Bukefalos 28 år!

Hundgård?

Maris_

Trådstartare
En kompis har tänkt skaffa en hundgård att ha på tomten när hon är i skolan. Behöver tips på bra material osv, och gärna ritningar på hur ni har löst det! Vad brukar det kosta på ett ungefär?
De gjorde en variant med stängselstolpar och ett stormaskat hönsnät, men hunden hade lyckats få loss nätet från stolpen och stod på altanen när min kompis kom hem, så vi behöver något stadigare. Hunden har ett gammalt hönshus med lucka i dörren som hon kan vara i, så det är mest själva utedelen jag behöver lite tips på!

/ Maris
 
Sv: Hundgård?

Vi har trädgårdsplattor i vår hundgård. De är lätta att göra rena (piasavakvast och vattenslang) sköna att gå på för hundarna, kisset rinner ner mellan skarvarna och det går att köra snöslungan på vintern. Dessutom kan inte hundarna gräva.

Till stängsel finns det dels färdiga sektioner att köpa, dels nät typ Gunnebostängsel. Det blir billigare med nät och stolpar, men är betydligt enklare och snabbare med färdiga sektioner. Betydligt enklare om man någon gång skall flytta hundgården också.

Se till att ha god markfrigång på dörren, gärna uppåt 2 dm. Bra är även om dörren går innåt hundgården, för där måste man ju skotta iallafall. I kojan (eller hönshuset i detta fall) bör det finnas en frostskyddsvakt eller dyligt, så att det alltid håller plusgrader. Vattenskål (finns eluppvärmda om man inte får plats i kojan med den), tjock fäll, lite leksaker, stockar, ett bord att ligga på och något gott ben (inte råhud för de blir snabbt äckliga) gör hundgården komplett att vistas i några timmar per dag.

Kostnaden blir högst individuell, det beror på hur stor hundgård som görs, och vilket material som används. Min erfarenhet är att man kan snåla på staketbiten och ta nät istället för sektioner utan att få sämre funktion. Dessutom kan man använda en vägg som hjälp att spara in på nät utan att få mindre yta till hunden. För att det skall bli billigare krävs dock att hundgården ligger på en kortsida så att inte takras kommer farande, för då måste man taka hela hundgården. Tak över hundgården är i.o.f väldigt bra, men inte det man måste satsa på från början. Att förbereda så att man lätt kan taka hela eller delar av hundgården är dock aldrig fel.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hundgård?

Vi har gjort två olika hundgårdar, en med grönt nät (plastat?), och stolpar. Den är nätad i botten också, eftersom lilla damen var pigg på att gräva på den tiden... :smirk: Där har vi byggt upp med sj-pallar att ligga på och mamma har planterat fina rosor på utsidan! Den ligger i anslutning till snickarboden som ju då är en vägg.

Den andra gjorde vi av färdiga sektioner, plus lite skarvande med hönsnät. Den byggde vi i en backe, så där fanns naturliga liggplatser, lite buskar och träd. Blev jättefin, om jag får säga det själv... :D Till den hör en koja som trälinjen (eller vad det nu heter) på gymnasiet byggde efter våra ritningar. Ett tämligen gediget bygge med två rum och öppningsbart tak, vi var tvugna att vara sex personer för att lyfta den!

Material till bägge hundgårdarna hittade vi genom annons, så vi köpte begagnat.
 
Sv: Hundgård?

Kom att tänka på en sak när jag läste Duvans inlägg. Om man inte har plattor som de har så måste nätet sänkas/grävas ned i backen en bit. Annars kan hundarna gräva sig under om de är benägna att gräva! :D Jag vet att de skrivit det, men jag ville bara poängtera det lite!
 
Sv: Hundgård?

Helt rätt Tippan! Man kan också lägga en rad med plattor (jag gillar plattor :D ) innanför staketet om man har sektioner, för dem brukar man inte gräva ner. Har man en rad med trädgårdplattor hinner man fylla i hålen varje dag, och hunden håller sig på rätt sida. Detta utan att ruinera sig.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en hundgård. En stadig variant i stelt kraftigt galler. Den har dock inget tak. Hunden hatar den som pesten, alltid gjort. Så...
2
Svar
20
· Visningar
5 321
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 207
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp