Bukefalos 28 år!

"Hundkörkort"

M

meander

Satt och läste en annan tråd här som handlade om kamphundar och kom då att tänka på det här förslaget om hundkörkort!
Visst är kamphundar m.fl. vassa och lite svårare men det kan ju ALLA hundar bli i "fel" händer.
Då skulle ju en licens (eller vad det kan kallas) vara bra. Idag är det alltför många som har sina hundar som vapen.
Vad tycker ni om hundkörkort??
Bra/dåligt, nödvändigt/onödigt???
 
Sv: "Hundkörkort"

Tycker ett hundkörkort hade varit bra för folk som tänkt skaffa hund oavsett ras.

Ja det var det jag tänkte också, att det ska gälla ALLA som tänker skaffa hund. Jag Uttryckte mig nog inte tillräckligt tydligt.
 
Sv: "Hundkörkort"

Iden är bra, men jag kan inte se hur det skulle fungera i praktiken. Vem ska utfärda och kontrollera dem? Behhöver alla i familjen ha ett osv.

Däremot skulle jag vilja att der fanns större möjligheter för polisen att ingripa mot hundägare/hundar.
 
Sv: "Hundkörkort"

Jag tycker att idén är bra och jag tror att det skulle kunna fungera genom brukshundsklubben, att man får åka dit och gå kurs. Kallelsen kan ju komma efter det att man registerat sin hund hos jordbruksverket. Minst måste ägaren gå kursen men förhoppningsvis vill väl de flesta i familjen gå med. Sedan har du väl tagit dit körkort så gäller det för hunden eller för all framtid???
Går väl att upprätta ett register hos jordbruksverket att du har ditt körkort, vilket polisen kan ha tillgång till. Jag håller med om att polisen borde ha större befogenheter att ingripa. Bara en sån sak som koppeltvång - lösa hundar i tätbebyggt område har nog många råkat ut för.
 
Sv: "Hundkörkort"

jag har tänkt lite på det där med vilka som måste ha "körkortet" men rimligt vore väl om den som står skriven på hunden har det. Det är ju den som ansvarar för hunden. Men även andra kan väl få gå om de vill.
Huruvida det ska gälla för en hund eller resten av människans liv. Det får man väl se vad som skulle bestämmas. Men det borde väl vara resten av livet om det inte missbrukas. Om man jämför med körkort till bilen. Det har man ju kvar hela livet så länge man inte missköter sig i traffiken. Då blir man av med det och kan eventuellt tvingas ta om det helt.

Visst borde polisen ha mer att säga till om när det gäller djur över huvudtaget men det kommer nog tyvärr aldrig att inträffa. Det finns varken resurser eller tid för poliser att ta sig an så "små" problem.

Det finns alltid organisationer som kan ta sig an kurser och liknande, som exempelvis jordbruksverket eller brukshundsklubbar etc.
 
Sv: "Hundkörkort"

.
Det finns alltid organisationer som kan ta sig an kurser och liknande, som exempelvis jordbruksverket eller brukshundsklubbar etc.

Kan berätta för dig att de flesta som håller kurser inom SBk gör detta ideellt och får inget betalt. Om jag skulle hålla kurs för myndigheterna inom vissa ramar hade jag inte längre gjort det gratis.
Det skulle alltså bli skitdyrt.

Dessutom råder det stor instruktörsbrist i landet och vi fick bara i vår säga nej till över 100 hundägare i vårt relativt lilla klubb på 350-400 medlemmar...


Så nej, det funkar inte så lätt.

Dessutom, puckona som inte ska ha jycke kommer skaffa det ändå. Hur tror du de fixar vapen osv..?

//E
 
Sv: "Hundkörkort"

Dessutom, puckona som inte ska ha jycke kommer skaffa det ändå. Hur tror du de fixar vapen osv..?

//E


fast problemen med vapen är minimala här om man jämför med länder där tillgången är bättre.

de organiserade kriminella blir som alltid svåra att komma åt, men jag upplever inte att de är det största problemet, utan att det handlar om okunskap.

jag är helt klart för någon form av licens på hundar med extrem kamp, skärpa och försvar.
 
Sv: "Hundkörkort"

Tycker hundkörkort skall gälla alla raser i så fall, inte bara s.k kamphundar. Det finns faktiskt folk som inte ens kan ta hand om en chihuahua en gång. De måste ju lära sig att det är en levande varelse som man ska hand om i många år och värna om. Vet.besök, avmaskning, motion, mat, vitaminer mm.
 
Sv: "Hundkörkort"

fast är det rimligt att man ska ha samma kunskapsnivå för att ha en bichon frisé som för att ha en pitbull? knappast. de flesta människor vet på ett ungefär hur man tar hand om en hund (mat, friskt vatten, att de ska gå ut och inte ska vara ensamma för länge). det är först när det kommer till uppfostran som det brukar gå galet.

kan du utveckla det där med avmaskning och vitaminer? för där har jag nog missat något. mina hundar får varken eller (om man inte räknar med vitaminerna som finns i maten).
 
Sv: "Hundkörkort"

Mina valpar har alltid fått Kafomavit som valpar. Avmaskning en gång om året. En vuxen hund klarar sig på de vitaminer som finns i fodret, men lika förbaskat skall de maskas varje år.
 
Sv: "Hundkörkort"

men lika förbaskat skall de maskas varje år.

Jaså???? Inga veterinärer jag har talat med förespråkar regelbunden avmaskning på hund, enbart vid behov.

Hundar har lite parasiter jämfört med ex. hästar och andra betesdjur. Mina hundar lever och har hälsan hela högen utan mask, trots att de går och plockar bland det mesta och aldrig blir avmaskade.

//E
 
Sv: "Hundkörkort"

jag är helt klart för någon form av licens på hundar med extrem kamp, skärpa och försvar.

Licens möjligtvis, som man söker precis som ex. vapenlicens, men ett körkort tror inte jag är möjligt att genomföra.

Men sen är det som alltid när det gäller sånt här, var ska man dra gränsen? Alla brukshundar? Alla hundar över 40 cm? Alla hundar avlade för kamp? Blandraser?

//E
 
Sv: "Hundkörkort"

nej inte alla bruksraser. malle och rottis skulle det nog vara licens på, men inte kelpie och collie.

när det gäller blandraser så alla blandraser där någon licensras ingår, ner till en 12 % eller nåt. det hade alltså blivit tvunget att dokumentera blandrasernas stam på något sätt.
 
Sv: "Hundkörkort"

Våran instruktör (Irene westerholm) va me på tv i måndags igen just pga av det här med hundkörkort. kan leta fram det senare om ingen annan har lust?=)
 
Sv: "Hundkörkort"

Jag tycker det låter som en bra idé men är också skeptiskt till hur det skulle kunna fungera, då jag tror att de seriösa ägarna gärna tar sitt kort medans de oseriösa kommer att strunta i det, det finns alltid vägar att smita undan på, (se bara hur många som kör bil utan körkort och inte åker fast), och då når man ju inte den målgrupp man vill.

Funderar också på hur det skulle fungera med hundkörkort om man lånar ut hunden till någon annan, ponera att jag skulle låna en tex pitbull någon vecka och den biter någon svårt, måste jag också ha körkort för det eller skall ägarens körkort dras in när ägaren inte alls var där? Skall alla i familjen ha körkort? Tex en ointresserad partner som ev kan tänka sig att bara ta en kissrunda på morgonen för att vara snäll?

Jag tycker iden med hundkörkort är bra, men som sagt jag har svårt att se hur det skulle funka i praktiken.

Tycker dock det borde skärpas till med någon lag eller dyl, min granne har en Amstaff som bla bitit ihjäl min hund och attackat andras, det har hållt på i många år nu och är anmält men ingenting händer :(
 
Sv: "Hundkörkort"

Tycker hundkörkort skall gälla alla raser i så fall, inte bara s.k kamphundar. Det finns faktiskt folk som inte ens kan ta hand om en chihuahua en gång. De måste ju lära sig att det är en levande varelse som man ska hand om i många år och värna om. Vet.besök, avmaskning, motion, mat, vitaminer mm.

Jag anser också att det ska gälla alla raser.

Zaria: Tyvärr är det ju så att oärliga människor alltid kommer finnas, men med bilkörkort är ju rent olagligt att köra utan, det är straffbart att köra utan och borde kunna vara det med hundar också.
Om en människa på någotvis vanvårdar ett djur idag så får den bara förbud mot att skaffa fler djur av just den sorten, inga fler kor eller hundar tillexempel, men det är fritt fram mot att skaffa andra djur fortfarande. Om man missköter sin hund borde det bli förbjudet att skaffa fler hundar tills man tar körkortet igen. Annars borde det kontrolleras att personen inte skaffar fler hundar.

Detta skulle dock kosta en smärre förmögenhet men något måste göras eftersom fel människor skaffar hund och djurhållningen i Sverige går bara utför, fler och fler missköter sina djur och straffen är ett gapskratt i universum!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 535
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp