca 1½

3) Kön? Grabbar

4) Varför valde du just den rasen ? Ville ha hund men pengen tröt så då bidde de blandis :)

5) Hur aktiverar du din hund? Följer med på ridturer, vardagslydnads träning, tränar "hobbysök" (kasta pinne i långgräset eller in i skogen :D )

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Tja, som längst nu... kanske 8 timmar. Då man far och storhandlar i storsta´n... Inte varje dag då alltså.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja, i alla fall gamla mannen då han varit där förr. Yngren vet jag inte...

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) ;) Ja, till den aktiva typen på landet.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nä, vill ha nå annat. En liten plutt eller ett storté aas... :D

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Har alltid varit intresserad av hundar (de flesta djur), men fick aldrig en förrän jag flytta hemifrån.
Innan dess var det genom bekanta jag fick möjligheten att träffa hundar.

1) Ras?

Schäfer

2) Ålder?

Nyss fyllda tre.

3) Kön?

Hane

Det är sambons hund egentligen så han valde väl..hans pappa
var polis så han var uppväxt med schäfrar. Plus att han ville ha
en hund att jobba med, och som kunde vara med mig på ridturerna.

Räddningssök, lite spår, lite uppletande,lydnad, simmning på sommaren, drar däck på vintern, klättarar i sandtag, "gallopptränar" med mig och hästen och vanliga promenader. Ska väl börja med BHP
lite mer framöver.

ja , det gör han, men inte så ofta då max 4-5 timmar.

Ja det tror jag att jag skulle, och kanske kommer det att bli
så längre fram.

Självklart!!
Någon som vill jobba med hunden, någon som är beredd att
lägga ner mycket tid, är hunden som vår schäfer, så en inte för "mesig" människa.

Ja, det blir det!

Jag har ingen hundbakgrund alls!

1) Ras? blandras Mulle, samojed Tuffsan

2) Ålder? 2 år resp 11 veckor

3) Kön? hane och tik

4) Varför valde du just den rasen ? Mulle är ett misstag som föddes hemma hos mina föräldrar (omplaceringshund som var dräktig när hon kom utan att dom f d ägarna sa nåt)
Samojeden, hmm.. vet inte riktigt, fastnade för den rasen..

Mulle: Lydnad, spår, långa promenader, simmning på sommaren, hjärngympa mm
Tuffsan: inte så mkt än, hon busar mest med Mulle sen sover hon gott :crazy:

nej, Mulle klarar inte vara ensam.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?'
nja.. Mulle skulle inte acceptera det, men tuffsan skulle säkert trivas på ett bra dagis.

Mulle skulle jag inte rekommendera till nån, men det kan nog bero på lite olika orsaker..
samojed: skulle jag rekommendera till nån som vill aktivera hunden och ha hela huset fullt me hundhår :)

Nopes, skaffade ju precis en ny, å hon var inte samma ras som Mulle :D

Uppvuxen med hundar, av alla möjliga raser, men mest BC och BC blandningar.

1) Ras?
Eng Springer Spaniel

2) Ålder?
född 00

3) Kön?
Hane

Av det absolut sämsta andledningen, det var söta valpar som var tillgängliga... ;) Vi skulle köpa en Wachtel...

Vintertid, jakt. Jagas som kort drivande efter rådjur två till tre dagar i veckan.
Öv. aiglity, eftersök, simning (går inte att hålla från vattnet) promenader, cykling, vardagslydnad osv...

Aldrig innomhus, då river han allt, ute i hundgård. När dottern är på dagis lämnas han 10 min åtgången när jag lämnar och hämtar. Han brukar oxå lämnas själv i hundgården om vi åker och handlar eller åker på kortare besök hemma hos vänner. Max tre timmar är väl den flytande gränsen. Men han har rejält hundhus och alltid vatten tillgänligt.

Ja om det fanns något i närheten och att vi hade behov av det och om det skulle fungera för honom.

Aktiv människa, om man vill ha en kompis som vill jobba nästan jämnt och med allt.

Om jag skulle köpa ny hund, antagligen samma ras, men min man vill köpa en långdrivande hund, antagligen beagel...

Jag är uppvuxen med hundar, jag lärde mig gå genom att ta stöd mot våran hund, (gåvagn? nej Gåhund) så då blev det ett uppehåll med hundar för att jag skulle lära mig att uppföra mig... ;) Sen köpte vi hund igen!

Calazirya skrev:

1) Ras? Äkta gatukorsning!

2) Ålder? ca 5år

3) Kön? Tik

4) Varför valde du just den rasen ? Sökte efter en liten omplacering. Hittade Tilda på internet, det var kärlek vid första ögonkastet!

5) Hur aktiverar du din hund? Promenader, leta godis. Ingen träning direkt..

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Nästa aldrig. Hon klarar av att vara ensam men är mest hos mina föräldrar när jag jobbar.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Nej. Hon är en riktig argbigga (slåss gärna och backa aldrig! :crazy: ) så jag tror inte att det skulle funka.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Nej.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nej.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Är uppvuxen bland hundar. Har tidigare tävlat agility med min dåvarande hund.

1) Ras?Akita/Domberman

2) Ålder?1½ år

3) Kön?Tik

4) Varför valde du just den rasen ?Hum? tja hon behövde hjälp.. (omplacering) gillar båda raserna i henne..

5) Hur aktiverar du din hund?Genom vardagslydnad och skydds och många långa promenader och spårning

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge )Max två tim.. Hon gillar ännu inte att vara själv..men det går framåt..vi tar det långsamt .

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?Nej! Inte i den här stan i allafall då de som arbetar på hundagiset har rätt dålig kompitens och jag är rätt säker på att dom inte vill ta sig an min hund av just den anledningen.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)Nej !det skulle jag inte..Det är ingen lätt hund att ha..Kräver massor och har dåligt kroppspråk.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?Nej! det blir inga fler blandisar i det här huset nu..Nästa bli en bullmastiff..vi har redan börjat titta runt..

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ?Uppvuxen med hund med en väldigt hundkunnig pappa( <--polishundar)Plus att min make arbetat med hundar..Och vi har båda intresse för bruks och skydds mm.Även maken uppvuxen med hundar..

Senast ändrad:

Tar min yngsta då...

1) Ras?
Weimaraner

2) Ålder?
11 månader

3) Kön?
tik

Ville ha en jakthund med följsamhet, utan så mycket skärpa som jag kunde gå högt i lydnad och spår med. Som också ska fungera i alla situationer och vara allmänt ointresserad av folk med kunna umgås med dem (labbe och golden var mina huvudalternativ annars). Dessutom skulle hon kunna ge respekt mot främmande inte fullt så vänliga människor genom att bara synas...

Genom viltspår, allmänna tankeövningar, apportering och vi tränar lydnad varje dag. Kan mycket väl byta ut lydnaden genom men halvtimme i stan med ren miljöträning eller åka buss eller dyl.

Nej, hon är med min mamma på jobbet pga av hennes ålder. Kan vara själv i 2,5 - 3 timmar än så länge, med tanke på hennes separationsångest så tycker jag att det är ett jätteframsteg. hur det än är så ska de inte lämnas själva länge, MEN om något skulle inträffa så måste klara av den extra timmen eller så.

Nej. Jag har rätt höga tävlingsambitioner och skulle de börja träna henne där så kan de förstöra något jag har lagt veckor på att träna in.

Nej... De flesta som köper min hundras är oambitiösa och köper dem för att de har ett fördelaktigt utseende och har inte en tanke på att det är en svår hund som kräver massor. Därför har rasen i rätt stor utsträckning förstörts, pga oseriösa uppfödare och köpare. Jägare vill inte ha dem för det som de ser är inte bra. MEN en seriös, känslig och kunnig människa med jakt eller tävlingsambitioner kan säkert ta dem bra. Inte för att jag är en exemplarisk ägare, men jag visste vad jag gav mig in på...

Ja, fast en långhårig helst eller med samma linjer som min som jag har nu.

Jägarfamilj, uppväxt med jagande labradorer. Fick min första egna när jag var 10 år, med löfte på att jag skulle träna ordentligt, jag var på brukshundsklubben två dagar i veckan och tränade sedan dess. Blev ordförande i Hundungdomsklubben vid 16, agilityinstruktör samma år, läser nu till allmänlydnadsinstruktör. är på klubben 4 dagar i veckan sedan två år tillbaka, håller kurser, går kurser... Jagar på vintern och är med i alla möjliga evenemang med hund.

[/COLOR]

1) Ras?
Blandras GD/pointer

2) Ålder?
2 år

3) Kön?
Hane

Av en slump, jag räddade honom från ett dåligt hem.

Lydnad och viltspår

Tre-fyra dagar i veckan, max sex timmar.

Ja om det krisar.

Nej, jag rekommenderar aldrig blandraser.

Nej, blir nog svårt :smirk: . Nästa gång blir det renrasigt.

Alltid haft hund i familjen.

Senast ändrad av en moderator:

1) Ras?
- 75% schäfer, 25% collie

2) Ålder?
- 12 veckor

3) Kön?
- pojke

4) Varför valde du just den rasen?
- Vill inte ha renrasig schäfer för jag tror inte på den aveln längre. Men dom som är bra är jävligt bra. Mamman till min hund var schäfer av gamla modellen (kroppsligt). Och med collie i så ville jag ha ett kanske lite mer mjukare temperament.

- Leker med honom varje dag såklart. Han får träffa och leka med andra hundar nästan varje dag. Vi går också på valpkurs en gång i veckan. Det vi lär oss där tränar vi lite på hemma också varje dag.

- brukar sätta upp en lapp på dörren att om han börjar yla så det blir problem får de ringa till mig på mobilen. Brukar bli fredag och lördagkvällar mest :angel: Han har varit ensam flera timmar. Han ligger och sover eller leker men han säger aldrig nåt (har frågat grannarna).

- javisst. Om det inte var så dyrt :p

- beror ju på vem det är såklart. Skulle inte rekommendera så många av mina vänner att skaffa hund om de inte haft hund innan. Dessutom tycker inte jag man kan säga att m an vet hur det är att ha hund för att man haft hund förut. Om man tex. bott på landet och bara behövt öppna ytterdörren så hunden kan gå ut och göra sitt. Eller haft förräldrar som plockat skit efter hunden osv...
Den tabben gjorde nog min pojkvän.... Men nu vet han vilket jobb det är och som tur är finner han sig i det. Jag visste redan innan vad det skulle bli (haft valp förut). Jag längtar tills han blir äldre ;)

- jag skulle vilja ha en renrasig samojed.

haft en groendeal. min faster föder upp huskys i liten skala (utställning och drag-tävlar). mina förräldrar har även haft schäfer, boxer och gråhund innan.
Släktingar har bordercollie och tax (jakthund). Kompisar har new foundland (stavas?), golden retriver, sheltie. Uppe i norrland har vi vänner som har jämthundar och schäfrar.

Som sagt. en salig blandning hundar och intressen som man fått höra genom åren. Men det är kul.

1) Ras?
Korsning, ganska stor 70cm i mankhöjd, lite schäfer lite vinthund osv..

2) Ålder?
14 mån

3) Kön?
Kille

Han valde mig, fd olycklig omplaceringshund som hittat hem!

Tuggleksaker inomhus ( bla min stackars katt ) promenader utomhus, cykling, körning av häst. Jycken varken cyklar eller kör ponny men han springer gärna med ;-)

Sällan, max åtta timmar, man måste ju jobba någon gång.

Ja!

En sådan aktiv sprätt behöver någon som tycker om att gå långt, cykla långt och gärna har häst så att han återigen får springa långt....

Svårt att hitta, men jag räddar hellre livet på ett stackars vägskäl än köper en renrasig från en tokig uppfödare som kräver utställningsresultat. ( så som svärmor gjort.... )

Alltid haft hund, 2 strävhårstax(utställningsmeriter på den ena jakt på den andre), labarador(utställning och sällskap ), engelsk basset ( utställning och sällskap ), springer spaniel ( omplacering ej utställning, mest hyss ), pitbull korsning ( hittehund, sällskap ), två schäfer-vinthund korsningar ( sällskap )

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 785
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har... 2
Svar
26
· Visningar
3 204
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 395
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 277
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål